enitsirko Skrevet 15. april 2008 #1 Skrevet 15. april 2008 Hei, litt utenfor tema her men... Lurer bare på om noen vet om jeg som student får engangsstønad i tillegg til fødselsstipend fra lånekassen??? Prøver å finne svar på nav sine sider men finner ingen informasjon om dette...
Tredjemann på vei :D Skrevet 15. april 2008 #2 Skrevet 15. april 2008 Nei, vi får nok kun fødselsstipend ja:-) Engangsstønaden er for de som ikke har krav på noe annet (ikke studenter eller folk i jobb).
enitsirko Skrevet 15. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 15. april 2008 Oki:) Takk for svar. Ble bare så forvirret, fordi en jeg kjenner hadde fått beskjed om å søke på engsngsstønad selv om hun fikk fødselsstipend. Hun har enda ikke fått noe svar på søknaden... Hadde derimot ikke vært feil med de ekstra kronene:)
Gjest Skrevet 15. april 2008 #4 Skrevet 15. april 2008 Joda, du får engangssøtnad også. Vel og merke hvis du ikke har hatt jobb ved siden av studiene som du får foreldrepenger for? Det er enten foreldrepenger eller engangsstønad du får, I TILLEGG til fødselsstipendet.
enitsirko Skrevet 15. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 15. april 2008 Hah... Lærer stadig no nytt:) Har ikke jobbet noe ved siden av studiet, så da kan jeg vel bare sende avgårde en søknad. Positivt overrasket nå må jeg si:) Takk for oppklaringen. Er tydelig mye forvirring ang dette temaet...
Tredjemann på vei :D Skrevet 15. april 2008 #6 Skrevet 15. april 2008 Gjør vi?? Hmm... Det var jeg overbevist om at vi ikke fikk, men da skal jeg jammen sjekke ut dette!
Gjest Skrevet 15. april 2008 #7 Skrevet 15. april 2008 Jo, det er helt sant. Jeg var student sist jeg fikk barn, i 2006, og fødselsstipen fra lånekassen, og penger (enten engangsstønad eller foreldrepenger) fra nav påvirker ikke hverandre. Altså : Man har rett på begge deler uavhengig av hverandre. Har du en deltidsjobb ved siden av studiene kan du få foreldrepenger for denne. Du kan selvfølgelig ikke tjene mer enn maksbeløpet for årsinntekt i forhold til retten til generell støtte fra lånekassa, og denne er vel på 120 000,- omtrent nå, er den ikke det? Har du ikke deltidsjobb (eller at lønna er for lav til at det lønner seg å få skattbare foreldrepenger) så får du engangsstønad.
enitsirko Skrevet 15. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 15. april 2008 Jeg var også rimelig sikker på at vi ikke fikk begge deler, men vi må få med oss det vi kan:) Penger kommer ikke bort:) Det lønner seg å spør.
Gjest Skrevet 15. april 2008 #9 Skrevet 15. april 2008 Jeg fikk jeg! Jobbet på rimi mens jeg var student. 100% student og ca 30 % jobb på rimi. Jeg søkte i utgangspunktet om foreldrepenger for rimijobben, men dama på nav ringte meg da de hadde fått søknaden min og sa at kanskje det egentlig ville lønne seg for meg å heller søke om engangsstønaden, siden den er skattefri ) I stedet for å skatte av en liiiiten inntekt fra rimijobben. Og når man får engangsstønad så kan man også jobbe mens man er i permisjon - om man ønsker. Du MÅ ta de obligatoriske 9 ukene, 3 før og 6 etter fødselen, men om du trenger og har lyst til å spe på inntekten med litt jobbing etter det er det fritt fram selvom du har fått engangsstønaden. Og fra lånekassa fikk jeg fødselstipend i 10 mnd.
enitsirko Skrevet 15. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 15. april 2008 Tusen takk for god oppklaring på dette punktet:) Må få fingeren ut å få avgårde søknad! Hehe... Har termin om kun 2 uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå