mumifrøken Skrevet 16. april 2008 #1 Skrevet 16. april 2008 Hei Jeg og samboern skal prøve å bli gravid veldig-veldig snart. Jeg må bare spise litt folsyre først, sånn at alt ligger til rette for et friskt lite nurk. Jeg har regna meg fram til at om jeg slutter på p-pillene (jeg bruker Microgynon) ca midt i brettet, så rekker jeg med god margin å få en mnd med folsyre før jeg kan få eggløsning (skal jo ha ei uke med TR etter pillestopp også). Er det noen grunn til å måtte spise opp hele pillebrettet før jeg slutter og forsøker å bli gravid? Det er jo så vidt jeg vet ikke noen syklus når jeg går på pillene. Ingen eggløsning og TR er styrt av pillefrie perioder (som jeg ofte hopper over). Men det er jo synd om min utålmodighet etter å få begynt å lage barn gjør at kroppen kommer i ulage og at det alt i alt tar lengre tid. Er det noen som vet noe om dette?
Kiss 78 Skrevet 16. april 2008 #2 Skrevet 16. april 2008 Hei Mumifrøken, dersom dere vil begynne å prøve veldig snart anbefaler jeg deg å slutte på piller så fort som mulig. Det er mange (inkl meg) som går LENGE får man får tilbake syklus igjen, og det er ganske irriterende siden man gjerne skulle blitt gravid med en gang man begynner å prøve:-) Selv har jeg ventet siden november på å få EL og TR....
mumifrøken Skrevet 16. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. april 2008 Ja, jeg vet det, og har mest lyst til å kaste dem jo før jo heller. *utålmodig* ) Men det fins jo de som det klaffer for i første forsøk, og jeg har hørt så mye om viktigheten av minst 1 mnd folsyretilskudd før man blir gravid at jeg ønsker å sikre meg det. Men etter min utregning vil jeg være trygg på det om jeg slutter på pillen om ca ei uke, men da vil det fortsatt være en del piller igjen på brettet. Så det jeg lurer på er om det på noen måte kan være skadelig for syklusen min eller noe annet å slutte på p-pillene midt i et brett. Jeg håper det klaffer for deg snart, du får holde motet oppe! (Jeg vet, lettere sagt enn gjort)
Klemzi Skrevet 16. april 2008 #4 Skrevet 16. april 2008 Jeg "spiste" ikke folsyre før jeg ble gravid..... og min mann har hareskår... gutten vår er frisk som en fisk!!Begynte med folsyre da jeg fant ut at jeg var gravid, og tok det hele svangerskapet; 400 mg de tre første mnd. og 200 de siste.
Kiss 78 Skrevet 16. april 2008 #5 Skrevet 16. april 2008 Ja akkurat det vet jeg ikke helt, men det er jo uansett bare en kunstig syklus man har med p-piller... Skjønner at man vil lage de beste forutsetninger for et eventuell befruktning, så sikker greit å sikre en mnd folsyre. Jeg tenkte også slikt, og nå har jeg kjøpt nye 2 ganger:-) Men gir ikke opp enda nei:-) Lykke til til deg og!
mumifrøken Skrevet 16. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 16. april 2008 Jeg er nok litt overbeskyttende for mitt framtidige barn allerede før vi har begynt å prøve, hvordan skal dette ende? :-D Men jeg har lest i felleskatalogen og der står det at man kan slutte på Microgynon når som helst, og andre steder på nett har jeg også funnet informasjon som tyder på at det ikke på noen måte er skadelig å slutte midt i et brett. Eneste "problemet" er at om man blir gravid på første forsøk, før vanlig TR, så vil man ha litt trøbbel med å fastsette termin før UL. Men det gjør da ingenting, et par uker til eller fra er ikke så viktig før UL i uke 18 uansett. Så da satser jeg på å holde ut ca ei uke til på pillene, lide meg gjennom bortfallsblødningen etter pillestopp, og så kjøre på for fullt. Om ikke noen andre har kunnskap/erfaring med at jeg bør kjøre brettet fullt ut..?
mumifrøken Skrevet 16. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 16. april 2008 Ja, huff, jeg er klar over at dette kan ta lang tid. Akkurat nå syns jeg ventetida fram til prøvestart er kjempelang, tør ikke tenke på hvor stille tida kommer til å stå om noen uker når jeg skal begynne å kjenne etter symptomer og glede/grue meg til å ta tester. Hvordan er det etter mange prøveperioder, dabber tenkingen av sånn at du klarer å "la det gå som det går" og fokusere på andre ting, eller har du gått i en egen bligravid-verden i månedsvis nå? Jeg begynner sånn smått å bli bekymra for min egen psyke fremover ;o)
Kiss 78 Skrevet 16. april 2008 #8 Skrevet 16. april 2008 He he, ja nå kan jeg bare snakke om min egen erfaring, men det er helt klart at jeg tenker mye på det... Men siden jeg ikke har fått tilbake TR enda, så føler jeg egentlig ikke at vi har begynt med prøveperiodene enda. Var faktisk til homeopat denne uka, som sier hun skal hjelpe meg med å få i gang syklusen, og dette har jeg tro på, så det er bare å krysse fingrene:-) Vet at mange andre har blitt hjupet bla med akupunktur.
mumifrøken Skrevet 16. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 16. april 2008 Huffda, etter å ha brukt 2 glass folsyre, da må du ha gått lenge etter p-pille stopp uten TR? Hva slag pillemerke brukte du? Jaja, jeg må vel bare slå meg til ro med at dette kan komme til å ta lang tid, og at det er helt normalt! Håper homeopaten hjelper deg i gang, det blir spennende å se.
Kiss 78 Skrevet 16. april 2008 #10 Skrevet 16. april 2008 Jeg slutta på pillen i november, så det nærmer seg et halvt år. Men vet jo at det er mange som går både ett og to år før sykluseb stabiliserer seg. Jeg brukte trionetta stort sett hele tiden (10 år!), og Yasmin de siste to månedene da trionetta gikk ut av produksjon. Kan jo hende at du er en av de heldige og da som blir gravid med en gang! Det er det som er litt skummelt med å lese mye her inne, for det er jo mange som bruker lang tid... Vi får bare krysse fingrene begge to. Blir spennende å følge med:-)
mumifrøken Skrevet 16. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 16. april 2008 Ja, det er jo langt fra unormalt å bruke lang tid på å få alt til å klaffe. Jeg veksler veldig mellom å tenke at "dette blir nok fullklaff i første forsøk" til "Nei, huff, dette går alldri bra, vi kan vel like gjerne levere inn adopsjonssøknaden først som sist". ) Er nok ikke helt sunt å henge her inne alt for mye, nei. Det er lett å henge seg opp i alle de "skumle" historiene. Samtidig så er jeg en tilhenger av informasjon, og jo mer jeg vet om både de hyggelige og de skumle historiene, jo bedre rustet føler jeg meg. Så jeg blir nok hengende her inne ei god stund til, tenker jeg.
Kiss 78 Skrevet 16. april 2008 #12 Skrevet 16. april 2008 Ja sånn tenker jeg og. Prøver å ikke henge meg opp i de triste historiene, men heller få informasjon om diverse ting som er kjekt å vite i en slik situasjon. Og jeg vil bare si at jeg absolutt ikke har gitt opp selv om dette tar tid. Som jeg skrev i stad så føler jeg bare at vi ikke har kommet i gang enda, og når syklsuen er "oppe og går" skal nok dette gå bra.. he he. Og det er godt å prate med likesinnede slik at samboeren ikke blir lei før vi i det hele tatt er gravid... He he.
mumifrøken Skrevet 16. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 16. april 2008 Huff ja, stakkars samboern. Vi har jo ikke kommet i gang enda, og hver dag må jeg fortelle om noe nytt jeg har funnet ut, og generelt ting som har med barn og graviditet å gjøre. Heldigvis virker han ikke lei enda, han er veldig spent selv på dette, og gleder seg veldig til å komme i gang. Han setter i gang å prate om dette selv også ved flere anledninger. Men jeg er redd at jeg kommer til å slite han ut med babyprat om jeg ikke tøyler meg litt :-D Og du må absolutt ikke engang tenke på å gi opp, for homeopaten får nok fart på syklusen din, og da er det bare å kose seg framover ;o)
Ballerinas Skrevet 16. april 2008 #14 Skrevet 16. april 2008 Du kan bare slutte med pillene midt i brettet om du vil ja, ikke noe problem det Brukte microgynon jeg også, slutta midt i brettet og fikk bortfallsblødning som vanlig. Men ikke etter den gang da
mumifrøken Skrevet 17. april 2008 Forfatter #15 Skrevet 17. april 2008 Så bra, takk for svar! Da skal jeg prøve å holde ut ei lita uke til, og så ei uke bortfallsblødning, så er det bare å kjøre på ;o) Ah, tida står stille. Når du ikke fikk mer blødning etterpå, var det pga graviditet eller fordi syklusen ikke har kommet i gang enda? Jeg håper på det første, og i så fall: Gratulerer så mye.
scoobydo Skrevet 17. april 2008 #16 Skrevet 17. april 2008 hei Mumifrøken... Brukte også samme p-pille som du... slutta midt i brettet (glemte pillene mine så da sluttet jeg likesågodt).. hadde ikke trodd at jeg kom til å bli gravid... vi slurvet bare litt med prevensjon var ikke planlagt nemlig... men ble gravid etter en gang... så ikke alle bruker lang tid etter de har gått på p-piller (dessverre endte det svangerskapet i en MA.. men det har ingenting med i fh til når jeg ble gravid da
mumifrøken Skrevet 17. april 2008 Forfatter #17 Skrevet 17. april 2008 Heisann Scobydo og takk for et oppløftende svar. Jeg håper jeg får like rask klaff som deg, men prøver å forberede meg på det helt motsatte. Synd å høre med MA-en, men da vet du jo i alle fall at dere får til å lage en liten, og neste gang går det forhåpentligvis mye bedre. Masse lykke til videre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå