Anonym bruker Skrevet 16. april 2008 #1 Skrevet 16. april 2008 Ser mye slakting av BB her. Alle andre bæreseler/skjal er også skadelige for hofte/rygg. Barna synger sammer og blir liggene i "bananform" uansett hvor godt dere knyter og fester! All bæring med måte uansett hva du vil bære dem i!
Yo&La+spire Skrevet 16. april 2008 #2 Skrevet 16. april 2008 Hvor har du dette fra? Kan du sende en link eller noe? Barna skal ikke ligge fullstendig bøyd, så visst du opplever det gjør du noe galt. Eg har aldri opplevd dette. Litt svai i ryggen når de er helt små er ikke farlig, det er slik babyer er før de er sterke i ryggen. Når de blir sterke nok sitter de rett i ryggen både i sjal, mei tai, osv. Les denne: http://tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=52482 Her står det mye om at bæring faktisk kan vere bra ved begynnende hoftedys...(okey, eg vet ikke hvordan det skrives). Vi fikk vite på sykehuset at det mest sannsynlig var sjalbæring som "redda" jenta vår slik at hun slapp å bruke pute. Hun hadde umoden hofte. Du kan bære så lenge du vil i ergonomisk riktig bæretøy!
Anonym bruker Skrevet 16. april 2008 #3 Skrevet 16. april 2008 Det beste for barnet er å ligge på flatt underlag, så de får hvile ryggen! Det finnes linker og forskninger på alt man ønsker å bruke til sin favør. At man har en mening betyr ikke at den er rett! Det er lov til å bruke hodet også.
Ezmeralda Skrevet 16. april 2008 #4 Skrevet 16. april 2008 Fysioterapeuten til sønnen min mener at alle bæreseler er like gode/dårlige. At det ikke har noe betydning hvilket merke man bruker. Bæreskjal er en motegreie, sier hun. Greit når man skal gå litt. Skal man gå lenger, legg ungen i vogn, som det står over her.
Dunder Skrevet 16. april 2008 #5 Skrevet 16. april 2008 Det er jo en del land hvor de bærer ungene på seg hele dagen. Har de mer problemer med rygg og hofter der? Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 16. april 2008 #6 Skrevet 16. april 2008 Vanskelig å sammenlikne fordi livsstil er så forskjellig. Hvis de har tungt fysiskt arbeide, som de fleste i sør amerika og afrika har er det ikke lett å vite hvor plager kommer fra. Det er jo snakk om at plagene kommer først ved voksen alder uansett. I norge er det nytt at de kontrollerer rygg/hofter og favorittsider så grundig som de gjør nå. Målet er å forebygge ryggproblemer, som det er veldig mange som har i dag
Yo&La+spire Skrevet 16. april 2008 #7 Skrevet 16. april 2008 Æsj, synd med så mye feilinfo ute å går altså! Selvfølgelig er ikke alle bæreseler like! Dette er bare oppspinn:( Til de som tar dette seriøst og spurte: I kulturer der bæring er mye brukt (afrika, sør-amerika) og ikke minst KORREKT bæring, er rygg og hofteplager nesten ikke eksisterende. I mange av disse landene har de også oppfølging av helsestasjon og livstilen er ikke så forskjellig fra norge nei...(noen steder er den det, men eg har selv bodd i sør-amerika og der er livstilen ganske lik her) Om man alltid kan finne info i sin favør, så kan vel noen finne fakta om at alle bæreseler er like og at alle må brukes begrenset da? Eller....? Gidd å sette dere inn i ting før dere slenger ut noe! (nå lar eg denne tråden bare passere)
Yo&La+spire Skrevet 16. april 2008 #8 Skrevet 16. april 2008 Forresten....de fleste i sør-amerika har ikke tungt fysisk arbeid, men jobber i skoler, barnehage, resturant, taxi, hotell, kontor osv akkurat som her;)
Bergene Skrevet 16. april 2008 #9 Skrevet 16. april 2008 Kjære anonym! Eksperter mener også forskjellig. Jeg leste en gang i et blad (BAM) en fysoterrapaut som sa noe sånt som at ingen babyer under 6 uker bør bli bært noe særlig uansett om det er sjal eller ikke. Husker ikke ordrett hva det stod, men noe slikt var det hvertfall. Jeg finner dette veldig merkelig! Noe også flere forskere, psykologer og andre fysoterrapauter gjør. Evolusjonsmessig er små babyer ment til å bli båret, hadde vi bodd i naturen hadde det jo vært livsfarlig å legge babyen ned. De fleste babyer vil også bli båret mye, og når man løfter en baby opp ser du at babyen helt naturlig tar beina i en sånn stilling som de er i sjal. . Har lest at noen forskere sier at babyer har to medfødte behov/forventinger og to medfødte frykter. Behovene er at de ønsker å være i en voksens armer mest mulig og de ønsker å få pupp når de selv ber om det. Fryktene er å falle og høye lyder. I veldig mange andre kulturer er bæring og selvregulert amming en del av normen. I disse kulturene finnes det ikke hoftedysplasi og ikke vedvarende spebarnsgråt. I sjal har babyen samme stilling som i en freika pute. En del babyer er ikke født med hofdysplasi, men får det etterhvert. Noen eksperter sier at alle spebarn burde tilbakt litt tid i denne freika pute stillingen (som i sjal) for at hoftene skal kunne utvikle seg opptimalt og unngå hoftedysplasi. Jeg vet foressten at en fysoterrapaut som kom med sine uttalelser i foreldre og barn når de testet bæretøy, ble kontaktet av spebarnsforsker Solveig Albrecht Wahl. Fysoterrapauten ble innvitert til et bæreforedrag og hadde vist endret mening ved følge av dette.
Bergene Skrevet 16. april 2008 #10 Skrevet 16. april 2008 Om du er innteressert i å lese mer: http://www.solveig-spedbarn.com/index.html Vet det finnes maaange andre linker om emnet, men disse har ikke jeg.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2008 #11 Skrevet 16. april 2008 Jeg har aldri sett noen som jobber på resturant, taxi, hotell eller kontor bære barna sine i sjal på ryggen, hverken i sør amerika eller afrika...
Bergene Skrevet 16. april 2008 #12 Skrevet 16. april 2008 Glemte å si at jeg har aldri opplevd at hun synker sammen i sjalet. Viktig å stramme godt!
Yo&La+spire Skrevet 16. april 2008 #13 Skrevet 16. april 2008 Utrolig bra innlegg! Flott at noen tar seg tid og har kunnskapjen til å skrive skikkelige innlegge:) Mange av tingene Fru Lykkelig skriver om kan dere finne igjen i linken eg la ut over her. Det er faktisk forsket endel på dette med bæring og det finnes mye interessant å lese!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå