Gjest Skrevet 16. april 2008 #1 Skrevet 16. april 2008 Når jeg leser her inne får jeg inntrykk av at mange har gått igjennom en eller flere sa/ma, noen som vet hvor vanlig dette er? Jeg har ikke opplevd dette, og lever derfor med tanken om at det skjer ikke meg, men det er kanskje ikke riktig det dersom det er så mange som går igjennom dette...?
gullemitt09 Skrevet 16. april 2008 #2 Skrevet 16. april 2008 Heisann.... Vill ikke skremme deg, selv om man blir jo skremt av å lese om alle som opplever slike tragiske ting... Svigerinnen min sa nettopp til meg at det var ca 50% nå som mistet i ma/sa... dette gjaldt spesielt førstegangsfødende... Desverre.... =( Var selv til utskrapning i går, fikk vite på mandag at jeg hadde en MA... Var første gangen jeg var gravid, og tenkte som deg: Dette skjer ikke meg!! Men det gjorde det desverre =) Men som sagt skjer det ikke med alle =) Så ønsker deg lykke til =)=)
Gjest Skrevet 16. april 2008 #3 Skrevet 16. april 2008 Takk for svar, og det var trist at du hadde mistet. Kan jeg spørre om hvor langt du var på vei? jeg har hørt at mange mister uten å vite at de har vært gravide også, og det er jo tross alt bedre enn å miste lenger uti selv om det er trist uansett. Jeg har da en fordel med at det er nr 2 vi prøver på da
fjellrosa85 Skrevet 16. april 2008 #4 Skrevet 16. april 2008 Hei! Jeg har heller ikke opplevd det selv, men kjenner flere som har det. Og de sier også at det faktisk er ca. 50% sjangs for å miste. Men som det ble sagt tidligere så mister jo mange før de vet at de er gravide... Jeg tenker at det kan være greit å ha tanken i bakhodet, uten å stresse noe med det. Skjer det så skjer det, og lite man får gjort med det. Men da er man hvertfall bevist på at det kan skje. Masse Lykke til!
gullemitt09 Skrevet 16. april 2008 #5 Skrevet 16. april 2008 Jeg var 11uker... Men legen sa det hadde skjedd i uke 9... Mistet en del symtomer da, så har gått med en ekkel følelse di to ukene. Å når jeg da begynte med brunlig utflod, måtte jeg bare komme meg til legen.. Men vi er med godt mot... Vi er så unge enda, og vill prøve igjen så fort det lar seg gjøre =) Ja da har du nok en fordel... Håper det går bra med deg =) Unner ingen en slik opplevelse....
Gjest Skrevet 16. april 2008 #6 Skrevet 16. april 2008 Hei. Jeg mistet i MA for ca 8 uker siden, da var jeg 12 uker på vei, men utviklingen hadde sluttet rundt uke 7.. Min gynekolog sa at 1 av 7 svangerskap ender i SA/MA.. Det er ganske mange, men enda flere som det går veldig bra med :-) Syns ikke at du skal bekymre deg for det. Selvfølgelig kan det skje med hvem som helst, men man må jo regne med at det går bra, og det gjør det jo med de aller fleste! Jeg har en sønn på 2 år, og ble gravid på første forsøk med han. Fordelen vår når vi mister er vel heller at vi vet at det kan gå bra, for det har vi opplevd!! Lykke til, og jeg er sikker på at det kommer til å gå kjempefint med deg :-)
Jelly Belly Skrevet 16. april 2008 #7 Skrevet 16. april 2008 Det skal jo nevnes at av de 50 % som mister i SA så skjer laaangt over halvparten før moren er klar over at hun er gravid*. En av grunnene til at denne statistikken har økt noe, er at graviditetstestene man kjøper idag er så sensitive at man kan oppdage det allerede fra fra 3 uker. En annen av grunnene til at det kan virke som så mange har sa her inne kan være at man tester veldig tidlig, får positiv test for så å få mensen igjen dagen etter. Når man er 3+3 på vei kaller ikke jeg det en spontanabort, da kaller jeg det en menstruasjon.. Men det kan bare være meg. *Folk som prøver å bli gravide vil jo merke dette da de har hundre prosent kontroll på sin fruktbare syklus og gjerne tester etter både el og graviditet lenge før tiden!
Gjest Skrevet 16. april 2008 #8 Skrevet 16. april 2008 Enig med deg over her...når man tester positivt før IKM og deretter "mister", vil jeg ikke kalle det spontanabort. Men så klart er det leit allikevel for den det gjelder, man har jo testet positiv og er jo gravid. Jeg tenkte også at SA/MA er noe som skjer alle andre, men i alle fall ikke meg...men dengang ei. Mistet når jeg var 7+4, men nå har jeg akkurat hatt el og håper vi snart er i gang med nr. 2:)
bomsa Skrevet 16. april 2008 #9 Skrevet 16. april 2008 jeg har og en teori...:-) Jeg tror at vi som har opplevd dette med å miste har et stort behov for å snakke/skrive om det...her inne møter man likesinnede og forståelse så det er naturlig å "øse" ut av seg her inne. Det med at 50% mister i SA/MA er jeg mer usikker på...min lege sa til meg at 70% av alle befruktede egg ender i SA, men da har man ikke oppdaget at man er gravid engang for hcg nivået rekker ikkje å slå ut på noen graviditetstest. Etter 12 uke faller jo % veldig... Muligheten for å miste er jo der, men at det er så stor % andel som her inne tviler jeg på.
mammaen til 2+1 Skrevet 16. april 2008 #10 Skrevet 16. april 2008 Så er det jo sånn at mange som er her inne er og kaller seg for "slitere" der for eksempel det er en grunn til at de ikke blir lett gravide eller at egget ikke fester seg...Det står jo i forumsoverskriften og... Hadde du spurt om det samme inne på 1,2 el 3 trimester hadde nok ikke andelen der inne vert like stor av de som hadde mistet.. =)
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 17. april 2008 #11 Skrevet 17. april 2008 Jeg har lest en artikkel som er skrevet av en gynekolog som er ganske oppdatert på disse tingene! Hun sier at 15% av alle befruktede egg er kjemisk graviditet (altså går de til grunne før kvinnen merker det selv, hvis hun ikke er medlem på "bli gravid" og driver å tester 5 dager før ikm o.l :-)Så er det 15% som ender i SA/MA. Når en slår sammen disse to så blir det 30% tilsammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå