Gå til innhold

tips mot sterke menstrsjonsmerter???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i flere år før jeg begynte på pillen, hatt kraftige menstrasjonssmerter. Og nå når vi er på vei inn i pp og jeg er sluttet på prevensjon så øker smertene for hver mnd.

Tidligere gikk jeg på sterke smertestillende tabletter hver mnd. men ettersom det er flere år siden har skiftet lege og ønsker jo ikke å redusere sjansen for å bli gravid så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Noen som har noen tips? Skal ikke prøve 100% før i juni mnd. men ønsker ikke å ha medikamenter i kroppen når vi setter igang...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste som hjelper/hjalp for meg er Naproxen. De er jo egentlig ikke anbefalt når man prøver, men må man så må man. Jeg tror ikke en tablett i mnd kan gjøre noen skade/ha noen innvirkning, det er jevnlig bruk som ikke er å anbefale(Dette tror jeg du vil få medhold i hos lege også.)

Tok jeg de med en gang jeg kjente antydning til vondt trengte jeg bare en tablett også. I høst forsvant imidlertid menssmertene mine som dugg for solen, så nå trenger jeg heldigvis ingenting.

Skrevet

Du kan også kombinere Naproxen og paracet. Naproxen har en grense på 3 i døgnet som kan være lite i begynnelsen av mensen. Jeg har brukt å kombinere Naproxen med paracet fordi de brytes ikke ned i de samme organene som naproxen, i motsetning til ibux. Spør på apoteket for sikkerhets skyld.

Andre døgnet har Naproxen som regel vært nok på egenhånd, jeg fikk det veldig mye enklere etter at jeg oppdaget disse tabelettene.

Skrevet

Jeg ble forøvrig gravid ganske raskt etter at vi kuttet ut prevansjon selv om jeg har gaflet i meg naproxen 2 dager i måneden det siste året.

Skrevet

Som jeg nevnte over her, at man tar 1-3 tabletter et par dager i mnd, kan neppe ha noen innvirkning på fruktbarheten, Det er trolig jevn, langvarig bruk som ikke er bra

Skrevet

Takker for alle svarene. Skal lett inn og kjøpe snarest...

Vet at jeg gikk på disse før jeg begynte på p-pillen, men virket ikke og jeg endte opp med noen andre tabletter med rød trekant. Men gir meg ikke før jeg har prøvd i alle fall...

Og uansett skal det vel stå i pakkningsvedlegget om det påvirker fruktbarheten eller noe sånt.. Takker for svar alle sammen:)

Skrevet

Icerus, man bør ikke bruke hverken ibux eller naproxen eller andre NSAIDs hvis man planlegger graviditet og "forventer" å måtte jobbe litt for å bli gravid. Alle disse medisinene gjør det vanskeligere å bli gravid. Jeg vil heller snakke med legen din om parcetamol eller paralgin forte (evt en tablett av hver) til noen ganger i det døgnet hvor menssmertene er verst.

Ibux og naproxen er tabu både i prøvefasen og under svangerskapet, men HELDIGVIS ikke når man ammer.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg varmeteppe på magen og naproxen! Eneste som funker på meg.. men må ærlig innrømme at jeg ofte spiste mer en 3 i døgnet da jeg faktisk ikke var en grense før jeg leste her inne.

Ellers kan jeg anbefale deg å prøve å gå en kort rask tur. Jeg hadde så vondt at jeg bare lå hjemme i fosterstilling med varmeteppe, men noen ganger klarte jeg å gå en rask tur. Det hjalp faktisk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...