Gå til innhold

Forstørret nyrebekken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på UL i dag og alt var bra (jippi) bortsett fra at jordmor målte litt forstørret nyrebekken på den ene siden på gutten vår (gutt nr fire....!!!) Måtte selvfølgelig begynne og lese om det da jeg kom hjem og det sto noe om mulig sammenheng med Downs syndrom. Søren og nå må jeg begynne og bekymre meg igjen - jeg som var så letta over at alt var bra. Jordmor sa det oftest er med gutter og at det vanligvis går tilbake i løpet av sv.skapet. Vi skal til ny UL i uke 28, men det er også fordi jeg hadde sv.skaps forgiftning sist. Mange som har fått høre at barnet hadde forstørret nyrebekken? Det var ca 8 mm og hun sa egentlig at det var innenfor normalen, men at de ville følge det opp likevel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Forrige bebisen min hadde forstørret nyrebekken. Var på ordinær ul og legen brukte en evighet på å se og se. Har aldri opplevd noe uvanlig på UL før (Han var barn nr 4 og første gutt), og fikk jo litt hetta når legen begynte å snakke om forstørret nyrebekken og at de måtte følge med på dette i tilfelle de måtte ta han ut av magen min tidligere hvis han viste tegn til å ikke ha det bra. De nevnte ikke noe om Downs. Vi ble sendt videre til Rikshospitalet og hadde deretter kontroller med UL annenhver gang hos sykehuset lokalt og Riks'n. Hadde også mye fostervann som kanskje kunne komme av at han ikke hadde det bra.

Men alt gikk bra. Han ble inne i magen til termin og kom til verden i en ukomplisert fødsel dagen før termin, helt av seg selv. UL etter fødsel viste at nyrebekkenproblemene var borte av seg selv etter fødsel. Fikk beskjed om å si fra hvis han får smerter ved vannlating og feber eller lignende i fremtiden, men det har han aldri hatt. Han er en kvikk og herlig gutt på tre år idag.

Og hvis de i tillegg sier at målet ditt var innenfor normalen, og ikke sendte deg til RIks'n med det første, så betyr det nok at det sannsynligvis er greit. Kjenner foressten flere med nyrebekkenproblemer fra mors liv. Ingen med Downs. Går nok bra, men hvis du er bekymret, ta deg en tur på privat UL etter noen uker. De tar seg som regel god tid, og du slipper å vente så lenge med bekymringene dine.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar. Er nok mange som har forstørret nyrebekken - har sett på en del tilsvarende sider som denne fra usa bl a. Det virker som om det er mest gutter. Jeg er nok ekstra engstelig fordi jeg er litt oppe i åra og dermed har større risiko for Downs uansett. Akkurat nå tenker jeg ikke på annet - og vi som var så letta da vi kom fra UL og ungen var i fin form....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...