Gå til innhold

Kommer til dere for tips igjen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan man på en finurlig måte legge frem at det er på tide å planlegge ferien og fordeling av barna i ferien allerede nå? - UTEN å skape konflikt?

Jeg er ordensmenneske (liker jeg å tro) og ønsker å planlegge ferien min i litt bedre tid enn de foregående årene (da alt har vært på sparken, og vi har aldri visst om vi har storeM eller ikke med på våre ferieplaner)..

Men jeg har sett meg lei på denne spontaniteten, som alltid ender opp med at vi bruker masse tid og penger på å kjøre frem og tilbake med store M, slik at hun får være med begge foreldrene de 3 ukene de tar ferie, SAMTIDIG...

Er det mulig å planlegge slik at man har minst 2 uker adskilt, slik at jenta ikke blir kasteball (og dermed også resten av familien)?

Uten å lage konflikt? For det er nemlig det som hindrer min kjære i å ta opp dette temaet med sin eks (som forøvrig er like god til å planlegge som pompel og pilt!).

Tips taes i mot med takk, og om noen kan samtidig gi meg tips om hvordan jeg kan overbevise min kjære om at dette er nødvendigvis en konflikt han må ta en gang for alle, så kom gjerne med dem..

Jeg er faktisk så lei av situasjonen at jeg har lyst til å la ham bli igjen med datteren og moren og at jeg og lilleM booker ferien vår alene!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan egentlig ikke uttale meg....for dette har jeg ikke greie på.

Men er enig med deg, må jo kunne gå an å planlegge ferie når man har det sånn.

Er jo best både for barn og voksne det vel???

Det burde kanskje vært sånn at i år tar vi de ukene og dere de ukene, også snur vi om på det neste år.

Men så enkelt skal det kanskje ikke være????

Lykke til i hvertfall:o))

Skrevet

Kjære vene - dette må jo kunne løses? Lager mor konflikter, eller er det bare det at hun er dårlig på å planlegge?

Kjenner litt på det at hvis det var meg som hadde levd med dette flere somre, ville jeg nok kanskje satt hardt mot hardt for en gangs skyld, for å se om ikke det hjalp.

Mange menn er flinke til å strutse seg vekk fra problemene, men dersom de MÅ, greier de som regel å bestemme seg for noe!

Hva med å si at i år tar vi ferie i uke sånn og sånn - så får det enten passe eller ikke passe. Da får dere ta ferien hver for dere i år hvis han er uvillig til å planlegge dette -så går det kanskje lettere til neste år?

Skrevet

Det går ikke an å dele skoleferien i to da, og så bytte på hvert år hvilken halvdel hun skal være hos mor og far?

Første halvdel av ferien hos far i år - da blir det siste halvdel neste år.

Så kan man bare fortsette å bytte annenhver gang?

Skrevet

Vi hadde også en del diskusjoner de første årene inntil vi valgte den løsningen Reveenka skisserer. Rett etter en sommerferie foreslo jeg at vi heretter skulle ha en permanent løsning. Ferien deles i to, vi bytter på hvor han skal være i første del og andre del. Pappa'n velger tre uker fra "sin" halvdel innen første april. Vi har resten. Her er det sånn at så lenge ting er avtalt klart og lenge på forhånd, slipper vi dumme diskusjoner. Dessverre har jo sånne enkeltdiskusjoner en tendens til å omhandle langt mer enn den aktuelle tingen man skal bli enige om... snøen som falt i fjor og alt sånt ;-)

Skrevet

Min eks er ikke heller den beste planleggeren:-(. Men jeg mener det samme som deg. Barna har det best når de vet hva de har og forholde seg til.

Vi har i utgangspunktet delt inn sommeren i to. Tidlig og sein ferie for 12 åringen. I år er det min tur med sein ferie. Vi har gjort noen justeringer da pappan ønsker de to siste ukene. Det er fortsatt noen usikkerheter, men fire uker av sommeren er mine uansett. De store styrer dette selv da de er 18 og 16 år. Tror 16 åringen drar til morfar og mormor i Sverige. (Han pleier å være der i 6 uker)18 åringen blir nok mye hjemme da hun skal jobbe mye.

Stå på... håper det ordner seg.

Skrevet

Her har vi praktisert same løsning som flere andre har nevnt. Vi har barne tre uker hver, og så er det annet hvert år tidlig og sen ferie.

Vi har et familiested på sørlandet som vi deler med flere andre, og det er helt nødvendig for oss å vite tidlig når det passer for oss å ha vår tid der.

Mor reiser tilo utlandet med barna, så for henne er det også fint at hun vet når iløpet av sommeren hun har ungene. Vi har hatt lite konflikt etter at dette ble fast innført!

Et annet tips er å ha kvartalsvise samtaler for mor og far, slik at man har en mulighet til å diskutere forskjellige ting som dukker opp, utover de vanlige bytte tingene... DA vet begge at det snart er tid for en ny samtale, der de kan dele tanker, erfaringer og meninger...og forberede seg til denne.

Skrevet

Hvis det er en trøst, kan det være en utfordring å planlegge i god tid selv UTEN to sett foreldre :)

Mannen min hyperventilerer når jeg snakker om sommerferien og fordi jeg har bestilt Spaniabilletter i september... Jeg synes det er et poeng å planlegge i god tid, men han synes visst ikke at det er nødvendig å gi beskjed til jobben og svare barnehagen innen 28/4 slik de ber om :)

Lykke til!!

Skrevet

Åh, så deilig å høre at det er flere som har det slik jeg ønsker å ha det.. da er det jo egentlig bare å si at slik gjør andre det! Og det funker. Da bør vi prøve også.. - for slik vi har det nå, funker det ikke!

Jeg vet det er vanskelig å planlegge, og noen er "allergisk" mot det. Men da mener jeg at det bør gå ut over kun dem selv, og ikke alle andre rundt også.

Jeg er kanskje ikke verdens mest fleksible og romslige når det kommer til hans eks om dagen, men jeg vil nå si til mitt forsvar at ferien føyer seg bare inn i rekken av hendelser der vi må stille opp på kort varsel for at det skal gå knirkefritt for storeM.

-Misforstå meg rett, jeg ville gått gjennom ild og vann for storeM. Men ikke fordi hennes mor ikke klarer å tenke lenger enn sin egen nesetipp.

Kryss fingrene for at tiden egentlig er moden for denne praten. Tror vi trenger det.. ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...