Gå til innhold

barnebidrag over 5000 kr i mnd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

hørte noen inne her lurte på om det kunne være rett, og jeg har begynt å tenkte på det jeg også.

hvor mye betaler evt mottar dere i barnebidrag?

jentene hans er 14 og 19 (den ene går på videregående og mottar borterboerstipend i tillegg)

Hun som mottar borteboerstipend bor ved oss, mens mor bor i en annen by. Jenta er imidlertid registrert bosatt hos mor, så far må betale bidrag alene, mens mor rett og slett sparer utgifter siden datteren bor borte nå.

jeg synes hele bidragssystemet er merkelig!

men bidraget er offentlig fastsatt, så mest sannsynelig er det vel rett? vi har klaget,men jeg har lite håp om at det blir endret.

de tar jo ikke hensyn til min inntekt og at jeg har ett barn boende sammen med oss, men når vi søker om redusert betaling så skal min inntekt og mitt barn være med. så rart opplegg asså.

han tjener kun 245 000 i året, og har rett og slett ikke råd til å betale 5000 kr i mnd, så gjelda vokser...

få høre hva dere mener, vil ha mange svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nb borteboer jenta bor ikke hos oss, men i samme by.

hun ville ikke bo her for da mistet hun borteboerstipendet sitt.

Skrevet

Syns det høres meget merkelig ut at din mann skal betale 5000 i mnd med en inntekt på 245000. Dersom dere har fylt ut skjema for bidrag vet dere vel at bidragspliktige boutgifter, gjeldsrenter ol kan føres opp, her opererer bidragsreglene med meget lave tall, men de kan forandres på der det ikke stemmer ved å fylle ut et slikt bidrag-skjema.

Skrevet

ja vi fylte ut alt i skjemaet, og likevel så høyt bidrag ;(

vi har 1 750 000 + 670 000 i lån.

helt urimelig dette :( har en klage inn som sagt, men jeg aner ikke utfallet enda!

Skrevet

Det høres veldig rart ut ja. Og så er det jo så ufattelig lang behandlingstid på bidragsklager. Opp til 1/2 år, helt sykt.

Lenge siden dere klaget?

Skrevet

dette må vel være altfor mye... men betaler han bidrag for 19 åringen??????hvorfor

Skrevet

fordi barn under 20 år som går på videregående skole kan søke om og få bidrag.

Skrevet

Jeg synes også 5000 høres mye ut! Mannen min betaler 1850 for ett barn, og venninna mi får 2000 for to barn (de har privat avtale). I venninna mi sitt tilfelle bor det ene barnet på internat på vgs, men så vidt jeg vet betaler fortsatt bf bidrag for dette barnet. Borteboerstipendet dekker akkurat husleie og mat på internatet, så venninna mi kjøper fortsatt klær osv til ham.

Men betaler dere bidrag barna til biomor for begge barna, eller får hun som bor på hybel bidraget selv? Når de bor på hybel kan de kreve å få bidraget selv, det synes jeg i grunnen også er mer rettferdig enn at biomor (eller far) skal få bidraget, det er jo sjelden de som trenger det når barna har flyttet hjemmefra.

Skrevet

19 åringen får bidraget selv ja. mor mottar kun for yngste datter.

men mannen min må jo likevel betale over 5000 til sammen.

Skrevet

Dette høres urimelig mye ut! Skjønner godt at du blir frustrert over systemet.

Håper dette ordner seg til det mer rettferdige - du får holde oss oppdaterte :)

Skrevet

dere skal få oppdatering så fort vi får vite mer.

men mitt råd til de som ønsker seg mer penger er og få bidraget fastsatt gjennom bidragsfogden for du verden så voldsomt mye mer penger man får da..

men trøsten er at mor snart må skjønne at hun ikke kan klage over at vi aldri bidrar nok... det hadde jo lettet litt om hun kunne sagt noe positivt engang :-( hun må jo se at vi gjør så godt vi kan?!

huff....

Skrevet

Ville bare si at bf her betalte 4000 kr mnd for sine 2 jenter (men de er bare 7 og 10 år da, vet ikke om det har noe å si?) og han har 360 000 i inntekt, så jeg synes 5000 høres veldig mye ut, etter den lave inntekten til mannen din...

Skrevet

Hvis dere går inn på nav.no under familie og omsorg skal det ligge bidragsveileder og bidragskalkulator. Dere kan regne ut der.

Samboeren min betaler 1800 for et barn på 5 år. De har privat avtale (mor får da mer, og staten tar ingenting).

Skrevet

det har jeg gjort og da blir bidraget kr 2460.

mor har kommet frem til at far kun skal ha fradrag for 1-3 netter i mnd fordi jenta ikke har tid til mer, og hvis ikke far sier seg enig i mindre antall netter enn det han hadde før 2-4 så må vi gå rettens vei... dermed får han kun fratrekk med 150 kr mnd.

jaja.....

hun eldste får han null fratrekk for pga alder vil jeg tro?? man har jo ikke akkurat samvær med pappa når man er 19 år hehe...

blir godt når eldste er ferdig på videregående for da er det kun 2460 kr i mnd og det er jo noe vi kan leve med.

• 1 måned senere...
Skrevet

Det er det samme problemet her... Far betaler 5000 kr i mnd, og tjener 250.000 kr i året... Helt tragisk. Mor har jobb og tjener normalt, har ny samboer som er grunder og tjener masse!!! De er ihvertfall på ferie åndst mange ganger i året. Provoserende...

Vi har barn sammen, og jeg jobber som sykepleier. Ikke noe å bli rik av det heller... Far tjener 15000 kr pr mnd, derav 5000 kr i bidrag. Far sitter igjen med 10.000 kr selv, og skal betale bensinutgifter til/fra jobb 100 km hver dag, livsopphold for seg selv og barnet vi har sammen...

Dette hadde aldri gått an i Norge, tror jeg. Men det hører til historien at far ikke er norsk, barna bor i et annet land i Europa sammen med mor og stefar. I tillegg må far betale alle reiseutgifter ene og alene....

Dette er helt sykt...

Skrevet

Pr d.d betaler BF 4200,- for 2 på 6-8 år. Dette fordi jeg var student før jeg endte opp med å bli sykemeldt. Dette er altså en midlertidig situasjon. Han har en lønn på ca 280 000,-. Vi deler 50/50 på reisekosnader. Han har prøvd flere ganger å lyge til NAV for å få annet utfall på saken og har nå til slutt klaget på vedtaket. Venter fortsatt på svar, men regner med at det ikke evt blir store endringen og da evt i mitt favør.

Det skal sant sies at barna koster langt mere enn 8400,- totalt i mnd.... Bare barnepassutgifter ligger på 4500-5000,- i mnd.

5000,- i mnd for en far med 245 000 i året og sannsynligvis en mor med normal lønn, samt at eldste har stipend. Det finner jeg merkelig. Han får be om hva hun har lagt til grunn for kravet. Og om hun har ført opp "løgner"........

Lykke til!!

Skrevet

Min samboer betaler 1600kr/mnd for et barn på 5år. Han tjener ca 400 000 i året. Får fradrag for 4-8netter i mnd.

Når bidraget skulle beregnes la vi ved all dokumentasjon på husleie, lån osv. Dette gjorde nok stort utslag i bidraget. Kom nye regler i 2005(eller 06) om at man vbidrag skal fastsettes skjønnsmessig i forhold til om bidragsyter har boomkostninger. Tidligere var ikke BY berettiget til å trekke fra boomkostninger, men det er jo klart at også BY og barnet trenger et sted å bo.

Men... legger man ikke ved slik dokumentasjon, så ender det hele opp veldig skjevt.. dessverre. Men kan ikke forstå at deres bidrag er korrekt!

Skrevet

som jurist har vi selvsagt lagt med alt av utgifter vi har, også bokostnader.

svaret vi fikk var at bokostnadene var så høye at det var uforsvarlig i forhold til at han har to barn å forsørge...

ja tro det eller ei, vi fikk beskjed om at om vi ikke betalte rettidig ville innkrevingssentralen justere ned våre bokostnader til det de mente var innenfor normen. Dette til tross for at våre bokostnader likevel er slik som de er hehe... jaja...

men som sagt det koster ikke like mye i bidrag når man har barn under 14 år. Bidraget heves betraktelig da.

i tillegg så får ikke vi fradrag for overnattingsnetter fordi barn over 18 år som er borteboere naturligvis ikke har overnatting hos far. og for hun på 14 får vi kun fradrag for overnatting med kr 350 kr i mnd fordi hun ikke er her oftere.

14 åringen er svært opptatt med fritidsaktiviteter så det blir sjeldne besøk av den grunn når reiseavstanden er så stor som hos oss.

ja så bidraget er svært, men så lenge barna får det de har rettmessig krav på så er det jo bare å betale og smile :-)

jeg sover godt for jeg vet vi gjør vårt beste for alle barna våre :) selv om det blir ingen ting igjen når alle utgifter er betalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...