Gå til innhold

BSU konto (noen som vet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I disse høyrente dager ser vi oss nødt til å ty til bsu kontoen for å klare å betale ned huslånet. Noen som vet om man kan feks ta 1000 kr mnd fra bsu og betale resten fra egen lomme, er ikke mer vi trenger egentlig, og greit å ha de pengene stående så lenge som mulig, både pga god rente og økonomisk sikkerhet. Har ikke bsu og huslån i samme bank, men det bør vel ikke ha noe å si.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du har satt inn på BSU i 2008 kan du ta ut som du ønsker. Det du har satt inn i 2007 er sperret, og tar du de ut avsluttes kontoen...

Skrevet

Trodde ikke det gikk, men det går jo til nedbetaling av bolig så kansje. Men jeg ville kontaktet banken du har bsu for å høre med de....

Skrevet

hmmm det står jo i betingelsene at man kan bruke bsu til å nedbetale boliglån, men da må man altså sette hele beløpet inn på lånet i ett avdrag er det slik jeg forstår det du sier.

Skrevet

Du kan i hvertfal ta ut rentene uten problemer tror jeg, men det monner kansje ikke nok?

Skrevet

Nettie har rett...

Men lurer på en ting... Du skriver at i disse høyrente dagene må dere ty til bsu for å klare å betale mndavdragene... Men hvordan har dere tenkt å klare dere fremover? Renten er jo bare spådd opp... Tar nok tid før den kommer under der vi er i dag.

Skrevet

Du får lov å ta ut det du har spart i år. tar du ut fra tidligere år, avslutter du BSU. Man får bsu bare en gang, forstod jeg da jeg ordnet min...

Skrevet

vi klarer å betale 11 500 på huslånet hver mnd, er det avdragene er på nå, når avdragene når over 12000 bruker vi da 500 kr mnd hver mnd fra bsu til å dekke de resterende pengene, og når det blir 13 000 pr mnd må vi da bruke 1500 kr mnd fra bsu osv. kan klare oss i mange år på denne måten da bsu kontoen er fyllt opp.

Snakket med banken nå og dette var greit, måtte bare flytte pengene over på en annen konto og passe på at den KUN gikk til nedbetaling av lån, tilfelle skattemyndighetene kom for å sjekke.

Skrevet

Ja, det går jo det :) Så flott at det ble en løsning for dere da! :)

Men hvor minder blir avdragene om dere betaler inne hele bsu beløpet da? Er det 200 000 som er maks en kan ha på bsu? Husker ikke helt... Vil ikke kanskje lønne seg og betale alt inn om avdraget blir mindre? Mindre renter å betale... Men det er kanskje bare over tid...

Skrevet

man kan bare ha 100 000 på bsu + renter, så for nå så ville avdragene blitt mye mindre, og økonomien vår ville blitt betraktlig mye bedre ved å sette alt inn i en gang. Men hvis vi tenker langsiktig og regner med at renta går over 8% så vil allikevel avdragene krype over 12 000 og det klarer vi ikke. så derfor er dette en bedre måte å gjøre det på for oss. Hvis renta da om et pår år går ned igjen så kan vi jo bare slutte å bruke pengene og "spare" de til eventuelt en annen renteoppgang eller hvis vi etterhvert ønsker å kjøpe oss noe nytt.

Skrevet

Åja, vi har bsu sammen vi. Dermed har vi snart 200 000 der...

Men skjønner hva du mener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...