Gå til innhold

hva spiser dere til middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

gjerne konkret eksempel på en ukesmeny i din familie

og hva er greit å servere ungene hvis det skal gå i kategorien sunn middagsmat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rare ting. Vi har, i følge mine gamle klassekamerater fra landet, et grusomt merkelig kosthold.

Sunn middagsmat er vel i hovedsak basert på rene råvarer; kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, fullkornspasta etc.

Ukemenyen nå;

man: Nigirisushi og spinatsalat med mango.

tir: Blomkålsuppe, grovbrød og urtesmør.

ons: Laksegryte med grønnsaker + kokte maiskolber.

tor: Skalldyr i chili- og yoghurtsaus + teriyakimarinert squash.

fre: Kjøttboller med chili og basilikum, villris og spinatsalat.

lør: Sopp- og risfylte paprika + guacamole og salat.

søn: Afrika-kylling i leirgryte med grønnsaker + hummus og injera.

Skrevet

Blir stadig imponert over maten deres, pila!

Vi har f.eks:

Fiskeboller i hvitsaus, poteter, grønnsaker

Kjøttkaker i brunsaus med poteter og grønnsaker

Stekt laks med enten ris og grillet papirka og mango eller med potet og kokt brokkoli

Kyllingwok med ris og vårruller til

Hjemmelagd lapskaus

Grønnsaksuppe, hjemmelagd

Spagetti med kjøttsaus når jeg er sløv

Eh...ja. det var de helt klare gjengangerne våre som jeg kom på i farta. Lager alt fra bunnen da. Bortsett fra vårrullene.

Skrevet

Hei pila!

Tror du at du kan legge ut noen oppskrifter av den menyen der ?

Hadde vært fint, hørtes veldig godt ut mye av det.

Skrevet

Konkret ukesmeny blir for vanskelig for meg....jeg planlegger jo alltid middagen samme dagen, og helst ifra bilen fra jobb til butikken. Men nå har jeg tenkt på morgendagen allerede (faktisk!!), så jeg tror vi tar kylling og pastasalat i morgen..... det er en middagside jeg hemningsløst har stjålet fra han fine :-)

Men ok....jeg har nylig prøvd å skjerpe meg på fisk, så nå har vi spist laksefilet i ovnen (det tar 10 minutter så er fiskefaen ferdig.....wow), med rømme, salat og potet. Også laget jeg fiskewok en dag, det var ikke så verst det heller...O spiste i mengder iallefall.

:-)

Skrevet

Wow!! Hørtes jo helt himmelsk ut det der da.

Skrevet

Varierer veldig, men en ukesmeny kan f.eks. være:

Lasagne

Wok

Indisk kylling med brunris

Wraps med kylling, grønnsaker og hummus

Fredag er fast, da er det hjemmelagd pizza

Pastasalat med kylling

Egentlig vil jeg si at omtrent alt vi spiser er sunt, siden jeg bruker fullkornsprodukter, rene og magre kjøttprodukter, og bruker ikke ferdigblandinger. Bruker mye ferske grønnsaker i alt jeg lager og prøver å unngå prosessert mat.

Skrevet

Chili- og yoghurtsaus hørtes veeelig rart ut. Er det godt? Greier ikke å tenke meg smaken.

Skrevet

That can do. Men jeg er veldig lite presis i mine kokkeleringer, altså. Dæsjer og klæsjer og never og hauger i fleng.

---

Nigirisushi og spinatsalat:

Kok sushiris etter anvisningene på pakken, men sleng i et par teskjeer sukker under kokinga. Form til kuler, legg rå fisk etter smak oppå, evt rå kamskjell, rødskjell etc. (i Oslo får du kjøpt en del artige skjell og denslags, pluss alt annet av behov til sushispising bl.a på "Japan Torget" i Arbos gt.). Spis med wasabi i soyasaus og sylta ingefær til.

Hakk opp fersk spinat litt, bland med hakka sukkererter, avocados og den gressaktige delen av et par vårløk. Dandér rød paprika i striper over, dryss på noen oppkutta soltørka tomater i olje og drypp et par skjeer av oljen over. Sleng på noen rista pinjekjerner eller cashewnøtter om du vil.

---

Blomkålsuppe finner du ørten norskspråklige oppskrifter på på google.

---

Laksegryte med grønnsaker:

Hakk et par laksefileter i terninger, stek i druekjerneolje i en gryte sammen med choppa hvitløk, rødløk, paprika og en anelse chili, og dessuten en squash eller to i små terninger og 4-5 store champignon i biter. Gjerne også noen aubergineterninger om du har (fjern skallet). La det surre litt, sleng i en god dæsj fløte og en god dæsj tomatpuré. Putre det en stund og hiv i en neve raspet ost.

Men denne varierer i grunn fra gang til gang. Det meste av fisk funker sammen med laksen, så også reker etc. Du må krydre, men det er ganske slump hva som brukes - pepper definitivt.

---

Skalldyr og squash - forøvrig en særdeles kjapp rett.

Sett stekeovnen på sånn 200 grader ellerno', skjær squash i skiver (3-5 cm?) og legg dem på bakepapir på en rist, drypp 3-4 dråper teriyakisaus og litt chili på hver bit, sleng i ovnen en stund ...til de er myke, kanskje 15 min? Maks. femten min tenker jeg vi sier.

