Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er i fast jobb, men jobber kun 2 vakter pr mnd.

har kontrakt på 50 %men jobber jo kun 10%. dermed faller rett tl pappaperm bort. nå kan jeg enten få arbgiver til å bekrefte at jeg har 50% og gi siste lønn på ca 3000 ELLER jeg kan be nav legge snitt av 3 siste år til grunn siden det er avvik mellom nåinntekt og hva jeg vanligvis tjener, og da får jeg ca 8000 men ikke pappaperm. hva bør jeg gjøre???? og er det rikig at jeg har disse alternativene???

hjertlig takk for svar dere!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

snille dere...........gi et råd...........

Skrevet

Så vidt jeg vet så beregnes foreldrepenger ut av 6 av 10 siste måneder før permisjon. Da blir det beregnet 6 beste måneder av 10. Nav sender forespørsel til arbeidsgiver om din reelle inntekt. Hvis jeg var deg ville jeg jobbet masse før permisjon og da får du bra med foreldrepenger og faren til barnet får pappapermisjon hvis du jobber minimum 50%. Hans penger blir beregnet ut fra din inntekt.

Skrevet

Da jeg fant ut at jeg var gravid økte jeg og sjefen min stillingsprosenten til 50%, sånn at far skulle få fedrekvoten. Da jeg hadde jobbet 3 mnd med 50%, ble jeg 50% sykemeldt, sånn at jeg nå jobber 25% og er sykemeldt 25%(skal nevnes at jeg er fulltidsstudent ved siden av).

Jeg vet ikke når du har termin, men jeg hadde nok prøvd å jobbe 50% litt for så heller å bli sykemeldt noen %...Kanskje litt vanskelig hvis du har en tung jobb og er langt ut i sv.skapet...:/

Skrevet

Lolipoli; Blir fars penger, det han får utbetalt i permisjonen sin, regnet ut i fra hva JEG tjener?? Det kan da ikke stemme...Jeg har jo en inntekt på under 120 000(pga støtte fra lånekassen ved siden av) og han tjener jo over 400 000..

Skrevet

RETTEN til foreldrepenger regnes ut ifra hvor stor stillingsprosent mor har, men det faktiske beløpet far får mens han er i permisjon regnes ut fra hans egen lønn.

Eksempel: Mor jobber 50 % eller mer - far har rett på fedrekvoten (eller mer dersom dere bestemmer å dele mer av permisjonen). Mor får penger etter sin lønn mens hun er hjemme, far får penger etter sin lønn mens han er hjemme.

Mor jobber 49% eller mindre - far har ikke rett på permisjon og mor overtar automatisk fars uker (faktisk! helt idiotisk....men men). Mor får penger etter sin lønn, og har hele permisjonsperioden selv. Far kan allikevel ta deler av permisjonen, men det fordrer at mor er tilbake i jobb eller studier 100%, eller en kombinasjon av jobb og studier som tilsvarer 100%.

Skrevet

Chick: Sorry, fars penger blir beregnet ut fra hans inntekt, det er dekningsgrad som blir samme, hvis du velger 100% da gjelder det for begge. Fedrekvote er 6 uker og hvis far ønsker å ta ut mer permisjon med foreldrepenger da kan du ikke være hjemme med han:

Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden.

Håper du finner ut hva som er mest lønnsomt for dere:-)

Skrevet

Hehe...nå begynte jeg å lure altså;) om jeg virkelig hadde lest så feil..hehe..men da var det som jeg trodde:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...