Gå til innhold

Sushi...hvor farlig er det under graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har helt dilla på sushi. Har hørt at man ikke skal spise sushi når man er gravid. Nå er jeg ikke gravid som jeg vet enda, men bedre å være føre var, derfor lurer jeg på: noen som vet om all type sushi er skummelt når man er gravid, eller om det kun gjelder visse fisketyper? (tror jeg har lest et sted at feks tunfisk har mye tungmetaller i seg) Er det like skummelt å spise gjennom hele svangerskapet, eller er det værst første trimester? Hva med den tiden man ikke vet mellom EL og IKM?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg vet er det helt greit å spise sushi under graviditet. Men det er riktig at man bør holde seg unna fersk tunfisk når man er gravid. Den på boks er visst grei å spise. Sjekk www.matportalen.no der står det matanbefalinger for gravide

Skrevet

Dette lurer jeg også veldig på...har helt dilla=)

Har foresten hørt at om du fryser fisken en gang før du lager sushi`en skal det ikke være mer skadelige bakterier igjen...kunne vært kjekt å få et skikkelig svar på dette.

Dytt, dytt, dytt

Skrevet

Svaret finnes på matportalen.no carmen.

Sushi er ikke farlig for gravide! Bortsett fra da tunfisk som nevnt over og noen få fiskesorter til. Dette vet de på resturanten du evt spiser på. Om du spiser på en ordentlig resturant. Det er litt viktig gravid eller ikke gravid!

All fisk som blir servert har vært dypfryst!

Og sushi er jo veldig sunt! Så kos dere med god sunn mat:)

Skrevet

På matportalen.no var det mange kjekke opplysninger! Visste ikke om den siden, men da lærte jeg noe nytt i dag også! Supert!

Da skal jeg kose meg med fisken med god samvittighet! :)

Skrevet

Sushi

Gravide kan spise sushi, dette framgår av en vurdering foretatt av Vitenskapskomiteen for mattrygghet(VKM)

Når du lager sushi selv:

Villfisk fanget i sjøen kan inneholde parasitter (”kveis”). Villfisk fra sjøen som skal spises rå eller nesten rå bør derfor fryses før bruk for å drepe eventuelle parasitter. Dette gjelder ikke oppdrettslaks/ørret og annen oppdrettsfisk. Fisken bør fryses til en indre temperatur på -20 grader celsius eller lavere i minst 24 timer. Les mer i Fakta fra Mattilsynet - informasjon om sushi

Gravide bør unngå å spise sushi med tunfiskfilet.

Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra:

Blåkveite over 3 kilo.

Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.

Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever.

Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).

Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).

Gravide bør unngå raket fisk. Gravet eller røkt fisk, for eksempel røkelaks, bør inntas ferskest mulig.

hentet fra matportalen;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...