Gå til innhold

til dere som er litt flinke med økonomien.. se hit:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

etter vi kjøpte hus har nesten alle pengene gått til å kjøpe ting til huset.. og i tillegg er det langt flere utg, å ha hus enn å ha leil.. så vi er nok nødt til å legge om livsstilen litt..

har vært vant til å egentlig kunne kjøpe det vi ønsker oss, med forbehold såklart da, men ihvertfall hatt grei økonomi, mnenå merker vi at vi sliter litt mer..

noen som har tips til billige og sunne middager og eller tips til hvordan vi kan spare penger?? jeg er ikke flink i det hele tatt. altså jeg betaler alltid regningene mine, men kunne trengt noen tips til hvordan få en litt bedre økonomi:)

noen med tips?

skal sies at vi kun har bodd i huset 3 mnd og det er sikkert tøffest i beg.. håper det går seg til litt etterhvert..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

spis hjemme, lag matpakke og ikke kjøp dyre ting som middagsglass og godmorgen yughurt.

frys ned halvet brødet i stedet for at halvparten skal bli tørt og gammelt.

ikke spis godterier og derserer det er dyrt

Skrevet

Huff da.

Men mat er vel der de fleste kan spare endel på. Kjøp kun det som er nødvendig og ikke kjøp alt mulig rart til kos og kjekt å ha i skuffen liksom.

Gå gjennom forsikringer, har dere den beste avtalen dere kan få? Ring rundt og hør om det er penger å spare.

Dropp "hygge" kjøp som ukeblader o.l.

Sjekk om du kan arve klær, eller kjøpe brukt.....

Se gjennom de faste utgiftene og se om dere kan moderere dere der. Ifht telefon og strøm kanskje? Noen utgifter dere kan klare dere uten?

Evnt bare betale renter på huslån hvis det er veldig trangt for dere....Slippe avdragene i en liten periode?

Lykke til!

Skrevet

takk for tips:) tenkte litt på avdragsfrihet, men vi gjør ikke det hvis det ikke blir heeelt krise.. blir jo bare å forskyve problemet..:) men matbudsjettet tror jeg vi kan greie å spare myyye.. vi sløser endel der.. hmmm.. masse pålegg som ikke blir spist osv..

Skrevet

Lag middags-/ innkjøpsplan for ei hel uke i slengen. Da slipper dere de dyre småturene på butikk hvor dere egentlig bare skal ha melk og egg, men ender opp med handlekurva full av alt mulig annet. (Snakker av erfaring her, ja...)

Sjekk ut tilbudsbilagene til nærbutikkene dine, og fyll opp fryseren når du kan.

Skrevet

ja, må nok bli en skjerpings der.. ikke minst brus drikkinga til sambo.. han er coloholiker..hehe..

Skrevet

- Lag ukesmeny og handle inn kun en gang pr uke. Det er det ganske mye penger, og tid, å spare på.

- Handle inn på tilbid til å ha i fryseren av diverse middagsmat.

- Bytt fra dyre merker på hud/hårpleie til billigere merker. Det er ikke alltid sånn at det dyreste er det beste.

- Man trenger ikke alltid det nyeste, hotteste og dyreste av klær, vesker, interiør osv. Kjøp etter økonomien, ikke etter katalogene :)

- Sett av penger hver mnd til faste utgifter som barnehage, lån osv. Jeg setter disse pengene på egen konto i nettbanken den dagen de kommer inn, sånn at de ikke er "synlige".

- Dropp treningsstudio til fordel for trening hjemme/ute i naturen. Det er det veldig mye penger å spare på.

Skrevet

Det viktigste er å få unna regningene først, for så å få oversikt over hva dere sitter igjen med. Ut i fra dette kan dere lage ett budsjett. Så mye til mat, så mye til klær, og så mye til drivstoff og andre nødvendigheter. Handle en gang i uka, så slipper man den unødige småhandlingen, hvor man alltid røsker med seg noe unødvendig. Spis restemiddager med jevne mellomrom (hurra i dag har vi 5 retters!!!) og se etter tilbud på mat, vaskemidler ol.

Ett annet tips er å alltid ligge på forskudd. Så de pengene man har på konto før lønnen går inn, er en bonus som kan brukes til det man skulle ha lyst på -om man kan det da.. Det kjipe er om man er på konstant etterskudd og hele tiden må "låne" av seg selv, da har man følelse av å være konstant blakk. Og for all del; ligg unna alt av kredittkort, kredittkjøp og den type ulumskheter!!!!

Er ikke så flink som jeg skal ha det til, men vet det funker når man virkelig går inn for det!!! Lykke til!

Skrevet

Vi tok et grep her i heimen en periode da vi begge brukte litt for mye penger: Vi har en notisbok der vi skriver ned hva vi har brukt hver dag. F.eks: Mega, mat: 396,- Kiwi, bleier: 150,- Kafè: 120,- bussbillett: 22,-

Hvis en da har 'sølt' bort litt penger, ser en det raskt at her må det strammes inn. Da får en også regna ut ca. hvor mye en bruker på div. ting per uke eller måned. Jeg har blitt litt mer bevisst på eget forbruk gjennom dette.

Ellers tips: Skjær opp brødet og legg halve i fryseren, så tar du opp skiver etter behov/brukerbrødristeren. sjekk godt i kjøleskap og fryser en gang i blant, en har ofte mer mat hjemme enn en tror. så går ikke ting ut på dato. Se etter tilbud på enkelte varer i butikken, og sammeligne kilopris når det er oppgitt.

Kutt ned på ukeblader og bladabonnementer. Ta en tur på biblioteket iblant og/eller byttelån blader med venninner.

Sett opp en oversikt over alle regninger, og oversikt over hva dere får inn hver måned. Samarbeid om økonomien.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...