Lovehearts Skrevet 16. april 2008 #1 Skrevet 16. april 2008 Jeg er gravid med termin 2 januar. Tenkte jeg skulle begynne å studere til høsten og ta første halvdel av første året, det vil si frem til jul. Jeg det vil bare si at jeg er under hjelp fra lånekassen, aug, sept, okt, nov og des. BAre 5 mnd, man må jo få støtte seks mnd for å få fødselstipend eller hva det het (ca 8000 i mnd) Vet jeg får engangsbeløpet fra nav, men vet du om jeg kan få noe ekstra?????? Samboeren men skal studere og hvis det er til noe hjelp, begge skal jobbe annen hver helg utenom! Håper sånn du kan hjelpe meg, på forhånd TAKK!!!!!!!!!!!
Tromsøstudent Skrevet 16. april 2008 #2 Skrevet 16. april 2008 To mulige løsninger: 1. Finnes det noen sommerkurs du kan ta, som støttes av lånekassen? Ingeniør forskole kanskje? Om du finner noe slikt så får du plusset på med en måned. 2. Er samboeren din student nå? Dersom han er student nå, så kan han få fødselsstipendet, men da må han også ta foreldrepengene fra NAV (om ikke du tar foreldrepengene i gradert stilling...). Dersom han tar fødselsstipendet så vil det økonomiske resultatet etter fødselen bli det samme. Forskjellen vil imidlertid være at du vil få høyere studielån en han (noe som ikke gjør noe om dere holder sammen). Dessuten må du da produsere studiepoeng for å ikke få forsinkelse. Noe utenom dette kommer jeg ikke på nå.
Lovehearts Skrevet 17. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. april 2008 Takk for svar. Skal vekk hele sommeren, så det går ikke med sommerskole og han studerer ikke nå... men det går ikke ann at det ser litt nærmere på søknaden at det kanskje går gjennom likevel????????? Går ikke ann at jeg går på skolen i januar etter å ha fått babyen. (tar babyen med 1 mnd og så får permisjon) :/ Tusen takk for at du svarte meg, setter stor pris på det!
Tromsøstudent Skrevet 17. april 2008 #4 Skrevet 17. april 2008 Desverre regnes fødselsstipendet fra barnet blir født (faktisk 3 uker før). Dette gjør at den løsningen ikke går. Da er vi over på løsningen om jobb. Siden du da ikke vil få støtte fra lånekassen, så vil du fortsatt kunne få støtte fra NAV. Dersom du jobber i 6 av de siste 10 månedene før fødselen har du krav på foreldrepenger. Foreldrepengene regnes utifra hva du ville tjent. Dette betyr at om du skal ha foreldrepenger av en viss størrelse kan jeg bare råde deg til å arbeide utover høsten, og søke om utsatt studiestart til høsten 09. Du kan ringe til Lånekassen for å spørre for å være helt sikker på at jeg har rett. Alltid lov å håpe at en tolker regelverket feil, når det ikke går i ens retning.
Lovehearts Skrevet 17. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. april 2008 uff får ringe de å høre. Har en jente fra før på ett år men det hjelper vel ikke noe. Hadde en tøff graaviditet forrige gang, så blir sikkert ikke mulig å jobb mye denne gangen heller.... Får ringe lånekassen og høre Men takk for all hjelp du er en engel å ha her inne
Tromsøstudent Skrevet 17. april 2008 #6 Skrevet 17. april 2008 Men om du får jobb, og arbeider i 2 eller 4 uker (husker ikke helt), før du blir sykemeldt, så vil du ha krav på sykepenger gjennom svangerskapet og du vil ha krav på foreldrepenger etter fødselen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå