Yo&La+spire Skrevet 15. april 2008 #1 Skrevet 15. april 2008 Og vil du fortelle litt om den:) Eg er mitt i utdannelsen min og lurer litt på hva eg skal blir....det vil si; eg studerer sosialantropologi, men har endel frie studiepoeng slik at eg kan vinkle det i mange retninger. Noen som har erfaringen fra jobber i for eks internasjonale hjelpeorganisasjoner? hvilke fag tok dere? Noen som har tatt sosialantropologi, og evt hvilke andre fag tok dere? Egentlig vil eg høre om hva som helst, siden eg fremdeles kan ombestemme meg, og fordi det er interessant å høre om;)
meg & to små vampyrer Skrevet 15. april 2008 #2 Skrevet 15. april 2008 Hei, hvor langt er du i løpet? Master? Jeg har bare 4 år, sluttet på master etter noen års slit og litt vanskeligheter og litt problemer med å samarbeide med veileder osv., Så da har jeg bare 240 studiepoeng, i sos.ant og religion. Det er det vanskelig å få jobb med skal jeg si deg. Ingen som kan bruke meg til noe helt uten videre her. For lite konkret og yrkesrettet. men nå bor jeg ikke i en stor by mer, kanskje lettere der?
Yo&La+spire Skrevet 15. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 15. april 2008 Eg har bare tatt et år av bachelor enda...spør litt fordi eg vet hvor vanskelig det er å få jobb som...eh...sosialantropolog;) og tenker derfor å ta noen fag (med de frie studiepoengene mine) som kansje kan gjøre det lettere for meg å få jobb....Men hva? Har du søkt noen jobber? Er det fordi det ikke finnes jobber eller er det fordi det er for mange søkere (visst du skjønner)? Eg har noen erfaringer som eg håper kan hjelpe (språk, jobbet i utlandet (riktignok frivillig, men arbeidet er relevant for det eg vil jobbe med)).
meg & to små vampyrer Skrevet 15. april 2008 #4 Skrevet 15. april 2008 Ja, jeg har søkt mange mange jobber. Jeg søker alle steder de vil ha noen med samfunnsfag, sos.ant er det ekstremt få som søker spesifikt etter. Og ja, det er mange søkere fordi de yrkene man søker har såpass åpne kvalifikasjonskrav. Hva har du lyst å jobbe som videre? Mange som f.eks kombinerer med språk og tar pedagogikk i tillegg, for å bruke det i et læreryrke. Man kan ta adm.org f.eks. og da få noe mer konkret som kan brukes innen adm og personalarbeid:) Ellers sier de at hva man skriver om i en master kan peile deg inn på yrker. Av de jeg kjenner som er ferdig med master (iBergen forresten) så jobber en av de i barnehage fo 2. året på rad, en av de er kollokvieleder og et par andre har fått vanlige jobber, gjennom andre kontakter. Vet ikke om dette hjalp, men rådet er: tenke litt praktisk i fh til hva du vil bruke faget til.
Yo&La+spire Skrevet 15. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 15. april 2008 Drømmen er å få jobb i en (internasjonal) hjelpeorganisasjon, evt kansje en organisasjon som driver med utveksling (av den typen eg selv har reist med). Vil gjerne også kunne jobbe i hjemlandet til samboeren min, siden vi kommer il å bo der også i perioder. Der tror eg imidlertidig ikke eg vil ha vanskelig for å få jobb, da det finnes mange hjelpeorganisasjoner der (som gjerne vil ha folk med utdanning og engelsk). Men i Norge tror eg det er verre.... Tenkte litt på adm.org... Uff, det er så mange valg....
meg & to små vampyrer Skrevet 15. april 2008 #6 Skrevet 15. april 2008 Ja, adm.org er sikkert lurt og så en master som omhandler slike ting du vil jobbe med! Gjerne med et feltarbeid der du kan knytte kontakter;) He he.
Yo&La+spire Skrevet 15. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 15. april 2008 *dytter litt og håper at denne fremdeles er her når eg kommer tilbake om en lang stund* Kansje eg burde satse på å starte min egen organisasjon, siden det er så vanskelig å få jobb...hehe;)
meg & to små vampyrer Skrevet 15. april 2008 #8 Skrevet 15. april 2008 Et annet tips er jo å ta kontakt og drive med frivillig arbeid allerede nå ved siden av studiene. Sos.ant fungerer jo bra som utgangspunkt for det du har tenkt å drive med. Røde kors i Bergen f.eks har en frivllig gruppe du kan knytte deg til, mange hyggelige folk (fra sos.ant også) som er og har vært knyttet til den.
La Perla Skrevet 15. april 2008 #9 Skrevet 15. april 2008 Lær deg et ekstra språk. F. eks kinesisk, russisk eller arabisk - noe ikke alle har.
Gjest Skrevet 15. april 2008 #10 Skrevet 15. april 2008 Jeg har jobbet med diverse som du kanskje vil hoere om ... men har ikke tid naa. Kanskje jeg kan skrive i kveld og sende deg pm i morgen tidlig?
Yo&La+spire Skrevet 15. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 15. april 2008 Vil eg veldig gjerne høre om, Kaklehøna! Språk har eg også tenkt på, men siden eg allerede kan spansk flytende (i tillegg til norsk og engelsk selvfølgelig), så kommer ikke det i første rekke i studiene mine. Evt kan eg jo ta språkkurs senere også...Har veldig lyst å lære russisk!
Bring_it_on!!:)) Skrevet 15. april 2008 #12 Skrevet 15. april 2008 Det må være jobben jeg har nå.. På et sykehjem.. Mange problemstillinger og stadig omjusteringer og forandringer.. Men allikevel er det så mange gledesstunder at jeg synes det er verdt det.. Tenkte senest i går når jeg satt ved sengen til en dame som lligger og er veldig syk som vi overvåker nøye hele tiden.. Uff.. Har så vondt av henne .. Prøver og prøver og få i henne noe og drikke.. Mat har hun ikke spist på snart 2 uker.. Kjenner jeg blir fustrert siden jeg for ikke så lenge siden så henne sprudlende oppe ved frokostbordet.. Kjenner jeg ofte blir frustrert av følelsen av ikke få gjort nok.., men som sagt så er det mange lyspunkter .. =)
Yo&La+spire Skrevet 15. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 15. april 2008 *dytter litt til* Noen flere som vil fortelle? Blekkspruten: Noe slikt hadde vert mitt andrevalg. Hadde veldig lyst å bli sykepleier eg da....Givende å hjelpe:)
Ny sneip i juni 2009! Skrevet 15. april 2008 #14 Skrevet 15. april 2008 Jobber som sykepleier på et lavterskel helse- og omsorgstilbud for rusmiddelavhengige. Verdens beste og mest varierte jobb. Jeg gjør alt i fra å stelle sår, sette vaksiner, dele ut rene sprøyter, snakke med folk med selvmordstanker til å bake kaker, spille fotball, skrive rapporter, bestille varer, følge brukere på møter pluss en hel del andre ting. Kunne ikke tenkt meg en annen jobb akkurat nå, selv om det selvfølgelig er tungt å se på at folk kjører seg helt ned i rennesteinen....
Yo&La+spire Skrevet 15. april 2008 Forfatter #15 Skrevet 15. april 2008 *dytter enda mer* Synes dette er veldig interessant. Sikkert mange yrker der ute eg sikkert aldri har hørt om;) Give me some inspiration!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå