Merete&Joh Skrevet 16. april 2008 #1 Skrevet 16. april 2008 Var på ul i går, er i uke 30, og ble innlagt med alvorlig svangerskapsforgiftning. Er livredd for hvordan det vil gå med barnet. Ble fortalt nå at jeg ikke kan forvente å gå gravid mer enn max 2 uker til. Kan dere noe om dette? Dødelighet? Senskader? Uansett hva... Og vet der eom noen sider man kan se hvordan et barn ser ut som er født i uke 30? Jeg ser jo for meg bare n liten bylt med hender og føtter - man tenker kanskje litt vel my enår man sitter alene og får beskjed om å slappe helt av...
M*A*S*H* Skrevet 16. april 2008 #2 Skrevet 16. april 2008 Stakkar, nå føler du deg sikkert aleine nå! Sender deg en klem her. Når du har kommet så langt som til uke 30 er det over 95 % sjanse for at barnet overlever har jeg lest et sted! Jeg fant noen nettsteder til deg, jeg er sykepleier men har aldri jobba med premature så det har jeg ikke greie på. Håper disse siden kan være til hjelp for deg: http://www.meriter.com/living/preemie/ http://www.prematurforeningen.no/public_html/index.php
Gjest Skrevet 16. april 2008 #3 Skrevet 16. april 2008 Hei! Så innlegget ditt på DIB igår også, har tenkt på deg idag. Når det vurderes at barnet skal tas ut i uke 30/32 er det fordi barnet har det bedre utenfor enn magen enn inni. Har selv jobbet med premature og min erfaring er at det går veldig bra med barna som fødes på denne tiden. De trenger gjene litt ektra hjelp til mat og pusting i begynnelsen, men kommer seg ofte overraskende fort. Har du fått snakke med noen fra prematur avdelingen da? Det kan også hjelpe å ta seg en tur dit å kikke litt, så vet du mer hva du går til. Men pass på at du får snakke med noen som kan forklare deg hva de forskjellige tingene der er.. Lykke til og prøv så godt du kan å slappe av og samle krefter, både til feg og babyen. Dette går nok bra! Du er i gode hender! klem
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 16. april 2008 #4 Skrevet 16. april 2008 Kjenner flere som har født pramature barn. 1 par fikk tvillingjenter i uke 26-27 og de jentene er aktive og friske jenter på 4 i dag. 1 annet par fikk ei prematur jente i uke 29 og hun er nå en frisk og fin jente på snart 6 år :-) Ungen vil være liten og trenger å ligge i kuvøse tenker jeg. Lungene er jo ikke modne ennå og den trenger å legge på seg masse. Men du vil få lungemodningssprøyte som hjelper ungen på det punktet. 90% av barna som blir født etter uke 28 overlever og klarer seg fint. Selvfølgelig så må man være forberedt på alt, men som regel går det veldig bra. Masse lykke til!
Merete&Joh Skrevet 16. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. april 2008 Takk for alle svar og nettsidetips Fikk lungemodningssprøyte i går og i dag. Venter nå på en barnelege som skal svare på alle mine spm - legen her oppe ville ha litt assistanse Jeg er at typen som spør (ja, vet sånne som meg kan være slitsomme ). Skal vel p åomvisning i morgen. Det er bare at denne situasjonen hadde jeg ikke forventet. Har hatt et veldig lett svangerskap helt til for ca 3 uker siden. Har forberedt meg på alt, emn altså ikke dette... sitter vel her lettere sjokkert enda Men det at dere kjenner folk som har vært i samme situasjon, og som det er gått brea med, hjelper å høre om !
Tweak Skrevet 16. april 2008 #6 Skrevet 16. april 2008 Ei i familien fikk en lien gutt ved 32 uker. Han var 46 cm lang, og ca 2500g. Han ser veldig liten ut, men det er mest fordi han ikke har alt det babyfettet de egentlig skal få tid til å legge på seg. Men han er utrolig skjønn! Store flotte øyne, bittesmå hender. Kanskje litt med hår på kroppen enn en som blir født nærmere termin. Han ligger i kuvøse og får morsmelk via sonde. Han er ganske rød i huden, og den ser veldig skjør ut, men nå har jo ikke jeg sett så mange nyfødte at jeg vet nøyaktig hvordan de ser ut heller. Det går bare framover med de nå, og alt tyder på at alt skal gå helt fint! Håper mine betraktninger utenfra (som barnløs) hjalp litt! Lykke til!
Lille Lu Skrevet 16. april 2008 #7 Skrevet 16. april 2008 Dette går helt sikkert helt fint. Jeg fikk svangerskapsforgiftning i forrige svangerskap, og ble innlagt i uke 34. Jenta ble født etter kun 2 dager på sykehuset, og veide 1980 gr og var 44 cm. Det verste var nok det psykiske sjokket over å plutselig skulle bli mor - jeg hadde trodd jeg skulle forberede meg i 6 uker til! En annen ting jeg synes var ubehagelig - eller som jeg iallefall overhodet ikke var forberedt på var at det plutselig ble keisersnitt - jenta tålte ikke riene. (De prøvde å sette i gang fødselen først.) Jenta mi var jo kommet litt lenger så hun hadde ikke noen problemer. Hun hadde litt hår på kroppen når hun ble født, og kunne ikke suge med det samme, så det tok litt tid å få i gang amminga. Jeg pumpa meg på sykehuset slik at hun fikk morsmelk - først fikk hun fra morsmelk bank før min melk kom. Ellers var det ikke noen problemer - jeg tror at uke 30-32 også vil være helt greie - barnet er ikke så stort, men det venner du deg fort til. Ditt barn vil kanskje trenge pustehjelp en stund. Ønsker deg masse lykke til!
*Willow* Skrevet 16. april 2008 #8 Skrevet 16. april 2008 Jeg er født i uke 31 og min søster er født i uke 30 (jeg er 26 nå, hun er 16). Vi var henholdsvis 1800g og 40 cm og 1500g og 39 cm ved fødselen. Vi lå begge i kuvøse i rundt en uke. Jeg fikk reise hjem etter nesten 4 uker, søstra mi måtte ligge litt lengre. Vi er i dag helt friske og raske:) Jeg hadde mye lungebetennelse og litt dårlig kordinasjon som barn, ellers har jeg ikke slitt med noen senvirkninger. Min søster slet mye med astma de første årene og var mye syk i forbindeles med dette, men er nå helt frisk:) Jeg ønsker deg lykke til med resten av svangerskapet og fødselen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå