Gjest Skrevet 15. april 2008 #1 Skrevet 15. april 2008 Er snart 12 uker på vei og holder på å bli gaaal! Er det virkelig vanlig å gå med denne kvalmen hele svangerskapet? sist var jeg "bare" småkvalm i 15 uker ca, nå er det så ille at jeg er sykemeldt og spyr bare jeg ser mat :-S Håper sååååå at det gir seg snart
Gjest Skrevet 15. april 2008 #2 Skrevet 15. april 2008 Det varte hele svangerskapet, men jeg spydde ikke hverdag fra ca 6 mnd...Håper det snart går over med deg.God bedring.
Gjest Skrevet 15. april 2008 #3 Skrevet 15. april 2008 Uff,, ALLE jeg har snakket med sier det samme.. Var du sykemeldt hele svangerskapet?? *vil på jobb*
Gjest Skrevet 15. april 2008 #4 Skrevet 15. april 2008 Jeg var hjemmeværende, men mannen min måtte sykmelde seg for å passe de andre barna....0( Bare to ting hjalp, HVILE og Postafen
Gjest Skrevet 15. april 2008 #5 Skrevet 15. april 2008 Tar postafen jeg også, men det hjelper ikke så mye så jeg tar det kun de dagene jeg føler jeg MÅ ha en liten pause.. Takk for svar da
Gjest Skrevet 15. april 2008 #6 Skrevet 15. april 2008 Kroppen di prøver å fortelle deg at du trenger hvile, hva med sykmelding nå og tilbake på jobb når formen stiger?
Gjest Skrevet 15. april 2008 #7 Skrevet 15. april 2008 ser jo at du ER sykmeldt...Prøv å hvile og kaster du opp mye, så bør du kanskje få væske tilført.
phantomet Skrevet 15. april 2008 #8 Skrevet 15. april 2008 Hei.... Jeg er igang med mitt tredje hyperemisis svangerskap. Og jeg kan fortelle at for min del har det vært forskjellig hvor lenge den verste kvalmen og spyingen har vart.... Jeg har riktignok brukt tyngre skyts enn postafen for å få stagget den verste kvalme noe hver gang... 1 svangerskap var jeg innlagt i 2 mnd. medisinert med Largactil intravenøst, væske og cvk i halsen for å få næring, for så å gå over til piller, som jeg sluttet med i uke 20...dårlig til uke 26 2 svangerskap innlagt 1 mnd med Esucos som behandling i kombinasjon med intravenøs væske... dårlig hele svangerskapet, men sluttet likevel med pillene i uke 18. kastet opp frem til dagen gutten ble født. 3 svangerskap med tvillinger gått på Stemetil frem til uke 18. Ikke innlagt. Nå er jeg i uke 25. fremdeles kvalm, men kaster "bare" opp 1-2 ganger om dagen. De to siste svangerskapene har mannen vært hjemme for å se etter barna i 2-3 mnd mens jeg har vært sengeliggende. Hvile, søvn, små måltider og lite inntrykk ala lys, lyd og stress er viktige faktorer for å kunne håndtere en slik tilstand. Om kroppen starter nedbrytning, slik at det viser seg i urinen som ketoner, bør du få hjelp fra sykehus, slik at det ikike går for langt!! Det er verre for deg enn den lille i magen. Naturen sikrer at babyen får det den skal før mammaen får det.. Ønsker deg lykke til og god bedring!
Gjest Skrevet 15. april 2008 #9 Skrevet 15. april 2008 Tusen takk for fine svar Jeg har vært sykemeldt fra uke 6 siden jeg kaster opp så mye, om jeg må opp tidlig, stresser eller ikke får nok hvile blir alt bare værre. Legen har sjekket alt mulig rart og prøvene ser fine ut så langt (klarer å få i meg vann faktisk) men jeg som er vandt til å spise 6 måltider om dagen klarer nå stort sett ikke å holde på noe s3om helst. I går for eks fikk jeg i meg en nonstop og to biter av middagen.. Får vel bare slappe av å slutte og ha dårlig samvittighet for sykemeldingen.
Gjest Skrevet 15. april 2008 #10 Skrevet 15. april 2008 Ikke ha dårlig samvittighet.Nå skal du ta vare på deg selv..Ta kontakt med lege om du ikke klarer å spise noe i morgen heller eller om vekta går nedover. God bedring nok engang.
phantomet Skrevet 15. april 2008 #11 Skrevet 15. april 2008 Bare hyggelig! Det er den enkleste ting i verden å dele av sin erfaring, om noe av det er til hjelp...om ikke annet enn som motivasjon til å holde ut er det jo flott! Jeg fikk følgende tips av spesialisten som har hjulpet meg denne gangen: Spis grapefrukt, event. drikk grapefrukt juice. Dette får gallen til å jobbe, og hjelper mot kvalmen. Ruccola har visstnok også denne virkningen... Jeg kan ikke fordra grapefrukt, men det virket faktisk. Valgte da den røde/rosa grapefrukten som er litt mindre sur enn den andre... Gotteri og sjokolade fremmer kvalme, men om det er det eneste du orker å spise så gjør inderlig det... Det er bedre å spise litt og kaste det opp igjen enn å la være å spise. Det er nok grunnen tilo at jeg har holdt meg hjemme fra sykehuset denne gangen, at jeg klarte å spise tross kvalme og oppkast. Svingninger i blodsukkeret påvirker også kvalmen. Lurt å starte dagen med litt mat i sengen før du prøver å stå opp...og rikelig med væske er et must!!!!!!!
Tomtetroll Skrevet 15. april 2008 #12 Skrevet 15. april 2008 For min del ble jeg mye værre i uke 12, greide ikke holde på noe da. Kastet opp helt til det kom magesyre. Så gikk det over da jeg var 6 mnd på vei.. Når er jeg gravid på nytt, og håper jeg ikke blir like dårlig når jeg kommer i uke 12, for synes jeg er dårlig nok som det er nå! Men det er veldig forskjellig fra person til person hvor lenge det varer.. Du får bare tenke på babyen som kommer, og se for deg alt det positive.
Gjest Skrevet 15. april 2008 #13 Skrevet 15. april 2008 Tusen takk for svar og gode tips både grapefrukt og ruccola er urk og æsj for meg, men om et kan hjelpe så skal jeg søren meg prøve Jeg synes også det bare har blitt værre i grunn, men det går seg vel til etter en stund
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 16. april 2008 #14 Skrevet 16. april 2008 For min del bedret det seg rundt uke 17-18, men kastet fremdeles opp om morningene. Nå, i uke 29, kaster jeg opp et par dager i uka og er bare "vanlig kvalm".
Mammahjertet Skrevet 16. april 2008 #15 Skrevet 16. april 2008 Jeg har hatt det ganske likt som småtrollet i dette svangerskapet. Kaster opp med en gang jeg blir litt stresset. Som feks hvis jeg krangler med kjæresten eller tenker på noe vondt. Eller hvis jeg må skyndte meg å gjøre noe, stå opp tidlig osv. Var værst rundt uke 16-17, klarte å jobbe et par mnd etter det. Kastet opp om morgenen, og lå hele dagen etter jobb, men var godt å gjøre noe. Når jeg begynte å kaste opp på jobb rundt uke 22 var det tilbake til sykmelding.... Ellers har jeg vært utrolig mye kvalm, og ikke kastet opp så mye som i forrige svangerskap. I første svangerskap kastet jeg opp mellom 5-10 ganger hver dag frem -til uke 16-17, og levde på grønne epler og musli for det klarte jeg å spise og kaste opp igjen. Gikk da ned 7 kg de første 20 ukene, men klarte å gjøre ting for var ikke så invalidiserende kvalm da. Bare kastet opp.... Var bedre å kaste opp mye enn å være konstant kvalm synes jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå