Gå til innhold

Hvordan behandle falsk krupp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har i natt hatt det kaldt inne på soverommet - og det hjalp litt.

Men er det noe mer jeg kan gjøre/gi?

Gjelder gutt 3år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta godt med klær og et teppe rundt gutten og sitt utendørs en stund. Det bruker å dempe falsk krupp, dersom det er ille. Tror det hjelper å få sitte oppreist en stund også, det gjør det iallefall her i huset.

Skrevet

Så man trenger ikke kontakte lege for en vidundermedisin?

Skrevet

Hei! Som hun over her skriver, ta med barnet ut i kald luft, eller la barnet puste litt kald luft fra fryseboksen.

Kontakt lege om barnet er veldig tett, da vil du få Efidrin,noe somhjelper veldig bra.

Lykke til:)

Skrevet

Er medisin som heter Betapred som man kan få..som løses opp i vann...

Skrevet

ikke for å skremme men falsk krupp kan i verste fall være farlig.en bekjent mista nettop en bekjent liten baby pga falsk krupp.jenta fikk tilbakefall rett etter første anfall.var innlagt på sykehus første gang.Legene sa at det er viktig å ringe umiddelbart ved anfall nr 2 for det kunne være livstruende.som oftest hjelper frisk luft og medisiner men denne gangen gikk det galt..tragisk!!

Skrevet

Det kommer jo helt ann på hvor kraftige anfall han har.

Om han puster bedre etter å ha fått litt kald luft evt vanndamp (damp fra varmt vann som dusj etc hjelper på samme måte som kald luft) å puste i går det fint å ha han hjemme. Om han ikke får bedre plass til å puste av det, og du føler han har veldige problemer med å puste må du så klart ta han med på legevakt/lege.

Her har jeg brukt å få efedrin som hjelp når eldste har hatt annfallsperioder, det utvider uftveiene og gjør det lettere å puste.

Ellers er det bra med kald drikke, isbiter eller saftis, det kjøler godt nedover i brystet og gir noe av samme effekten som efedrin, dog ikke like langvarig.

Lykke til med kruppgutten!

Skrevet

Trodde legene hadde gått vekk ifra det med varm damp?At det ikke er så bra som en mente tidligere?

Ta ungen ut i vogna og gå tur i kald luft.Ring lege hvis det ikke bedrer seg,da får en komme inn til lege/legevakt for å få noe som åpner opp luftveiene.

Hilsen en gammel falsk krupp pasient ;-)

Skrevet

Her har det hjelpt med kald luft, har ikkje blitt anbefalt varm damp i det heile tatt, trur det gjer saken verre.......

Når gutten våres fikk det første gongen så tok me han opp av senga og var ute på trappa med han. Det hjalp når han kom seg opp og ikkje låg nede. Var til legen med han to dager etter sida detta kom natt til laurdag, fikk da efendrin til han da. Det har virka veldig fint her.

Så fikk dattera våres det. Ho holdt på i tre dagar. Siste natta ho hadde det så hadde ho fått tre doser med bricanyl i løpet av dagen. Da var det like før eg ringte legevakta for å høre om ho kunne få ei dose til hvis det ikkje hadde hjelpt med kald luft, satt på senge kanten med vinduet oppe og ho og eg godt pakka inn i dyna. Ho sovna til slutt i armane mine så da ga det seg.

Veit om ein gutt som fikk det når han var 9mnd og da var det falsk krupp og betendelse på stemmebandet. Han bare segna om i armane til foreldra, blei kjørt med ambulanse til sjukehuset og der fikk han masse medisiner uten at det hjalp så dei tok han til slutt ut som siste utveg. Han fikk jo penicilin au men det tar jo litt tid før den hjelper. Dei fikk da beskjed om at dei måtte passe ekstra på han når han evt blei forkjøla, er da det for det meste skjer. Eg trur ikkje han har hatt nokon store anfall etter det.

Men er du i det minste tvil så ring legevakta!!

Skrevet

Jeg kontaktet legevakten i natt - og de stilte kruppdiagnosen per.tlf.

De skulle til å stenge, så de hørte bare på sønnen min gjennom telefonen. Jeg liker bare ikke at han får denne kruppdiagnosen gjentatt ganger. Er 4 gang på 6mnd nå. Han blir jo bedre etter noen dager, men så er det på ann igjen noen uker etter.

Står i sykehuskø for utbedring.....Heia Norge!

Skrevet

Her har det også vært gjentatte diagnoser med falsk krupp, men aldri vært snakk om noe utbedring :/

Til slutt var det en lege som snakket om astma, så fikk Seretide for å prøve ut det, det virket veldig bra, men nå går til fotsoneterapaut. Det har hjulpet MASSE og nå trenger han ikke medisiner i det hele tatt! (til glede for både meg og han).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...