neekap Skrevet 16. april 2008 #1 Skrevet 16. april 2008 Idag har jeg tatt glukosebelastning pga blodsukkeret har steget jevnt og trutt gjennom svangerskapet (er nå i uke 35). har hatt sukker i urinen kun på 3 av kontrollene, og blodsukkeret har aldri vært over 5. Nivået var 4.9 før jeg tok belastningen, 2 timer senere var den på 9.3.. så nå går jeg da og bekymrer meg over at jeg har utviklet svangerskapsdiabetes. Legen mener jeg ligger i grenseland og skal konferere med sykehuset før det blir bestemt hva som må gjøres.. Noen som er/har vært i samme situasjon?
gutiina Skrevet 16. april 2008 #2 Skrevet 16. april 2008 7,8 to timer etter sukkerbelastningen er grensen for sv.ska.diabetes, dvs du har svangerskapsdiabetes dessverre. Heldigvis ikke mange ukene igjen da:)
neekap Skrevet 16. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. april 2008 grensen går ved 11.0 etter en belastning, så jeg har heldigvis ikke fått det påvist. ligger i grenseland.. nå er det bare og kutte alt med sukker..
gutiina Skrevet 16. april 2008 #4 Skrevet 16. april 2008 11,0 er ved vanlig diabetes! 7,8 er svangerskapsdiabetes!
neekap Skrevet 16. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. april 2008 fant denne på Ahus sine sider, så jeg tar ikke sorgene på forskudd :-) Fasteverdi > 7 mmol/L og 2-timers verdi > 11 mmol/L i kapillærblod, betraktes som diagnostisk for diabetes mellitus. Fasteverdi < 7 mmol/L og 2-timers verdi > 8,0 og < 11 mmol/L viser nedsatt glukosetoleranse, og kan være diabetes, men også være uttrykk for annen sykdom eller normal variasjon hos gravide og eldre. For eksempel bør verdier opp til 9,5 mmol/L ansees som normalt hos gravide i siste trimester.
Anonym-74 med 3 små+ma Skrevet 16. april 2008 #6 Skrevet 16. april 2008 Hei Jeg hadde de samme målenesom du har... og ja det er sv.diabetes!! Jeg hadde det også i forrige sv.skap så det kom ikke som en bombe at jeg kunne utvikle det ¨å også. Du må ikke ta det så tungt.. det som trengs er som regel kostregulering. Kjenner at det er vanskeligere å få til denne gangen så mulig jeg må starte på insulin. Verdiene skal ligge under 8 en time etter måltid og langtidsblodsukker under 6. Dette kan du få sjekket på legekontoret. Her i trondheim blir alle henvist til kvinne-barn senteret ved målinger (belastning) rundt 9. Her får man samtale med endokrinologisk avd. og målinger av bebisen. Faren er alt for store barn... Jeg råder deg til å be om å bli fulgt opp.. lykke til Mvh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå