Gå til innhold

prematurt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble innlagt påføden i dag med alvorlig svangerskapsforgiftning. Ble fortalt at barnet mest sansynlig vil taes ut snart-og jeg er i uke 30. Er livredd for barnets tilstand og lurer derfor på om noen har erfaringer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei kusine som er født i uke 30, helt frisk og fin 15åring hun :-)

Skrevet

Har en venninne som måtte ha keisersnitt i uke 25 pga svangerskapsforgiftning nå nylig. Barnet har en umoden lunge, men er ellers stabil. Men en baby i uke 30 er mye mer utviklet, og det går mest sannsynlig veldig bra.

Skrevet

veninna mi fikk datteren sin i uke 30.. kvikk og rask på alle mulige måter. selv fikk jeg i uke 32.. pga alvorlig svangerskapsforgiftning.og det har gått bare godt=)

men forbered deg på mange uker på sykehus fremover.

men tenk på at barnet får det bedre utenfor magen din enn inni. =)

Skrevet

Takk for rase svar - dere er så kjappe her i forhold til inne på bim. Legene sier dt samme som dere, men er bekymret for lille gutten min. Alt skjedde så fort også - skulle på sjekk og be lagt inn øyeblikkelig..

Skrevet

samme skjedde med meg.. helt vanlig kontroll som ble til så mye mye mer.

det er barn som er født tidligere enn det ditt barn blir,og det har gått kjempebra med dem.

men legene tar ikke en beslutning som ikke er trygg nok for deg og barnet ditt.

men det er nok det beste både for deg og gutten din at du føder nå,for jo lengre tid som går,værre kan det bli..

tenk positivt på dette. idag har de profisjonelle fagfolk på sykehusene som kan ta vare på dere..=)

lykke til videre ;o)

Skrevet

kjenner ei som fikk akutt ks i uke 32, gikk veldig bra med babyen, hun er frisk og rask nå!

dette går nok bra!! lykke til!

Skrevet

Oy, skjønner bekymringen din!

Det går nok bra og som de andre sier her så har han det bedre på utsiden.

Masse lykke til og fortell oss hvordan det går med dere!!

Skrevet

Takk for all oppmuntring :) Det jeg nå har fått vite er at jeg kan ikke forvente å gå mer enn 2 uker til med barnet i magen. Jeg venter jo en gutt og de er jo som regel litt svakere fra fødselen av også - så det bekymrer meg selvsagt også... Syns jeg blir bare mer og mer hoven og svimmelheten har økt. Vet noen om det er noen sider man kan se hvordan barn født i uke 30 ser ut? Ser for meg bare et veldig lite menneske jeg ikke tør å ta i i tilfelle jeg ødelegger d ( ja, det er sant!).

Skrevet

Jeg har en venninne som jobber på nyfødtintensiven og hun er gravid selv nå. Når hun var i uke 30 måtte hun ha en operasjon og da hadde hun sagt til de som skulle operere (var en operasjon som ikke var pga graviditeten, men den ble vanskligere å gjennomføre fordi hun var gravid) at de måtte sørge for at babyen hadde det bra og overlevde inni magen, for hvis den hadde blitt født da, ville den klare seg bra at hun ville ikke risikere at det skulle gå galt med den i magen.

Hun har sagt tidligere at det største problemet når de blir født så tidlig som regel er at de sliter med å spise og puste selv, men det vil han få hjelp til.

Håper du kan ha babyen i magen litt til, men det vil nok gå veldig bra med den om den må ut også. Lykke til!

Gjest Rebel + soggy bottom baby
Skrevet

Svigermor ble født i uke 32 og det gikk helt bra, og det var jo for nesten 50 år siden...

95% av alle barn som blir født i uke 30 eller senere overlever. de fleste som dør av de 5%, dør pga andre tilstander, altså at barnet er sykt fra før.

lykke til, dette ordner seg=)

Skrevet

vet om en jente som ble født i ca uke 24. hun er nå en fin og oppegående 5 eller 6 klassing.

det går nok veldig fint:) lykke til:)

Skrevet

Hei,

dette går nok bra.

Dattera mi ble tatt med keisersnitt i uke 34 pga svangerskapsforgiftning og morkakessvikt, da hadde jeg ligget på sykehuset i nesten 6 uker ...

Hun hadde først og fremst problemer med å spise selv, litt fordøyelsesproblemer og litt gulsott, og litt problemer med å holde kroppstemperaturen oppe, men ingen alvorlige komplikasjoner. Vi lå på sykehuset i to uker etter fødselen. Kommer barnet ditt allerede nå i uke 30 kan det nok oppstå litt større vansker, men sannsynligvis ikke noe kritisk.

Har du fått lungemodningssprøyter? Hvis ikke, spør om ikke det er en god idé. Jeg fikk det i uke 28. Det gjør at barnet lettere puster selv hvis det blir født før uke 34 (tror jeg det er, etter den tid puster de aller fleste helt fint selv).

Spør også om du kan få en "omvisning" på nyfødtintensiven for å forberede deg litt på hvordan det er der.

Vil anbefale deg å ta en titt på prematurforumet, der er det mange som har vært i din situasjon.

Jeg skrev et laangt svar til en som var omtrent like langt på vei som deg her forleden, du finner det sikkert.

Skrevet

Har jobbet endel med premature barn.I uke 30 går som regel alt bra:)Det kan forventes litt spiseproblemer til å begynne med.Han må kanskje ernæres gjennom en sonde som legges i nesen og ned til magen.Dette er ukomplisert.

Det er mulig han vil ha litt problemer med å puste helt utmerket selv,kan trenge litt støtte av en CPAP.Det er en maskin som støtter opp om barnets egen pust og hjelper om det trengs.Den holder en konstant positivt trykk i lungene slik at de ikke klapper sammen.Det er da en maske som settes i nesen,og festes med bånd og lue.

Han må kanskje ligge litt i kuvøse for å få nok varme og fuktighet.Så små blir raskt kalde.

Men som sagt over må dere nok instille dere på en tid på sykehuset,det kan oppleves tungt.Og man kan føle seg hjelpesløs,og at pleierne kan alt bedre så man blir litt redd for å ta initiativ selv.Og husk normalt sett kan dere besøke barnet når som helst på døgnet om dere ikke får ha barnet på rom sammen med dere på avdelingen...

Jeg fikk også sv.skaps forgiftning med nr 1,rundt uke 30-32,det gikk ikke så raskt.Ble satt i gang i uke 38.Husk at det er viktig å fortelle om ting forverres selv om du er innlagt og de passer på.Fordi du kjenner det på kroppen din.

Vil bare si lykke til:)Du skal se det går bra!La oss få vite da...

Skrevet

Takk for svar dere! Joda, lungemodningssprøyte fikk jeg i går og i dag. Og jeg er forberedt på å være lenge på sykehuset - føler meg mye tryggere her. Venter på barnelege nå¨- hadde så mange spm at hun legen her oppe ville ha litt 'assistanse'. Jeg er av den typen som spør! Vil gjerne stole på at legene vet hva de gjør, men når noe skjer med det kjæreste du har, så er det som noe tar over :)

Skrevet

Jeg har en datter som er født i uke32. Det går helt fint med henne nå..

Du bør forberede deg på at det¨å få et prematurt barn, kan gi endel tanker og følelser som er annerledes enn det å få et barn født til termin..

Du må belage deg på en tid på sykehuset. Minst en måned.. Kanskje opp mot to.. Det går som oftest helt fint med barn født etter uke 30, men du må som sagt belage deg på små skritt.. Ting tar tid.. Prat med andre i lignede situasjon på sykehuset. Ta deg pauser og vær tålmodig. Plutselig kommer dagen en får ta med seg den lille hjem..

www.prematurforeningen.no

Her kan du finne svar på mye...

Masse lykke til!!! :-)

Skrevet

Dette går nok bra, dattern min ble født i uke 30, har akkurat fylt 1 år. Hun var veldig liten når hun ble født, lå 4 uker i kuvøse, var på sykehuset i 7 uker, ingen komplikasjoner eller infeksjoner. Nå er hun en kvikk 1 åring som krabber rundt og reiser seg. Ingen tegn til prematuritet nå. Du må gjerne sende meg en pm. Anbefaler deg også å se på prematurdebatten, mange med erfaringer der. Hvilket sykehus ligger du på? Du kan høre om du kan komme på avdelingen barnet ditt skal ligge på, da får du sett hvor små de er, og alt utstyret de har rundt seg.

Skrevet

hos venninna mi løsna morkaka da hun var 32 uker på vei, og blodet bare rant ut av henne.. barnet ble tatt med akutt ks, og sendt med helikopter til et større sykehus. De reiste hjem fra sykehuset etter to uker, og barnet er en frisk og rask treåring i dag:o)

grunnen til jeg skriver dette er at du kan se hvor bra det gikk med denne gutten som fikk en så turbulent start.. dere får en fødsel som er planlagt og gordt forberedt med lungemodningssprøyter til gutten din. Dette går så bra skal du se, dere er i gode hender:o)

Lykke til med keisersnittet, snart har du din nydelige lille gutt på brystet:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...