Gå til innhold

Ferie og samvær..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke skrevet noen avtale om feriesamvær. Men har plutselig funnet ut at bf har "bestemt seg" for at han skal ha barnet 14 dager i strekk. Barnet er 3 år gammelt.

Det meste barnet har vært borte fra meg tidligere, er 4 netter. Jeg mener at bf kan ha barnet i 2 uker, hvis det er det han ønsker, men ikke sammenhengende. Maks en uke om gangen. Det dreier seg om at barnet er veldig knyttet til meg, og jeg mener at 2 uker er altfor lenge for en treåring.

Hvordan er det vanlig å gjøre feriesamværet med en treåring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet ikke hva som er vanlig. men FVK mente at det ikke var noe problemer for småen og være med far på ferie 1 uke i sommer. og småen har kunn sovet over 1 og 1 natt og det vær 14 dag siden jul. han er 17 måneder.

nå ordnet det seg her da, for far skal ikke ha ferie og jeg sa at jeg syns 1 uke var litt lenge.

det går jo an og forklare en 3 åring at mamma kommer tilbake og at dette er en ferie osv.

men hva som er vanlig vet jeg ikke. men jeg tror at 14 dager er helt normal ferie for en 3 åring

Skrevet

Er så teit at samværsforeldre tror de bare kan komme og bestemme og velge når og hvor lenge de vil ha ferie. Jeg synes virkelig den med hovedomsorg ska ha førsterett på ferie! Jeg vet at alle barn har 2 foreldre, men så lenge man har hovedomsorg får man 'alt' med sykdom og masse trass og div sant, samværsforeldre har stor sett bare kos. Bf her nekter å ha ungen når hu er syk, da har a visstnok best av å være hos meg. Fin unnskyldning for ikke å tørke spy?

Bf her mente han sku ha ungen i 4 uker!? Men jeg sa det var to så det var greit. Da mente han at han kunne hente henne noen dager her og der. Synes ikke det er greit jeg. Og jeg er helt enig med deg HI at 2 uker i strekk er lenge for en 3åring som ikke er vant til det, men det er forskjell på barn. 1 uke er lenge nok synes jeg og. Min har problemer med å sove hos far èn natt.

Prat med bf du, håper ikke han er vanskelig da og at sommerferien blir bra :-)

(sorry, ble litt mye rart her) hihi

Skrevet

Det er ikke noe bf kan bare finne ut selv. Det skal avtales, og du skal være enig. Og iflg FVK skal /datoer være klarlagt minst 6 uker i forveien. Og det med antall uker; har bf jevnt og tett samvær? Om så er, så går det sikkert bra, men hvis ikke så bør 1 uke være nok ennå. Dette kan jo være i 2 omganger, med en uke i slengen.

Bf har ikke"rett" til å bare bestemme slikt selv, selv om fedre ser ut til å ofte tro det. Vi mødre er ingen "oppbevaringsboks", hvor fedrene bare kan hente ungen når det passer. Er ikke ting avtalt, så må bf finne seg i at du bestemmer når det passer inn i dine planer.

Og det med hva som er vanlig for "alle", skal en egentlig drite i. For det er hva som er vanlig/trygt for barnet hos dere som teller for barnet deres.

Skrevet

Barnefar her har hatt vanlig samvær, dvs annenhver helg og en dag i uka. Det har gått helt fint med to uker sammenhengende ferie hver sommer. Det er kanskje litt annerledes med et barn som ser faren sin sjeldent, kanskje omveltningen er større da?

Nå skal det derimot sies at barn er svært omstillingsdyktige, og kanskje du skal spørre deg selv om det er du eller treåringen som synes dette er for lang tid.

Gjør et forsøk, så kan du heller få barnet ditt hjem skulle det bli for ille. Men jeg tipper dette går helt bra jeg. Lykke til!

Skrevet

"Nå skal det derimot sies at barn er svært omstillingsdyktige, og kanskje du skal spørre deg selv om det er du eller treåringen som synes dette er for lang tid" - har stilt meg selv det spørsmålet ja... Jeg ville ha savnet barnet noe fryktelig både i en og to uker, men det er ikke grunnen. Jeg mener bestemt at det vil være skadelig å være borte fra meg i to uker når barnet ikke er vant til å være hos faren sin mer enn annenhver helg.

Bf gir seg ikke:-( Jeg har snakket med fagfolk og fått medhold i mitt synspunkt. Så det blir time på familievernkontoret.. er ikke redd for den timen, for jeg er ganske sikker på at jeg får medhold der også. Bare så synd at det skal være nødvendig... :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...