Putt noen scampi, alt etter hvor mange dere er, og 4-5 skiva kamskjell i en gryte, sammen med litt finhakka hvitløk, krydre grovt med pepper, karri og evt litt kanel eller muskat, surr til kamskjella er faste. Hell over en passe dose chilisaus (Devil's Sauce fra Gutta på Haugen er optimalt, men det meste funker - helst en litt rund saus). Når alt er varmt og fint tømmer du over en halv boks yoghurt naturell og slår av plata. La den bli varm, men ikke koke. Ferdig. Godt med ris til også, forresten.

---

Kjøttboller:

Bland en pakke karbonadedeig, et egg, litt potetmel, to-tre finhakka røde chili og to solide never hakka, fersk basilikum. Lag boller. Stek i panne.

---

Fylte paprika:

Ha risrester. Stek hakka grønnsaker i olje etter ønske - går mye i hvitløk, rødløk, søtpotet, chili, squash og auberginer her også vår del, men det blir en smakssak. Gulrot funker fint om man ikke har tilgang på søtpotet, men krever litt lengre steketid. Du surrer ovennevnte, tilsetter en del hakka sopp og hiver så i risen. La surre litt, tøm over enten litt grovhakka hermetisk tomat, eller et par hakka ferske tomater og la surre litt til. Skal ikke bli veldig flytende, så ikke overdriv mengden tomat. Krydre hva man lyster.

Skjær toppen av noen store paprika, røde er best, og stapp fyll i. Dryss litt ost over toppen og sett på "lokket," stek i ovn en stund. Jeg vet ikke hvor lenge, men du ser når paprikaen begynner å krølle tærne.

Det blir alltid fyll til overs, det putter man i tupperware og sender med ungen i barnehagen.

---

Afrika-kylling:

Hel kylling/høne, gnis grundig med ymse afrikanske krydder og plenty av pepper. Gjerne litt karri også. Stapp litt smør og hvitløk under skinnet. Legg grønnsaker i store biter i en leirgryte, og så kyllingen. Stekeovn, lenge.

Hummus er hummus, her er en grei oppskrift: http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift1086.asp (den kan leve med at tamari erstattes med vanlig soyasaus, paprika er paprika og drit i persillen)

Injera er et helvete å få riktig, men her er oppskrift: http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift3404.asp (den skal se ut som svamp, ha konsistens som råttent viskelær og smake himmelsk).

Skrevet

Nei, det er grisevondt. =P

Prøv. Men om du får tak i Devil's Sauce gjør det saken meget bedre. Kan'ke tenke meg alle chilisauser funker optimalt, men jeg har fått greit resultat med vanlig sriracha også.

Gjest sug lut satan i toern
Skrevet

Babb. Babb er det eneste som funker.

Skrevet

Det varierer veldig fra uke til uke, men forige uke var det

Man- lasagne

Tirs- Stekt laks

Ons- Hadde ikke middag (Spiste bare brødskive)

Tors - Pastasalat med kylling

fre- Hjemmlagd pizza

lør - Kyllinggryte med ris

Søn - Brennsnut (pølser, poteter, gullrot og kålrot)

Skrevet

og pluselig innser jeg hvor sørgelig kostholdet mitt er.......sukk

Skrevet

man: ketjapmanis og hvitløksmarinerte kyllingstrimler m purre og paprika+ bønner

tirs: elghakk i hjemmelaget hvitløk/basil/tomatsaus m oliven+speltspagetti

ons: speltpannekaker m skinke+tomat/mozzarellasalat

to: hjemmelaget thaicurry med reker+ris

Og en av de neste dagene blir det iallefall:

hjemmelagde thailandske vårruller+ris og chillisaus

Slafs!

Skrevet

Å takk for oppskrifter pila! Helt nydelig!

Skrevet

Tusen takk, pila!

Nå skal det bli noen spennende middager her i gården :)

Skrevet

de spinatsalatene dine der gleder jeg meg til!

Skrevet

hmm.. nå føler jeg meg driiitkjedelig i matveien... Kan skrive litt vi spiser i løpet av en uke, uavhengig av hvilken dag det er (men ekstra kos på lørdag). Og jeg lager maten fra bunnen av når jeg har tid, men det er nok desverre ikke oftere enn tre-fire ganger i uka. Så her mikser jeg til med halvfabrikat og poser gitt..

Kjøttkaker (off course), brun saus, potet og gulrot.

Svin indrefilet, champignonsaus, brokkoli og ris

Kyllingfilet, blomkål og brokkoligrateng, saus (ja, pose), ris

Fiskeboller, potet og gulrot, hvit saus

kjøttpudding, hvit saus, potet, gulrot.

Spaghetti og kjøttdeig

kylling eller skinkepai

vi woker mye, alt vi finner ;)

røkte kjøttpølse i terninger surret m/grønnsaker, pasta

etc etc... ser nå at det er mindre spennende enn mange andre her, men vi blir da mette og bruker ikke lang tid på tilberedning ;)

En dag i uka (som regel torsdag) er også restedag. Blitt flinke til det nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...