Gå til innhold

Setefødsel vs keisersnitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ta dette valget i morgen. Klarer ikke helt å bestemme meg... Hva hadde dere valgt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det første?

Jeg valgte KS siden 1/3 av alle setefødsler ender i haste-KS og jeg ikke visste hvordan min kropp "tålte" fødsel. Hadde jeg født før og det gått greit hadde jeg kanskje valgt anderledes.

Skrevet

Ja, det er første... Heller mest mot keisersnitt jeg også. Det er det tryggeste slik jeg ser det, men de prøver jo å overbevise meg om noe annet på sykehuset...Enmig med deg. Hadde jeg født tidligere, hadde jeg visst hva jeg gikk til!

Skrevet

Jeg er også oppi dette dilemaet... Jordmor anbefalte meg å ta KS siden jeg ikke har født før. Som sagt så ender 1/3 av setefødsler i haste KS, noe jeg ikke vil oppleve. Greit at ting er i orden og planlagt vet et slikt inngrep. Blir KS på meg altså. Hadde jeg født før tror jeg jeg ville ha født i sete.

Skrevet

Jeg er andregangs og gutten min lå i seteleie inntil i helga. Jeg fikk valget mellom setefødsel eller KS. Jeg tenkte veldig mye på det og selv om jeg har født før så ville jeg nok ha valgt KS: Grunnen til det er at hvis babyen min kan bli født uten dramatikk og uten fare så velger jeg heller det. Jeg hadde gruet meg veldig til fødselen tror jeg hvis jeg skulle føde vaginalt og hadde nok ligget våken og tenkt på alt som kan gå galt. Vet ikke helt om det er den beste starten heller??

Skrevet

Ville klart valgt KS!!!!!

Har aldri født jeg heller, kun hastesnitt, men nei, her hadde ikke blitt noen setefødsel nei!

Dessuten tror jeg planlagt KS er MYE BEDRE enn hastesnitt....

Da vet du på en måte hva du går til...

Skrevet

Jeg hadde valgt setefødsel. Dette er bare fordi jeg hadde setefødsel med min første (er gravid for annen gang nå) og det gikk utrolig bra. Fikk ct for å måle bekkenet, og det var stort nok. Fikk epidural med en gang jeg kom inn (7 cm), og dette virket veldig bra. Det sinka jo ned fødselen mye, men jeg kjente ikke en ri før pressriene startet etter noen timer. Da hadde jeg fått slappe av masse. De er jo forberedt på å kunne ta en haste- ks, så jeg ville ikke vært bekymret for det.

Det tok 30-40 min å presse, det gikk helt fint og uten dramatikk. De pleier å klippe bittelitt akkurat i det hodet skal ut, siden det må ut raskt når kroppen er ute. De klippet ca en halv cm, kjente ikke det og kjente ikke når de sydde.

Kjente heller ikke at de satte epiduralen, man får jo bedøvelse.

Jeg er vanligvis en PYSE når det kommer til smerte -og forventningen om smerte, og var livredd når jeg kom inn på føden, men det gikk så bra at jeg allerede en time etter fødselen sa at jeg kunne ha gjort det en gang til.

Lykke til med valget, uansett hva det blir! Håper alt går bra.

Skrevet

Jeg fikk ikke noe valg når jeg skulle føde førstemann. Det endte i haste- ks. Aldri mer sete-fødsel på meg! Denne gangen ser det ut til å bli vanlig fødsel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...