Gå til innhold

1 kontroll


haglin

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på noe angående den første kontrollen man skal på rundt uke 12. Det er uke 12 ikke sant?

Og, er det meningen at man skal bestille den timen hos fastlegen, eller hos jordmor? Fastlegen min og jordmoren holder nemlig ikke til på samme sted her på Nesodden. Ei jeg kjenner som akkurat har fått baby fortalte at hun først var inne hos legen, så hos jordmor og snakket med henne (på sammen legetimen som jeg forstod det).

Blir så usikker jeg...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første kontroll er som regel hos fastlegen, mellom uke 8-12 engang. Du ringer til legekontoret og forteller at du er gravid og skal til første kontroll. Da setter de av en dobbelttime til deg, tilfelle du skal ta gynekologisk undersøkelse og celleprøver og sånn. Neste kontroll etter den nye "oppskriften" er UL screening i uke 17-19 engang. Hvis du er frisk trenger du ikke mer enn ca 8 kontroller i.l.a. svangerskapet. Har du sykdom eller plager, kan du gå til kontroll oftere. Uansett antall, er det gratis. Du kan i utgangspunktet velge hvem du vil gå til kontroll hos, Bare jordmor, bare lege eller kombinasjon annenhver gang. Dette blir du informert om på første kontroll. Håper dette var avklarende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen. :o)

Ringte til legen nå, men der var det tydeligvis bare stress, så følte ikke jeg fikk spurt om alt jeg lurte på... Skal man ha med urinprøve på første kontrolltimen? Noe annet som er viktig å vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du skal ha med urinprøve på første kontroll - av midturinen om morgenen, dvs. tiss noen dråper først før du tisser i beholderen. Ellers er det intet jeg kommer på.

 

Det er ofte andre enn legen som tar blodprøve, veier osv, så møt opp litt før timen begynner dersom det er slik hos deg og. Så kommer du inn til legen for å snakke om de prøvene som er tatt m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg :)

 

Jeg var hos legen i går på 1.kontroll :)

Er 8+1 i dag :)

 

Da hadde jeg bare med urinprøve....

Det legen gjorde var å veie meg, ta celleprøve og kjenne etter om jeg var hoven....

Så skrev han ut et papir jeg skal ha med meg hver gang jeg er hos han eller jordmor... Skal også stå barnets far på den....

Så snakket vi litt rundt ting jeg lurte på...

Så til slutt tok jeg blodprøve.

Da jeg gikk,fikk jeg en søt rød veske fra en bokklubb med bladtilbud,terminbok,barne cd og en fingerbamse :D

 

Skal tilbake om en uke og hente noen flere papirer.

 

Skal til jordmor på fredag.... Bestilte legetime og jordmor time den uka jeg fant ut at jeg var gravid :D

 

PS! Du må nok kjøpe urinprøve glass på apoteket...

 

Lykke til :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen hjertlig takk for utfyllende og god informasjon. Jeg har fått bestilt meg time til den 2.mai. Gleder meg veldig. Ringte legen og fikk time med en gang jeg visste jeg var gravid, men da var jeg bare 5 uker på vei, så embryo var bare 2-3uker den gangen. Fikk det papiret du snakker om den gangen, men tok ingen prøver. Hun sa jeg skulle vente med det til jeg var rundt uke 12. Nå er jeg 10+6 :o) Skulle egentlig ønske jeg kunne dra på UL, men det blir jo ikke før i uke 17-19 eller noe vel? For tidlig UL får man vel bare hvis noe tyder på at noe er galt?

Og jeg er i tipp topp form. Ingen symptomer annet enn lite gran trøtthet innimellom. Eneste som tyder på at jeg er gravid er at jeg ikke har mensen.. hehe...

Ååå gleder meg skikkelig til 1kontroll.. Etter det kan jeg ihvertfall begynne å fortelle folk den glade nyhet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi er bare 9+2 og valgte å ta en privat UL på Volvat. Angrer ikke et sekund selv om det kostet 1165kr. Fikk time dagen etter at jeg ringte. De var kjempe flinke. Fikk noen flotte UL bilder. Verdt hver eneste krone.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...