tre egne og ei på lån:) Skrevet 15. april 2008 #1 Skrevet 15. april 2008 Fikk tlf fra jordmor i dag pga enormt lavt jernlager(7) og b12 mangel(fikk ikke vite verdiene) på de siste blodprøvene mine. Har kun tatt blodprosent og blodprøver en gang å det var med det samme jeg ble gravid, er nå i uke 34... Hva kan dette medføre seg??? har det noen betydning bortsett fra at jeg er trøtt og sliten? Hva med barnet? Skulle ikke begynne på noe tilskudd før i morra, for jordmor ville snakke med legen først..... syns jo dette er litt ubehagelig jeg da men.... Noen som har noen erfaringer å dele?
Sara Maria Skrevet 15. april 2008 #2 Skrevet 15. april 2008 Jeg hadde det samme, jernlager på 4. Var totalt utslitt. Fikk beskjed om at barnet tar det det trenger, og at det bare gikk utover meg. Fikk en ekstra UL for sikkerhets skyld, og barnet hadde normal vekst. Jeg var da 30 uker på vei. Det positive var at det skulle mindre enn en uke med jern- og B-vitamintilskudd til før formen min var myyyyyyyyye bedre :-) Lykke til!
Nr.2imai08 Skrevet 15. april 2008 #3 Skrevet 15. april 2008 Jeg har jernlager på mellom 3 og 4, har hatt det i hele svangerskapet i tillegg til lave verdier på serumjern m.m. Kroppen min tar ikke opp jern selv, jeg må derfor få injekson med b12. Dette har jeg fått beskjed om at ikke er nødvendig under svangerskapet da kroppen på dette tidspunktet ( ihvertfall for meg) ikke vil nyttegjøre seg det allikevel... Har også fått beskjed om at babyen tar det den trenger og at det er kun meg det går utover, så da tenker jeg at det heller får gå i noen uker til å være totalt utslitt for ingenting:) Lykke til!
TrultemorM2Småtrulter+2012 :) Skrevet 15. april 2008 #4 Skrevet 15. april 2008 Hvis du har mangel på b12, vil dette si at kroppen din ikke klarer å ta opp noe særlig jern selv. Jeg fikk vite av jordmor at de som sliter med dette må jevnlig ta sprøyter resten av livet, for å få tilført b12. De sjekket dette på meg, siden jeg har blodprosent på mellom 3-4, hemoglobin på 7,6 i tillegg til mange andre lave verdier som har med jern å gjøre. Men heldigvis hadde jeg ikke unormalt stor mangel på b12.
Smånetta 14.mai Skrevet 15. april 2008 #5 Skrevet 15. april 2008 Jeg har perneciøs anemi, altså kronisk b12-mangel. Dette betyr at jeg må ta b12 injeksjoner med regelmessige mellomrom resten av livet. Dette varierer fra pasient til pasient. Noen har noe opptak i tarmen og kan klare seg med piller. Babyen har det fint, men blidet kan bli litt tynt når man tærer dobbelt på et lite lager, så det er smart å være nøye med påfyllet. Jeg hadde ekstreme problemer med hb i forrige svangerskap og hadde ikke normale verdier før 10 mnd etter fødsel. Men nå ser det ut til å gå strykende. Det viktigste er å kjenne etter og få god oppføgling, så kan man leve helt normalt.
NormaJean Skrevet 15. april 2008 #6 Skrevet 15. april 2008 hei, sniker meg inn fra 2 semester. Smånetta: jeg har og perniciøs anemi og plaget av veldig lav HB. tar injeksjonene mine hver 2. måned. Hvordan har det vært for deg utover graviditeten? er selv i uke 21 og Hb er heldigvis på 10.7 (bra til å være meg) har fosteret vokst normalt? ingen problemer der?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå