Gå til innhold

Når passer det egentlig? (samme som `Gravid og student`)

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste 6 mnd har baby-lysten kommet for fullt. Jeg og sambo har begynt å prate så smått om det og han sier at han er klar når jeg er klar. Er ikke i tvil om at vi ville klart å ta vare på et lite nurk sammen:-)

Allikevel er jeg litt betenkt.....Er ferdig med studier Mai09 og har mest lyst til å ha et år hjemme etter studiene, noe som betyr at vi må starte prøvingen allerede i høst. Synes dette er en skremmende tanke også, da jeg selv alltid har tenkt at jeg skulle bli gravid etter fylte 25 år.

Den andre muligheten er at jeg jobber 1 år først og så blir gravid, men dette synes jeg er litt for lenge. Det betyr at vi kanskje ikke sitter med en baby i armene før i 2011!

Dessuten spiller det jo en rolle i forhold til det økonomiske også, da jeg er ferdig med å studere og ikke får noe lån/stipend etter dette.(kjæresten har en bra jobb, men vil jo ikke være avhengig av han). Noen forslag på denne biten?

Tror ikke familien/vennene mine venter seg at jeg skal få barn allerede før jeg har begynt å jobbe.

Hvilken plan høres mest fornuftig ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket tidspunkt som passer best for dere, er det kun dere som kan finne ut av. Det er kun du som vet om du klarer siste semester selv om du er gravid osv.

Når det gjelder det økonomiske, så kan du sjekke lanekassen.no. Det er noe om at du kan ha krav på fødselsstipend dersom du har hatt rett til lån/stipend de siste 6 mnd. Er ikke helt sikker på hvordan dette er nøyaktig. Hvis ikke man har hatt inntekt, så kan man også ha krav på en engangsstønad fra folketrygden, men vet ikke helt hvor høy den er.

Lykke til:)

Skrevet

Det er ikke noe problem med lånekassen så lenge du sørger for å melde deg opp på et årskurs etter dine endte studier. Så lenge du står oppført som student har du krav på fødselsstipend. Du har også krav på engangsstønad samtidig, den er for øyeblikket på 33 584 kr per barn.

Du kan lese alt om det her: http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx

Og her:

http://www.nav.no/page?id=330

Kan ikke hjelpe deg å ta avgjørelsen, men ønsker deg lykke til;)

Skrevet

Takk for tipsene:-)

Vi har fortsatt noen mnd til å tenke før vi eventuelt prøver, tenkte kanskje å beg i midten av september. Man vet jo aldri når spiren sitter;-)

Lykke til til dere også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...