☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 16. april 2008 #1 Skrevet 16. april 2008 broren til sambo har 2 døtre som han vil ha 50% av foreldreretten til men barnemoren nekter å gi han dette fordi hun da vil få mindre penger. Hvis han må gå til sak mot henne kan dette ta mange år.. Finnes det ikke andre muligheter?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. april 2008 #2 Skrevet 16. april 2008 dere kan ha barna 40/60. altså bror har det enebarnet 40/60 og det andre barnet 60/40 da får begge økonomisk hjelp og barna får en dag alene med bare mor eller far i uka. det er kansje litt digg for barna også. 50/50 i en rettsak får han ikke, han kan få 40/60 eller 60/40 osv. men akkurat 50/50 er det ikke lov og dømme, fordi en rett ikke kan dømme at et barn skal ha to hjem, retten må dømme et hjem og et besøkshjem.
Gjest ->>- Skrevet 16. april 2008 #3 Skrevet 16. april 2008 Nei. Enten sak eller enighet. Etter megling selvsagt, men jeg antar det er utprøvd. Han kan eventuelt gå med på f.eks 40/60 og ha dem mer i praksis.
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 16. april 2008 #4 Skrevet 16. april 2008 dette er ikke noe mor bare kan bestemme seg for. Dette må taes opp gjennom megling, og det skal bestemmes utifra hva som er best for barna, og ikke mors økonomi. Men statistikken tilsier dessverre at mor i de fleste tilfeller får hovedomsorg...
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 16. april 2008 #5 Skrevet 16. april 2008 Megling er vel en mulighet. Men virker ikke det hadde jeg gått til retten, hun kan vel umulig komme langt i en rett pga at hun vil beholde pengene. Da må hun få seg en jobb. Enkelte damer ass......blir oppgitt.
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 16. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 16. april 2008 Meglingen førte ingen vei, og hun fører opp at han har dem mindre enn han skal så hun skal få penger.. HUn jobber heller ikke. Men da anbefales ikke noen rettsak for hun vil få mer av omsorgen uansett?! Men en unge 60/40 og en unge 40/60 så blir alt delt på de to?! Det er det beste han kan få?
Gjest Skrevet 16. april 2008 #7 Skrevet 16. april 2008 Vet om et par med to jenter som har en hver 40/60. Da får begge en på 60% og de får da barnetrygd og de andre støttene som aleneforeldre har begge to. I praksis har de barna annen hver uke - begge to. Kanskje ikke helt lovlig..... Vil tro det retter seg ut til slutt likevell. Foreldrene bor jo så nærme at barna går mellom dem som de ønsker selv til en viss grad likevell.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. april 2008 #8 Skrevet 16. april 2008 nei han får ikke delt barna i 2 i en rettsak. men de kan ha privat avtalle på det, om mor og far er enige. da får jo mor penger. det betyr jo ikke at søknene bli slikt men at de er sammen 90% av tiden og 10% er de alene med mor eller far. det er kansje bare digg for dem. i en rettsak så må han gå for hovedomsorgen om han skal ha barna så mye. for en rett dømmer ikke 50/50. har han 40/60 nå? i tilfellet så er det snak om at han har dem fra onsdag til mandag anden vær uke eller noe? hvor mye er den tirsdagen og krangle om? er det det beste for barna og lage rettsak pga mandag til onsdag morgen?
Mamman til AM&JS Skrevet 16. april 2008 #9 Skrevet 16. april 2008 Synes det er helt forferdelig hvis det er pengene det kommer ann på hvor mye barnet skal "være" hos mor eller far..altså i dette tilfellet hvor barnet skal bo...
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 16. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 16. april 2008 er ikke sikker på hvo rmye han har dem nå men han ville ha 50/50 men da må han altså i retten å gå for hovedomsorgen og det er meningsløst! ¨Takk for alle svar! =)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. april 2008 #11 Skrevet 16. april 2008 ja selvsakt er det det! men sån sett er jo 40/60 og 60/40 en ok løsning, da får begge stønader osv. men personlig så mener jeg at det skal tunge grunner til før man drar saken til retten. fordi det er en så stor belastning for barna. forsnkning viser jo også at tvungen 50/50 er en dålig ide, mens at en 50/50 der foreldrene er enige og sammarbeider bra er en god i det. så det må jo settes spørsmålstegn ved sammarbeidet her også.
alvefrøken Skrevet 16. april 2008 #12 Skrevet 16. april 2008 I praksis vil en mann ha VELDIG lite å stille opp med i sånne saker dessverre, selv i en rettsak.
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 16. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 16. april 2008 men her er ikke foreldrene helt på bølgelengde. Og barnemoren er innunder barnevernet pga sin mor og dermed er ungene det og. Men kan anbefale han en 40/60-60/40 ordning.. Stakkar han vil jo bare være med ungene sine.
Gjest Skrevet 16. april 2008 #14 Skrevet 16. april 2008 Det er forskjell på foreldrerett og samværsrett.... Foreldrerett har ingenting å si verken på bidrag eller offentlig stønad. Det har kun med juridisk foreldrerett å gjøre, dvs pass, evt dødsfall og lignende. Samværsretten tilsier det økonomiske. Har man 50/50 får man ikke stønad eller bidrag. Med 60/40 får den med størst andel ekstra barnetrygd og evt andre stønader. Bidrag betales etter samvær og betalingsevne. Jeg synes det er trist med foreldre som lar økonomi påvirke foreldres rett til samvær med barnet sitt. Selv har jeg 60/40 samvær, og får barnetrygd og stønad til barnetilsyn. Bidrag har vi blitt enig om å droppe. Far kjøper noe klær og bidrar med større ting (tannregulering o.l.), og så konsentrerer vi oss om å ha et godt samarbeid uten pengekrangler.
Olebrumma 4 barnsmor Skrevet 16. april 2008 #15 Skrevet 16. april 2008 Jeg tror ikke han vil komme så langt med rettsak, slik mange sier i tråden her er det mye som taler imot at han får 50/50. Nå synes jeg det er flere aspekter som bør sees på her da, før man konkluderer med at hun bare ser på pengene. Det høres ut som en ensidig forklaring på noe som for mange faktisk er veldig komplisert. For det første, hvilke samværsavtaler har de idag ? For hvis de idag har en samværsavtale på det normale, og barnas mor faktisk lar ham ha samvær med barna også utover dette, synes jeg det ikke høres ut som om hun vil sabotere hans forhold til ungene. Har de vært gift eller samboende tidligere, dette har også litt å si for hva han faktisk kan kreve i forhold til samvær og foreldrerett. Har de aldri vært gift eller samboer er hun faktisk alene om foreldreretten på begge ungene, han har krav på samværsrett, men for å få dem 50/50 må han ha mange sterke argumenter. Neste naturlige spørsmål er hvorfor han vil ha dem 50/50, hvis de ordningene de har i dag fungerer, burde det være vektige grunner til at han ønsker en forandring, og gjennomtenkt i forhold til hvordan det vil fungere for ungene,for hvis hun er som du sier hjemme og ikke i arbeid, så er hun rimelig avhengig av de inntektene hun har, selv om noen av dem er basert på at hun er aleneforsørger. Er hun hjemme fordi barna fremdeles er veldig små ?, er hun i studier ?, det er mange årsaker og derfor vil helt sikkert ting som truer hennes økonomi bli tatt negativt. Det er klart økonomi ikke burde være en faktor i en sak som dette, men det er det jo, økonomi er en faktor i alle saker i livet. Så å endre på fordeling av ungene bør være gjennomtenkt på alle måter, det bør være vektige grunner til å endre noe som fungerer. Det er alltid barna som skal settes i fokus, det er ikke foreldrenes behov, det er ungenes. Det er leit hvis barns hverdag skal bli diskusjoner om hvem som skal ha ungene hvor mye og hvor mye de skal "tjene" eller tape" på fordelingen. Hvis han vil dette fordi ungene IKKE har det bra hos mor, og at hun er en dårlig omsorgsperson, ja da burde han vel prøve de mulighetene han har på alle måter, for da er det også ungenes beste som er fokuset. Dette ble langt, og jeg tar ingen side her, alle foreldre har krav på tid og mulighet for omsorg for sine barn, jeg ville bare nevne at det er mange aspekter og mange sider å se saker fra. Å si at mor ikke vil dele fordi det koster henne penger blir i mine øyne en for endimensjonal forklaring.
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 16. april 2008 Forfatter #16 Skrevet 16. april 2008 Vel.. det er hun som har sagt det selv at hun ikke får penger hvis han har dem mer. De er 3 og 5 år og mor verken jobber eller studerer. De var samboere og han hovedforsørgeren. Han får ha barna men ikke så mye som han vil da hun skriver ned hvor mye han har dem og får penger etter hvor mye/lite han har dem. Jeg er ikke helt sikker på hvor mye han har dem, men ifølge ham får han ikke ha dem så mye som han gjerne vil. Nå tror jeg det er et par dager annenhver uke han har dem. Men nå er ikke jeg på noens side selv om det høres ut som jeg holder med barnefaren. Lurte bare på hvilke rettigheter han har og hvilke muligheter han har for å få se barna sine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå