Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

er 39+2 idag. målte blodtrykk og det var 130/85. ellers har det vart 105-110/60-70 hele svangerskapet..jeg syns det var lit høy nå.har lit vondt i hodet og..er det vanlig?

takk før svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ganske så normalt at blodtrykket stiger på slutten... Jeg også har ligget ganske lavt i målingene, men på kontroll i går hadde det steget til 131/86.. Legen sa at det var helt ok..

Skrevet

Undetrykket mitt steg fra 65/70 til 80 på ei uke, og de fant samtidig eggehvite/proteiner i urinen. Hadde hatt litt hodepine og, så legen misstenkte sv.forgiftning.

Men etter 4 dager var blodtrykket fortsatt på 80, og urinen var fin igjen :)

Så sv.forgiftning var utelukket.

Er sikkert normalt på slutten :) Jeg føler meg i fin form allefall, til tross for litt hodepine som kommer på kveldene.

Skrevet

Et blodtrykk på 130/85 er ikke alarmerende i noen som helst retning. Ift svangerskapsforgiftning tas det sevlsagt hensyn til hva blodtrykket ditt normalt sett ligger på, men jeg synes ikke at du har et høyt blodtrykk. Et normalt blodtrykk skal ligge på 100+alderen din/80. Det vil si at jeg som er 26 år skal ha et blodtrykk på 126/80. Hvis undertrykket stiger til 100 eller mer (det laveste tallet) vil man bli undersøkt nærmere.

Det er forøvrig helt normalt at blodtrykket først synker når man blir gravid, så stabilisere seg før det stiger igjen mot slutten av svangerskapet. Jeg hadde et blodtrykk på 140/85 før jeg ble gravid, hvilket er et ganske høyt blodtrykk. Men da jeg ble gravid sank det til 115/80 - et strålende blodtrykk =) Det har i ettertid vært oppe i 130/85, men ved siste kontroll (i går) hadde det sunket til 120/80 igjen.

Det er heller ikke unormalt å ha hodepine under svangerskapet. Man sover gjerne mindre/dårligere, kroppsholdningen endrer seg og næringsinntaket hender det at det er så som så med. I tillegg kan en del hodepine skyldes alle hormonene som herjer rundt i kroppen.

Kort oppsummert så tror jeg neppe du (HI) har noe å bekymre deg over =)

Skrevet

bra!ellers har jeg veldig lav blodtrykk..før liksom..jeg får se hvis det blir høyere da ringer jeg til jordmor..men takk.. prøver å ta med ro..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...