Gå til innhold

De tror sønnen min er fargeblind....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk melding fra skolen i går. Han vet at et jordbær er rødt, men når de ba ungene fargelegge det tok han den grønne tusjen. De har testet han litt og det har forsterket minstanken...

Har virkelig aldri tenkt tanken engang jeg, han vet jo hva slags farge det er på forskjellige ting, at han av og til velger å fargelegge i "feil" farger har jeg overhodet ikke tenkt over.

Men til spørsmålet, jeg trodde det var arvelig, men ingen av oss foreldre er fargeblinde. Kan dette bare dukke opp uten at det er arv? Noen som vet? Googlet litt og fant at det er arvelig, at det kan hoppe over et ledd og at det er mest menn som har det.. Men så vidt jeg vet er det ingen fargeblinde i vår familie.

Helsesøster skulle sjekke han skikkelig da, det er jo en enkel test.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde en x som fortalte at han var fargeblind og jeg bare trodde han kødda.

Han var av typen som klarte å holde seg helt alvorlig når han kødda, og kunne holde den lenge.

Tok laaang tid før jeg oppdaget at det faktisk var sant!!

En gang jeg kommenterte rosa(!) fargen han hadde i gangen sin sa han "er det rosa da?? trodde det var hvit jeg"

Den var lyyys rosa, nesten sann rosahvit-aktig.

Først da skjønte jeg at det faktisk var sant.

Skrevet

Mente bare at det kan være noen har hatt det, uten å vite om det selv. Eller la omverden få vite det.

Er jo lett å tro at det skal være slik.

De eldre generasjonene var vell ikke like opptatt av fargene som vi er nå heller. At gresset er grønt og havet er blått er da greit, men alle de andre nyansene er vell mer noe som har kommet de siste tiårene?

Kanskje du klarer å "sjekke" han litt selv også?

Prate litt om farger og høre hva han sier.

Skrevet

Mener jeg har hørt at 1 av 10 (eller noe sånt)av gutter er fargeblinde, så det er vist ganske vanlig...

Skrevet

Ja, du har sikkert rett i det, at det er mulig å gå gjennom livet uvitende om at en opplever fargene litt anderledes enn omverdenen...

Er jo flere grader av dette også, sjelden man er totalt fargeblind.

Skrevet

Leste nettop på nettet at 8 % av mennene er fargesvake, som de kaller det... Og det legger litt begrensninger på yrkesvalget, man kan f.eks ikke bli lokfører (pga lys-signalene), og før kunne man ikke bli elektriker heller, men det gikk visst i dag..

Ja,ja , vi får bare se hvordan det blir, skulle ikke tro det vil gi så store problemene.

Skrevet

Samboeren min er fargeblind, og det var også oldefaren hans. Det er jo ikke noen stor skavank da, her i gården har vi det ganske moro med det, og jeg må jo bare le når jeg etter lang tid skjønner at han har trodd en farge er en annen. Sånn som når han sier "kan du ikke ta på den svarte og hvite kjolen din?" Har jo ingen svart og hvit kjole, den er brun og grønn :)

Han har trent seg godt opp på forskjellige farger, så det er bare å jobbe litt med han. Da vet han hva den fargen han ser egentlig er etterhvert.

Skrevet

Det vanligste når man er fargeblind er å blande rødt og grønt og brunt. Det er forskjellige grader, men i verste tilfelle har man ikke reseptorene som skiller de fargene og da kan man uansett ikke trene seg til å skille de fargene, samtidig som man feks skiller blått og gult helt bra.

Men det er sjeldent noe problem å være fargeblind, som du sier begrenser det yrkesvalg noe, men når dere vet om det bør ikke det være noe problem. Og når han blir eldre bør han ha hjelp til å sjekke at farger på klær er de han tror de er og jeg hadde ikke gitt han ansvaret for å velge maling til vegge ol;-)

Skrevet

Tusen takk for mange svar :-)

Dere har selvfølgelig rett, det er ingen stor skavank å ha, men jeg ble satt litt ut med en gang, har aldri fått med meg at han har problemer med fargene engang jeg, og ikke veit jeg om noen i familien med dårlig fargesyn heller...

Det er tydeligvis rød-grønn han sliter med da. Han ville aldri sagt at et jordbær er grønt, han vet det er rødt, men likevel klarer han ikke velge den rette tusjen når det ligger en grønn og en rød foran han. Snodige greier..

Skrevet

Han har nok lært at jordbær er røde, så da kan han det selvom han ikke serr forskjell fra en grønn ting. Hadde han sett et tegnet hus med samme farge kunne han nok bommet.

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at fargeblindhet arves fra morssiden.

Sambo er fargeblind, men det påvirker jo ikke hverdagen hans det minste. Han ser hva han ser og hva resten av oss ser vet han jo ikke. Det eneste han har sagt han har problemer med er å se jordbær i jordbæråkeren og å se rød skrift på grønn bakgrunn eller omvendt. Ikke de helt store problemene, altså :)

Skrevet

Samboeren min er fargeblind. Faren hans er ikke det. Men likevell er både samboer og broren hans det. For han har det ikke vært noe stort problem. Han er faktisk overraskende flink med farger. Han lager hjemmesider blant annet hvor han må velge fargeskalaer som passer sammen og det har han ingen problemer med. Hender han må ha hjelp på brunt, lilla, grønt og rødt spesiellt bare. Når han var mindre og gikk på skolen, laget moren hans lapper på blyantene hans hvor det stod hvilken farge det var. Så han slapp å fargelegge jordbæret brunt og himmelen rød. Det er jo ikke noe moro for et barn.

Jeg har en sønn i magen nå, så jeg er spent på om han arver eller ikke. Sønnen til broren til samboer er ikke fargeblind og heller ikke døtrene hans. Så vi får se. Lykke til da.

Skrevet

Glemte å si at faren til moren hans var fargeblind.

Skrevet

Tror nok det stemmer at fargeblindhet arves fra mor. Genet ligger nemlig i X-kromosonet. Gutter får jo sitt fra mor.

Det er veldig sjeldent at jenter er fargeblinde fordi dobbelt opp med denne genfeilen som en da altså bare kan få med to x-kromosoner vanligvis er dødelig hos et foster og vil føre til SA.

Skrevet

Jeg er jente, og fargesvak.

Det er sjeldent.

Ingen i min familie (som vi vet) er det.

Jeg er ganske masse fargesvak også. Rød, grønn og brun. Det fant vi ikke ut av før jeg var 16! Så det er ikke noe stort problem hverken for den fargesvake eller omgivelsene. Det eneste er at vi ikke kan bli elektrikkere.. Ler..

Grunnen til at jeg er fargesvak er fordi jeg fikk et trykk under fødselen og lå mange dager i kuvøse. Legene sier at det har lagt press på nerver i øynene.. Så, det går altså å bli fargesvak selv om ingen i familien er det..

Undersøkelser sier at de som er fargesvake er ofte veldig kreative og smarte!! Smiler

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...