Gjest Skrevet 16. april 2008 #1 Skrevet 16. april 2008 Hei! Vi prøver å bli gravide, men jeg har store smerter i ryggen, så jeg har fått noen smertestillende av legen min som heter Diclofenac som skal hjelpe.. Problemet er bare at i pakningsvedlegget står det at det ikke skal brukes av kvinner som prøver å bli gravide, så jeg ringte legen min og hørte om dette kunne være skadelig for meg, og i tilfelle, i hvor stor grad. Han sa at jeg trygt kunne bruke de, men om jeg faktisk blir gravid, mp jeg slutte med en gang.. Jeg har ikke lyst å risikere noe, så jeg bruker de ikke lengre, selvom han sa det skulle være trygt.. Ringte nemlig legevakten igår og de anbefalte IKKE at jeg brukte de.. Og det samme sa jordmora da jeg ringte henne tidligere idag.. Nå er jeg bare kjempeforvirra, og flau ovenfor legen, om jeg skulle finne på å ringe han og høre om jeg kan få resept på noe annet, i og med at han sa det skulle være trygt.. Hva ville dere gjort?
*Super*Mamman* Skrevet 16. april 2008 #2 Skrevet 16. april 2008 Er det noe annet smertestillende du kan bruke imens da? Som du trygt kan bruke mens du prøver? Finnes jo mange ulike legemidler i samme gate som Diclofenac/ Voltaren... Hør med legen din du, og lykke til med prøvingen:)
Gjest Skrevet 16. april 2008 #3 Skrevet 16. april 2008 Jeg bruker bare paracet nå, og noe mot mens-smerter, hehe;) Jeg kan ringe og høre med legen om jeg kan få noe annet, men er redd han skal si jeg er hysterisk, siden han sa at det skulle være trygt for meg... sikkert helt tåpelig av meg å tro at han skal synes det, for han er en kjempelege.. Men likevel.. Får se imorgen om jeg tør ringe han;) Ikke så greit å gå rundt å ha store smerter i ryggen akkurat:S
Gjest Skrevet 16. april 2008 #4 Skrevet 16. april 2008 Jeg brukte blodtrykksmedisiner da jeg ble gravid. Og jeg brukte dem i et par-tre uker før jeg fant ut at jeg ikke burde ta dem under graviditet. Jeg brukte disse medisinene som forebyggende mot migrene og var egentlig livredd for at jeg skulle gå i evigheter med konstant migrene etter at jeg sluttet på dem. Jeg snakket med en kar på apoteket ang disse tablettene dagen etter at jeg testet positivt. Han fikk meg til å føle meg som en barnemorder fordi jeg hadde brukt medisinene etter at jeg ble gravid. Han snakket om at jeg kunne ha påført embryoet såpass store skader at jeg burde vurdere om jeg kanskje skulle ta abort... Fordømte hasaladd!!! Jeg snakket med legen min om det samme litt senere. Han beroliget meg og sa at faren for at embryoet skulle ta skade av medisinene økte i 2. og 3. trimester, så jeg kunne ta det helt med ro ift eventuelle skader på nurket mitt. Ift de smertestillende tablettene du bruker står det i felleskatalogen at de ikke bør benyttes med mindre det er helt nødvendig. Og om de må brukes, skal minste mulige dose benyttes og behandlingstiden være så kort som mulig. Risikoen for skader på embryoet antas å øke med dose og behandlingstid. Hvis jeg var deg ville jeg nok ha spurt legen min om det er andre alternative medikamenter jeg kunne ha brukt, men dersom du kan ta mindre doser og kanskje ikke hver dag tror jeg nok du kan bruke medikamentet ihvertfall frem til du blir gravid. Du kan jo eventuelt snakke med legen din igjen og fortelle han at du har snakket med jordmor/legevakt og at de mente at du ikke bør bruke preparatet. Du har full rett til å være betenkt og tenke deg om to ganger ift medisiner når det er snakk om å sette et annet liv til verden. Håper det ordner seg for deg ift medisinene og at det blir "bolle i ovnen" snart =) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå