Attpåklatten :-)™ Skrevet 16. april 2008 #1 Skrevet 16. april 2008 Frøkna har vært flink til å gå på potte og bommelomme en del siste uker/mnd. Men plutselig så vil hun ikke mer. Eller innimellom er det gøy, men ikke noe system. Har ikke lyst til å stresse henne på det og har vel igrunnen landet på at hun gjør det når hun er klar selv, og at vi er positive til pottetrening når hun gir uttrykk for at det er greit. Den står på badet og er lett tilgjengelig. Har hørt flere nå som styrer på veldig og tar av ungen bleiene både hjemme og i barnehagen, og med påfølgende uhell da de tydeligvis ikke er helt klare ennå. Personlig tror jeg kanskje ikke det er helt heldig, med tanke på mestringsfølelsen for barnet, eller mangel på nettopp det. Men det er meg... Noen som har gode tips til hvordan man griper det an? Husker med de to største at de styrte tempoet selv og var tørre både dag og natt når de først kastet bleiene. Men alle er ulike...
phantomet Skrevet 16. april 2008 #2 Skrevet 16. april 2008 Jeg tror ikke det hjelper det minste å pushe barna til å bli rene... Det skjer naturlig når de er klare for det. Det vanligste tidspunktet man lar ungene prøve seg som bleiefrie er om sommeren, og gjerne det året de fyller tre. Da har de større kontroll over kroppslige funksjoner og får færre uhell pga lite tøy og mer kontroll... Her er det selvfølgelig individuelle forskjeller...Har en venninne med en datter født samme dag som Junior som var ren da hun var 16 mnd. Men jeg tror ikke dette er spsielt representativt.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 16. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. april 2008 Oi, ja det var tidlig! Mener å huske at de to store sluttet på vårparten det året de fylte 3 begge to (den ene fyller i februar og den andre i juni). Dengangen kjøpte jeg et mini-toalettsete fordi eldstemann syntes det var mer stas. Men det er litt pes å ta på og av, så jeg satser på at potten er grei:-) Da velger jeg å fortsette med å la henne styre det selv. Kan prøve litt uten til sommeren, men stresser ikke.... Takk for svar!
Urtete Skrevet 16. april 2008 #4 Skrevet 16. april 2008 Vil bare si at jeg er helt enig med dere! Ikke noe å stresse med så lenge lille rosa er så liten som hun er. Mine var ikke modne før rundt 3-årsalderen, men det er jo så individuelt.. Jeg ville ikke stresset det noe ennå, la henne prøve litt nå og da når hun har lyst - det er mitt råd også. Og så kan det bli mer "alvor" når hun blir eldre. Det årne sæ, sjø! :-)
Maud Skrevet 16. april 2008 #5 Skrevet 16. april 2008 Jeg mener også at det er viktig å la det være opp til barnet. Gjerne spørre og legge til rette, men ikke presse. Lillebror gjorde alle store ting på do lenge, men nå er det slutt. Satser på at vi tar det igjen til sommeren, han blir tre i august.Her er potte noe man har på hodet eller serverer lekemat i, så her er det do-ring som gjelder.
Plutseliten :) Skrevet 16. april 2008 #6 Skrevet 16. april 2008 Dette styrer barnet selv..og de er ikke modne og klar nok før de er det. Så det å presse og teste ut har ingenting for seg....det er en lukkemuskel som må være ferdig utviklet først. Hos jentene skjer det ofte tidligere enn hos gutta. Husker datteren min gikk hos dagmamma....som tipset oss om at bleier var unødvendig....de var alltid tørre og hun gikk på do selv. Vi trodde det var for tidlig,og satt på bleie av gammel vane Så selv med begrenset språk og "bitteliten",var hun moden for bleiesluttt. Hun fylte 2 år i februar...og ble tørr den sommeren.
Trollmora Skrevet 16. april 2008 #7 Skrevet 16. april 2008 Tenker det kommer når ungene er klare for det. Har lest om mødre i bl.a i USA som begynner pottetrening allerede ved 6 mnd alder, men det høres ikke noe særlig bra ut. Får ungene den tiden de trenger og synes det er artig med potte/do og nye truser så slutter de. Sommeren kan jo brukes til å øve, men om hun ikke ønsker å slutte kan det være vanskelig å overtale sånne småttiser ) Min LilleSnupp begynte å sitte på potta da hun var ca 2, men det gikk i bølger sånn som hos dere. Sommeren i fjor innbød ikke til å fly naken i ukesvis, så vi stresset ikke da heller. Hun fylte 3 i februar, og da jeg var ute og kjøpte nye truser til henne ble det stor stas. Vi innførte klistremerke-premier for å få henne over fra potta til doen (med do stol). Orket bare ikke griset med å tømme potta. Hun forlangte imidlertid bleie hver gang hun skulle bæsje. Etter ca 6-7 uker overtalte vi henne til å forsøke å gå på doen, også i det ærende, og med en premie foran seg gikk også det i orden. Nå er det bare bleien på natten igjen, men det kan vi ta når som helst det passer henne.
Gjest Skrevet 17. april 2008 #8 Skrevet 17. april 2008 Snuppa er 2 1/2 og går sporadisk på potte, men vi har også kjøpt en genial doring pluss en krakk. Stor stas når det klaffer slik at hun får gjort noe i toalettet. http://www.alexi.no/product_info.php?cPath=19_20&products_id=5476
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå