Gå til innhold

Hvordan blir samværet mon tro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis familievernkontoret skal hjelpe oss å sette opp en samværsplan. Hva tror dere det blir?

Gutten vår er snart 14 mnd.

Jeg bor en god times kjøring unna bf.

Han har ikke lappen.

Han bor i en leilighet som er lite barnevennlig, og bor med en romkamerat. Å det er ikke noe sted for et barn. Men jeg vet ikke om jeg har noe å si på det...

Jeg har sagt at han kan komme til min leilighet å bo der en helg, å at jeg da drar hjem til mine foreldre. Kan det være aktuelt eller blir det feil med nav?

For jeg kan jo ikke drive å både kjøre å hente annen hver helg (om det er det det blir).. Han kjenner faren sin godt, men har ikke vært på overnatting der alene før. Bruddet er ferskt, og gutten vår er jo mest sammen med meg.

Må vi da ha overnatting å sånt med en gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ganske mye avhenger av hva far vil. hva vil han?

hvorfor kan ikke du kjøre annen hver helg?

Skrevet

Må jeg drive å kjøre han både frem og tilbake annen hver helg? Det blir jo vanvittig mye kjøring på meg da. Jeg må jo da frem med lillegutt, tilbake med meg. Så samme greia etter endt samvær. Å bf. skal verken hente eller bringe? Da vil jo min helg være ødelagt.. Er jo snakk om 1 god times kjøring hver vei.. Asså 4 timer i bil på meg i løpet av helga..

Vet a søren hva han vil jeg.. Han svarer ikke på det. Kan fvk. bare sette opp en avtale da (hvis han ikke har bestemt seg for å si hva han vil innen den tid da)?

Skrevet

går det ikke tog eller buss? som BF kan ta? ellers blir det nok din jobb og hente og bringe. det blir i hvertfall din jobb en vei.

om BF bare sier at han ikke vet noen ting og du sier at du vil ditt eller datt og han ikke sier i mot så er det ingen som tvinger dere til noe. de prøver og få dere til og bli venner. og bli enige om en avtalle.

vil tro at bf får ovenatting med småen.

Skrevet

alså, "få" som i at de på fvk syns at det er lurt. du kan jo nekte og se om han tar det til retten

Skrevet

Joda, det går tog og buss. Men bf er ikke av den villige typen skjønner du... Men det er da hans problem! Men dumt hvis han skal la det gå utover lillegutt..

Jada, å kjøre en vei er jo ikke noe problem, men syns bare det hadde vært litt mye om jeg skulle drive å kjøre hele tiden fordi han ikke gidder liksom.

Men når man bor litt unna hverandre, hvordan er det da med samvær i uka? Kanskje bare helgesamværet blir lengere?

Vet du hvordan det er om han bor i min leilighet den helga han evt. har samvær?

Takker for svar!

Skrevet

Nye regler for henting/levering ved samvær. Det skal deles likt mellom foreldrene. Jeg har ikke lappen og bf bor 1 1/2 times kjøring unna. Jeg må pent finne meg i å ta toget eller sutre meg til å få noen til å kjøre. Syns det er kjipt og at bf kunne kjørt mot betaling såklart, men sånn er det nå bare. Hadde det vært jeg som kjørte bil og ikke han haddejeg med glede kjørt 6 timer annenhver helg for at guttene skulle fått være sammen med pappaen sin!!! (ja, syns faktisk du er litt egoistisk her HI)

Det trenger jo ikke være overnatting sånn helt med en gang om lille ikke er vant til det. Har du diskutert dette med bf?!

Skrevet

Han er jo aldri intressert i å gjøre noe for oss!

Hadde han vært en som hadde stilt opp for oss før, så hadde jeg med glede gjort det.. Eller hadde han bevist at han virkelig ville ha samvær, eller bevist at han var villig til å ta tog/buss en å annen gang det f. eks. ikke hadde passet for meg. Da hadde det stilt seg anderledes syns jeg..

Skrevet

I tillegg så er jeg villig til å låne bort leiligheten min til han, å at jeg da forsvinner den helga. Så sant det er riktig ovenfor nav..

Liker ikke å bli kalt egoistisk.. Føler bare at jeg gjør så mye for at ting skal ordne seg, å at han ikke gjør noe..

Skrevet

det blir jo trøblete med en dag i uka, dere kan ha lengere helger eller at far har mindre samvært eller mer samvær i ferier. dere kan rett og slett velge helt selv. men dere burde prøve og være enige.

han kan jo bo hos deg i helgene, vet om folk som har gjort det slik, men om det er som du sier at han ikke stiller opp for småen så er det nok lurt at han får muligheten til og gjøre nettopp det. og da er litt av kluet at han får være sammen med småen litt. og at småen blir vant til og være hos han.

jeg tror det er lettere for småen og venne seg til og sove hos far nå. nettop fordi bruddet er ferskt og han enda kjenner far godt.

Skrevet

Ja, å jeg har ikke tenkt å nekte han samvær. For alt jeg vil er jo at han skal ha god kontakt med sønnen sin.

Men jeg må jo vite 100 % at han stiller opp for sønnen sin når han er der.

Bf er psykisk syk nå, å han vil ikke søke hjelp.. Jeg tror ikke det går utover lillegutt.

Men hvordan gjør man det da, om man er redd for at faren ikke er helt 100% "tilstede"?

Huff.. Det er vanskelig.. Jeg vil jo at de skal ha et godt forhold, men jeg må jo vite at lille har det bra!

Skrevet

hvordan er far når han er syk? jeg er selv datter av en som er psykisk syk. og vet hva det vil si.

det skal mye til for og nekte noen samvær selv om dem er psykisk syke. men hvorfor er det bedre at far har samvær alene i din leilighet enn alene i sin leilighet?

om du kan bestemme helt selv. hva tror du er best for småen i forhold til samvær? og hvorfor?

Skrevet

Liker ikke å bli kalt egoistisk jeg heller, men her handler det faktisk om et barn, ikke så mye om dere voksne!!

Her er det en bf som ikke gjør en dritt ekstra, tyner samvær ned til det aller minste han klarer, krangler på ferier, helger, bidrag osv... Krever at jeg har alt av klær med til guttene, til og med tannbørster og tannkrem har jeg sendt med frem til nå nylig (moren hans tok han ett tak). Dvs jeg må passe på å ha vasket dresser, støvler, regntøy etc, ha nok ull rent (om vinteren) osv, osv....og på toppen av det syns han at fradraget han får for samværet (700 kr pr helg han har de) er latterlig lavt, han bruker visst myyye mer enn 700 kr på de på en helg, de er 3 og 4 år.....liker så klart ikke å gjøre noe av det her, men det er for at guttene mine skal få se pappaen sin! Da er nesten ALT verdt det!

Og jo, du er generøs og tilbyr han leiligheten din så han skal få vært sammen med gutten deres.

Skrevet

Og jo forresten, han er bare pent nødt til å dele på kjøringen om det går buss/tog, så det er jo det løst :)

Skrevet

Han er mye deppa. Gråter. Han sliter mye med tankene. Men det er ikke mye han sier til meg..

Jeg vil ikke nekte han samvær..

Jeg syns det er bedre at han er i min leilighet, for da er ikke jeg så langt unna, om han plutselig ikke skulle orke mer.

Det med leiligheten hans er jo ikke noe jeg skal bruke for at dem skal ha mindre samvær, det er bare noe jeg tenker på. Men ikke noe jeg kommer til å bruke mot, mest sannsynlig hadde det ikke hatt noe å si uansett. Men leiligheten må vel være i barnevennelig stand..

Det jeg tror hadde vært best hadde vel vært at han hadde hatt lillegutt annenhver helg fra f. eks. torsdag- søndag, evt. fredag- mandag. Evt. levere på ettermiddag dagen før, sånn at de har hele dagen etterpå. Nå jobber han skift da, så jeg vet ikke helt hvordan det blir.. Å hvordan det er å sette opp fast annen hver helg. Å så kunne han hatt han på overnatting noen netter når han har friuke (hver 5. uke).

Er jeg veldig urimelig om jeg foreslår det?

Skrevet

Ja, det er barna det handler om. Å det vil nok også bli anderledes når vi får snakket med noen andre om det. Jeg skal ikke sette meg på bakbena å ikke ville kjøre dobbelt noen gang. Men hvis han bare kan vise at han er intressert, så gjør det alt mye lettere. At han er intressert i lille for det første, å at han er villig til å gjøre en innsats for å treffe han. Det er ikke bare mammane som skal ofre alt..

Men ja, det er barna man skal sette først. Men jeg mener at hvis han ikke er så intressert i samvær, å jeg "tvinger" på han litt, så er heller ikke det det beste for gutten vår.

Ser forresten at du også bor i vestfold, å at du har samme navn på den ene sønnen din som jeg har på min=)

Må si at du virkelig gjør ditt for at barna deres skal ha kontakt med begge=)

Skrevet

nei du er ikke urimlig. men du må si det sånn som du sa det nå. og ikke sånn som du sa det i sta. vis at du har tenkt på dette.

i sta hørtes du bare bitter og såret ut. nå høres du fornuftig og gjenomtenkt ut

Skrevet

Signerer mortilgunnar på den!!

Skrevet

Forstår deg kjempe godt, var sånn jeg ogsp følte det i begynnelsen (gjør jo det igrunn enda), men etterhvert så måtte jeg bare gi etter, om jeg skulle ha stått på mitt hadde guttene ikke hatt et så bra forhold til pappaen sin av denenkle grunn at han hadde gitt f***, dessverre. Blir det for mye mas for han så "sier han ifra seg guttene", for å komme tilbake en-to mnd etterpå å vil ha "helgene sine" tilbake... Slitsomt, men, men...

Jeg mener jo ikke på noen måte at du skal tvinge bf til å ha samvær....

Hehe, så moro ;D

Fine navn vet du, måtte jo være fler som het det ;) Hvilket av navnene da??

Tusen takk :) Jeg gjør så godt jeg kan! Hardt, men npr jeg ser hvor glade guttene blir når de ser pappaen sin så er alt verdt det *sukk*

Jobber nå med å ikke la meg irritere av alt tullet hans, DET er vanskelig det!!!

Skrevet

Ja, jeg hørtes kanskje litt bitter ut i stad, å jeg er vel det også kanskje. Men jeg pleier ikke å la det gå otover noen. Jeg må bare få tid til å tenke, å skrive det ned. Alt blir så mye bedre når man går igjennom det flere ganger, å får høre andres meninger. Min hensikt er i allefall ikke å nekte han noe samvær! Det har aldri vært i mine tanker. Jeg tenker ofte på hvordan jeg hadde følt det om det var meg som bare fikk litt ansvar..

Men man blir litt oppgitt å bitter når man gir å gir å aldri får noe tilbake. I tillegg så er det vanskelig å få det ned på et "ark", for da får man jo ikke vist hva man føler, man glemmer ting å man hører jo ikke toneleie..

Men da skal jeg først spørre han om han har gjort seg opp en mening om hvordan han vil at samværet skal foregå. Hvis ikke, så kommer jeg til å foreslå dette.

Gutten min heter Sander=) Ja, det er så fint navn atte=D

Bare koselig, å du er flink da som klarer å la være å irritere deg over han. Men du får jo da den belønningen du vil ha (selv om du må ofre det meste) å det er jo at bf og guttene får en så fin kontak! Men det kan jo bf takke deg for da!

Tusen hjertelig takk for at dere tok dere tid til å svare meg! Ikke lett dette her..

Skrevet

selvsakt blir man litt bitter. er litt bitter selv også, men man må passe på. for den eneste som taper på det er en selv. og veldig mye har med hvordan man legger ting fram.

det er veldig lurt og gå igjenom det mange ganger med mange mennesker sånn som du gjør nå. for det er den beste måten og få mange meninger og ut i fra de finne sin mening.

husk at det er veldig vanlig at psykisk syke ikke ser hva du gjør og lager sin egene versjoner. så det kan godt tenktes at han tror han gjør mye og at du er uttaknemlig og vanskelig. det kan forsovit hende at han mener selv om han ikke er psykisk syk.

man ser ofte ikke stolpen i sitt eget øye, men flisen i den andres.

Skrevet

Ja, det har rett i det du skriver!

Glad for at jeg la det ut her.. Ja, må passe på bitterheten.. Hehe.. Men den skal ikke få ødelegge. Bare vi får kommet i samtale med de på fvk. så faller nok det meste på plass.

Uansett så viser jeg ikke det ovenfor han. Viser det bare her, men her er det greit=) Å så ser man andres meninger, eller andre sider av saken, å man kan se på det med litt nye øyne. Eller man får tenkt seg litt mer om.

Tror uansett at det er godt å få ut litt i forkant av et slikt møte. Så slipper alt å komme da, man føler seg kanskje mer kontrollert. Jeg gruer meg veldig til møte. For jeg tror nok ikke bf. har tenkt så mye på dette, eller satt seg så mye inn i det. Men det gjennstår å se, kanskje han overrasker meg, positivt=)

Igjen takk for fine og all righte svar! Ha en god natt=)

Skrevet

Jeg og datteren min bor ca 1 1/2 time unna bf. Han har bil, mens jeg ikke har lappen. Jeg leverer hver fredag på Oslo S da henter han henne der, så tar jeg toget hjem igjen. Og han leverer på søndagene.

Skrevet

om far ikke kan klare å møte deg på halveien,og du kjører/henter skal han betale deg reiseutgifter..det skal deles.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...