Gå til innhold

Hjelp!Mellomnavn eller etternavn??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det ikke lenge til jeg skal gifte meg. Jeg skal ta min manns etternavn, pluss at jeg skal beholde mitt. Skal jeg føre opp mitt nåværende etternavn som mellomnavn eller skal begge være etternavn? Hvis dere skjønner:) Kan sikker gjøre begge deler.... Men hva er mest vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke ha begge navn som etternavn - da må du isåfall ha bindestrek. Så hvis du ikke vil ha bindestrek (Olsen-Nilsen er ikke alltid så kult...) så må ditt etternavn bli mellomnavn når du gifter deg.

Skrevet

Når vi valgte navn til Jonas nå stod det at skulle det være to etternavn måtte de ha bindestrek mellom. F.eks Olsen Nilsen blir da Olsen-Nilsen. Ville vi ikke ha bindestrek måtte det ene være mellomnavn, slik vi valgte. Går ut ifra at samme reglene gjelder for de som vil bytte navn.

Selv har jeg 2 etternavn, det ene er mellomnavn og det andre etternavn. Var slik jeg ville valgt det- hvis det klinger bra for deg da...

Hva heter barnet/a da, kun det ene eller begge navnene?

Skrevet

Barnet har bare far sitt etternavn. Men da setter jeg mitt etternavn som mellomnavn. Vil ikke ha bindestrek:) Takk for svar!

Skrevet

Stemmer det de andre sier. Man har ikke begge navnene offisielt som etternavn, med mindre det er binestrek mellom de. Man må velge et av de som mellomnavn og et som etternavn.

Skrevet

Det er vanligst å føre det som mellomnavn pga masse teite regler.

Sønnen vår har begges etternavn, men mitt står påført som mellomnavn.

Jeg har to fornavn, altså mellomnavn. det skal fjernes når jeg gifter meg og etternavnet mitt skal stå som mellomnavn. Kunne selvfølgelig beholdt mellomnavnet også, men det brukes aldri, samt at det blir alt for langt med 4 navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...