Gå til innhold

Til dere alenemødre som studerer.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste et innlegg om ei som studerte til sykepleier som var alenemor. Det sto at hun fikk stønad til barnepass/barnehage. Men det får man jo uansett. Får man noe mer utover det man får i dag,eller er det de 64% som vanlig.

Hvor mye har dere sånn ca utbetalt (med alt) dersom dere har fullt studielån/stipend? Jeg har søkt sykepleieren fra høsten, men er så usikker på om jeg kommer til å klare meg økonomisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bostøtte

Skrevet

Slenge meg på den her jeg....

Nå har jeg vært inne på lånekassen sine sider og ble ikke spesielt klokere av den grunn....

Jeg skal også begyne på skole til høsten og lurer fælt på hva jeg vil få av stipend/lån etc...

Her er det jeg lurer på:

*Jeg har full os, har skjønt det sånn at det ikke skal ha noe å si på stipendet, stemmer det?! Står oppført med stipend og lån på tilsammen 85000 pr skoleår.

*Får man forsørgerstipend utover de 85000, altså i tillegg til de? Og er det sånn da at jeg vil få 2720 siden jeg har to barn? 1360 pr barn?

Syns det er så vanskelig å forstå de sidene jeg....

Skrevet

Jeg har ikke stønad til barnepass fra NAV, men redusert pris gjennom kommunen. Noen ganger kan det lønne seg, jeg får 75% reduksjon av kommunen, hvilket jo er mer enn 64% gjennom NAV :)

Jeg har ikke studielån, jeg lever av enkepensjon, men bostøtte er jo smart å søke om.

Skrevet

Da jeg studerte og var alenemor, fikk jeg kun utbetalt det som var vanlig av barnetilsyn for alenemødre. Fikk ikke noe mer fordi jeg var student.

Du kan jo få overgangsstønad og utdanningsstønad i et gitt antall år, til sammen fem år. Deretter må du klare deg med stipen/lån, barnetrygd, bidrag og stønad til barnetilsyn. Og bostøtte fra husbanken om du er berettiget det. Slik var virkeligheten min siste studieår, da gutten rakk å fylle fem før jeg var ferdigstudert (var alene fra børjan).

En annen hake ved å motta overgangsstønad og stipend/lån. Du får for høy inntekt, slik at deler av stipendet ditt blir omgjort til lån. Det hendte med meg og flere andre da vi studerte.

Hvis du studerer samtidig som du mottar overgangsstønad og stipend/lån, kommer du til å ha ei bra inntekt. Du kommer til å klare deg fint, om du ikke bor deg ihjel, da. Og hvis du må flytte bort for å studere, kan du få dekt differansen på den gamle og den nye husleien fra Nav.

Sånn var det i allefall for noen år siden. Kan hende det har skjedd noe nytt. Nav kan hjelpe deg med dette. Og lanekassen.no har lånekalkulator (husk at forsørgerstipend kommer i tillegg til summen du får utregnet på kalkulatoren.)

Lykke til med studiet :) Det er et flott studium og yrke du har valgt!

Skrevet

Musipus...

Hva mente du med at overgansstønaden vil gjøre noe av stipendet om til lån??

På utregningskalkulatoren på lanekassen.no står det da vitterlig at jeg får omgjort 34.000 av LÅNET til STIPEND! Stemmer ikke det? Da har jeg ført opp os med litt mer enn jeg regner med å få...

Skrevet

Da jeg studerte og hadde os og stipend/lån ble inntekten til sammen for høy, etter hva lånekassen godtar, og da gjorde de noe av stipendet over til lån. Sjekk ut hva maxgrensen til lånekassen er, så ser du hva du kan ha sammenlagt. Skikkelig surt, men det var uansett verdt det. Jeg betaler heller litt mer i lån for å kunne leve godt ;)

Men hvis kalkulatoren sier at det er ok, så er det nok ok :) Er ikke det herlig? ;)

Skrevet

Hehe, jo såklart er det herlig, om det stemmer!!

Tenkte uansett å sette hele lånet på konto, heller tjene litt renter på de, og betale tilbake alt etter studieslutt....om det går da..hehe...

Skrevet

Veldig smart om du greier det :) Lykke til med studiene!

Skrevet

Ja, det var det da...hehe....

Tusen takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...