Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag har jeg tatt glukosebelastning pga blodsukkeret har steget jevnt og trutt gjennom svangerskapet (er nå i uke 35). har hatt sukker i urinen kun på 3 av kontrollene, og blodsukkeret har aldri vært over 5. Nivået var 4.9 før jeg tok belastningen, 2 timer senere var den på 9.3.. så nå går jeg da og bekymrer meg over at jeg har utviklet svangerskapsdiabetes. Legen mener jeg ligger i grenseland og skal konferere med sykehuset før det blir bestemt hva som må gjøres.. Noen som er/har vært i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

7,8 to timer etter sukkerbelastningen er grensen for sv.ska.diabetes, dvs du har svangerskapsdiabetes dessverre.

Heldigvis ikke mange ukene igjen da:)

Skrevet

grensen går ved 11.0 etter en belastning, så jeg har heldigvis ikke fått det påvist. ligger i grenseland.. nå er det bare og kutte alt med sukker..

Skrevet

11,0 er ved vanlig diabetes!

7,8 er svangerskapsdiabetes!

Skrevet

fant denne på Ahus sine sider, så jeg tar ikke sorgene på forskudd :-)

Fasteverdi > 7 mmol/L og 2-timers verdi > 11 mmol/L i kapillærblod, betraktes som diagnostisk for diabetes mellitus. Fasteverdi < 7 mmol/L og 2-timers verdi > 8,0 og < 11 mmol/L viser nedsatt glukosetoleranse, og kan være diabetes, men også være uttrykk for annen sykdom eller normal variasjon hos gravide og eldre. For eksempel bør verdier opp til 9,5 mmol/L ansees som normalt hos gravide i siste trimester.

Skrevet

Hei

Jeg hadde de samme målenesom du har... og ja det er sv.diabetes!!

Jeg hadde det også i forrige sv.skap så det kom ikke som en bombe at jeg kunne utvikle det ¨å også.

Du må ikke ta det så tungt.. det som trengs er som regel kostregulering. Kjenner at det er vanskeligere å få til denne gangen så mulig jeg må starte på insulin.

Verdiene skal ligge under 8 en time etter måltid og langtidsblodsukker under 6. Dette kan du få sjekket på legekontoret.

Her i trondheim blir alle henvist til kvinne-barn senteret ved målinger (belastning) rundt 9.

Her får man samtale med endokrinologisk avd. og målinger av bebisen.

Faren er alt for store barn...

Jeg råder deg til å be om å bli fulgt opp.. lykke til :)

Mvh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...