Gå til innhold

Dem femte barnesykdommen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn som har vært forkjølet noen dager i forrige uke. På søndag oppdaget jeg at hun var knallrød i kinnene. Mistenker derfor den femte barnesykdommen. Forsøkte å ringe legekontoret (leste litt om dette på nettet og ble ganske engstelig), men legen min er ikke tilstede denne uken. Har time neste uke, men føler at det er lenge til hvis jeg skal ta en blodprøve og sjekke om jeg er immun (eller i verste fall smittet).

Noen erfaringer eller forslag? Hvor skal jeg evt. henvende meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først av alt: sannsynligheten er veldig stor for at dette går helt fint!! Kommunelegen her har nettopp anbefalt oss å fortsette å leve som før om noen rundt oss får dette, da det er så liten sannsynlighet for at noe skal skje med fosteret (det var lang historie kort, men nok om det).

MEN jeg skjønner at du blir engstelig, og at du vil ta prøva for sikkerhets skyld. Den prøva får man ikke svar på før etter ei uke, så den ville jeg prøvd å få tatt selv om legen din er borte. Ring legekontoret igjen og forklar situasjonen og spør om ikke du kan få komme på laboratoriet og ta en prøve. Det burde ikke være noe problem å la deg slippe til! Og skulle det mot formodning bli vanskelig, så ta barnet med deg til legevakten for å få vite sikkert om det er den femte barnesykdommen, er det ikke det, har du jo en bekymring mindre! Og er det den sykdommen, så får du garnatert tatt prøva :-). Lykke til og god bedring til barnet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...