Sigyn - 2barnsmor :) Skrevet 16. april 2008 #1 Skrevet 16. april 2008 vi er et par stykker som har skikkelig lyst til å starte noe eget.... men vet ikke helt hvor vi skal begynne for å få det til... hvis man vil starte opp butikk... er det noen form for støtte man kan få noen plasser? tenkter på støtte til husleie, innkjøp og lignende...
snart mor til 3 Skrevet 16. april 2008 #3 Skrevet 16. april 2008 heihei.. er i oppstartsfasen selv.. en anerkjent plass for støtte er jo innovasjon norge.. kan jo høre med dem? men en viss grad av egenkapital må dere nok ha uansett..
Berta_78 Skrevet 16. april 2008 #4 Skrevet 16. april 2008 Hei! Drev en egen bedrift for noen år siden. Det er vanskelig å få støtte i Norge til oppstart, så man må være kreativ. F.eks er det helt avhengig av hva du skal selge! Økologi og utnyttelse av norske varer/ressurser kan i visse tilfeller gi støtte. Men du må nok være mer spesifikk hvis du skal få med deg noen gode råd... De aller, aller fleste som starter egen butikk gjør det med egne midler, banklån eller investorer dersom noen tror på idéen deres. Investorene vil for øvrig aldri slå til fordi de vil støtte, men for å tjene penger ;-) Lett å skrive under på noe man vil angre på fordi man blir så glad for at noen tror på idéen... Bedin.no og myventurelab.no er fine steder for å lære om oppstart generelt, butikkdrift vet jeg ikke helt hvor du finner info om. Kanskje noen av dere har jobbet i butikk og har kontakter? Da jeg startet opp var jeg hemningsløs i forhold til å lære av andre som hadde peiling. Jeg ringte overalt og presset meg til møter for at folk skulle fortelle meg. De fleste synes det er bra at noen vil starte, og er vennlige og villige til å dele informasjon. Lykke til!
Sigyn - 2barnsmor :) Skrevet 16. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. april 2008 tanken her var å starte en klesbutikk eller lignende med barneklær og gravidklær. i tillegg syr vi bæretøy og barneklær selv om vi vil selge der... også strikkede klær... her vi bor er det ikke noe sånnt, og heller ingen som selger klær for gravide... vet ikke om man kan få en kjede i ryggen eller noe sånnt.. vi vil gjøre det eksklusivt men amtidig slik at mann i gata har muligheten, og de tingene vi syr selv kan folk bestille å få lagd helt etter eget ønske... dette er jo fint i forhold til bæretøy... men vi vet ikke helt hvor vi skal begynne... er jo noe om heter etablererstipend som man kan søke om, men jeg vet ikke helt hva som skal til enda...
bomsa Skrevet 16. april 2008 #6 Skrevet 16. april 2008 Spørs litt hvor dere bor. Kommunen har en pott som skal fordeles innen næringslivet i kommunen. Dere er kvinner, noe som er positivt. Er kommunen med i samisk utviklingsfond kan det søkes der. ellers er det litt viktig å bestemme hvilken bedrift man vil ha. enkeltmannsforetak eller aksjeselskap o.l. her kan dere få svar på økonomi o.l.... www.interrevisjon.no Her kan dere få hjelp til oppstart o.l...www.nettopp.biz
WildPrincess Skrevet 16. april 2008 #7 Skrevet 16. april 2008 Bor dere i distriktene og er unge så kanskje dere har en sjanse hos Innovasjon Norge. Jeg og ei veninne fikk støtte til utvikling av et teknologisk produkt. Da var det dratt frem at vi var unge, jenter og drev med noe utradisjonellt for vårt kjønn. Har der en næringshage i nærheten så kan disse veilede dere (hør med kommunen dere bor i så bør de vite det) Evt. så kan jeg anbefale disse sidene: http://www.etablerer.no http://www.bedin.no .... vår situasjon var at vi kom rett fra skolebenken og ut i et håpløst jobbmarked den gange... så istedenfor å "kaste" bort utdannelsen fannt vi ut at vi ville prøve å skape noe selv. Men i begynnelsen er ofte lite penger og hard jobbing, ingen 8 - 16 jobb når man driver selv. I forhold til innvestorer banker etc. så må dere vise til at dere er villige til å satse selv også. Vis ikke møter man ofte holdningen " vis ikke dere tør satse hvorfor skal vi??". Så dere trenger enn viss egenkappital. Det er fantastisk morro å jobbe med noe man brenner for, men dere må ha med dere deres egene fammilier på dette også... for de vil også merke det godt i en ettablere fase. Masse lykke til og håper dere finner frem til en god løsning
Sigyn - 2barnsmor :) Skrevet 17. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 17. april 2008 tusen takk for hjelpen damer!! det vi tenker på er ikke noe som er utradisjonelt for damer, vi bor i en liten by hvor det virkelig er behov for at noen satser i sentrum... det meste blir flyttet til kjøpesenter.... skal sjekke ut de nettsidene og se hva jeg finner ut... nav kjører vel ogå kurs for folk som vil bli selvtendig næringsdrivende..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå