Emmasmamma Skrevet 14. april 2008 #1 Skrevet 14. april 2008 Dårlig kombinasjon.... Jeg trenger noen synspunkter og råd på følgende. Jeg driver å lærer dattera mi at hun skal spise grønnsakene sammen med kjøttet/fisken og pastaen/poteten og sausen. Så hun slipper å spise det alene til slutt. Jeg serverer kun grønnsaker som hun liker, og deler det opp i små biter. I dag under måltidet minnet jeg henne et par ganger på å ta med brokkolibiter på skjea. Men hun satt bare å pirka i maten, tok bare kjøtt og pasta, og sa at hun var mett. Da sa jeg at hun måtte spise noen brokkolibiter alene, siden hun ikke hadde hørt på meg og spist det sammen med det andre. Jeg ga hun klar beskjed, i en vennlig, men bestemt tone, at hun ikke kunne gå fra bordet før hun hadde spist litt brokkoli. Hun prøvde seg sikkert 40 ganger med å gå fra bordet, jeg hanket henne inn igjen hver gang. Var bestemt, men beholdt roen og snakket rolig til henne. Forklarte henne at bare hun spiste noen skjeer brokkoli, så kunne vi gå fra bordet og kose oss. Hun hylte høyere og høyere, og ble etter hvert krakilsk og umulig å snakke rolig til. Da ble det til at jeg måtte holde henne fast på stolen. Sånn satt vi i en halv time (!!!!), hun hylte og jeg holdt. Jeg prøvde innimellom å få kontakt med henne, men på dette tidspunkt var hun fullstendig krakilsk, og jeg begynte å bli temmelig sliten..... Etter tre kvarter så kapitulerte hun, og spiste 5 skjeer med brokkoli..... Noen tips til hvordan jeg kunne takla situasjonen annerledes?? Eller må jeg bare godta at jeg har en ekstremt sta og viljesterk 5-åring?
Blue Lady Skrevet 14. april 2008 #2 Skrevet 14. april 2008 Jeg orker ikke å krangle/tvinge/diskutere mat i barna mine. Eneste jeg krever er at de smaker på alt, kan ikke si de ikke liker før de har smakt. Tror ikke det oppfordrer dem til å spise dersom man blir tvunget. Dersom de ikke har spist noen ting kan det hende jeg lar tallerkenen stå en stund til de kommer å skal ha brødskive 20 min etter middag, da kan de bli bedt om å spise middagen sin, dersom jeg vet de liker den.
Gjest Skrevet 14. april 2008 #3 Skrevet 14. april 2008 Har det på samme måte her - og takler det helt likt deg. Håper noen der ute har en vidunderkur.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 14. april 2008 #4 Skrevet 14. april 2008 har du prøvd og gi henne grønnsaker mens du lager middagen? slik at hun spiser gønnsakkene mens hun venter på det hun liker best? det har jeg gjort med småen i de periodene grønnsaker ikke har vært det store
Emmasmamma Skrevet 14. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 14. april 2008 Det er jo ikke snakk om å tvinge til å spise mat når hun ikke vil ha eller mett da. Det er jo snakk om å lære hun til å spise grønnsaker sammen med maten. Det er til og med hun som har bestemt maten. Skal jeg virkelig ikke "kreve" at hun spiser litt grønnsaker...skal en 5-åring få bestemme dette selv? Det er jo meget mulig jeg tar feil her, og overdrive fullstendig... Flere synspunkter??
~Maja Mor~ Skrevet 14. april 2008 #6 Skrevet 14. april 2008 Slik tenker jeg: Det blir et lite hyggelig måltid og mat bør forbindes med hygge hvis man skal kose seg med den. Ikke mas og kjas. Hun kommer nok ikke til å spise mer grønt selv om du ender opp med å tvinge det i henne. Tror nok du må bare ta tiden til hjelp og håpe på at hun etterhvert liker grønt bedre. Det skjer når det skjer ;-) Jeg tenker at slik du holder på (ikke meningen å være krass....) så tror jeg nok at hennes forhold til grønt ikke blir det beste. Men tilby henne det, fortsett med det, men den situasjonen du beskriver fører vel ingenting godt med seg? Jeg har selv en datter og vet om det sterke ønske man har om at barna skal spise sunt. Og etterhvert så vil nok datteren din spise mer grønt. Lykke til
Emmasmamma Skrevet 14. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 14. april 2008 Grønnaker for seg selv vil hun hvert fall ikke ha..... Men kanskje hun vil ha det, hvis gulroten er å spise middagen uten grønnsakene....hmm.... Det er jo ikke hver dag vi har grønnsaker heller (noen ganger har vi jo pannekaker eller suppe), og det er jo ikke snakk om store mengder.
Sjefsmegga Skrevet 14. april 2008 #8 Skrevet 14. april 2008 Jeg skjønner så godt hvor frustrerende det er, men tro meg det fører INGENTING godt med seg å tvinge i unger mat på den måten. Vil råde deg til å ta kontakt med helsesøster og be om råd der.
Emmasmamma Skrevet 14. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 14. april 2008 :-) Måltidene våre er veldig hyggelige (bortsett fra i dag da). Vi tenner lys, hun er med på å bestemme, og hun er ofte med å lager. Vi koser oss og snakker sammen om hyggelige ting rundt bordet. Når hun er mett får hun gå fra. Mener du at jeg skal la hun spise null grønnsaker?? Og at hun etter hvert plutselig vil begynne å spise det...? Det er jo ikke snakk om tvang på en måte heller.....dette er jo mat hun liker, det er jo bare på trass at hun ikke tar det med på skjea.
Blue Lady Skrevet 14. april 2008 #10 Skrevet 14. april 2008 Det var akkurat dette jeg prøvde å få frem )
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 14. april 2008 #11 Skrevet 14. april 2008 gullerroten kan jo være middagen. "du får middag når grønnsakene er spist" jeg hadde heller ikke funnet meg i "grønnsaks nekt". det er få barn som sulter igjel i norge. kluet er og finne en måte og sette regler på som gjør at du slipper og holde henne fast og styre så felt. vil tro at det er enklere for deg og få henne til og spise grønnsaker om du sier at hun ikke får resten av middagen først. også kan du heller si at om hun er flink i noen dager kan hun få alt maten samtidig igjen, men da må hun vise at hun er stor nok til og spise litt av alt
Mamma78 til to herlige små:) Skrevet 14. april 2008 #12 Skrevet 14. april 2008 Synes det hørtes vel voldsomt ut, og holde henne hylende med makt ved bordet i 30 min. pga. noen brokkoli-biter. Vet mange barn liker å spise forskjellige ingredienser hver for seg, og ikke blande alt sammen. Jeg synes det beste er å ikke tvinge barn til å spise, men prøve så godt man kan og oppmuntre dem til å smake på alt
Vesle mor Skrevet 14. april 2008 #13 Skrevet 14. april 2008 Hva med å la barna være med på å lage middagen. Dele grønnsaker, koke vannet ha det oppi.. La barna røre i grønnsakene.. La de bli en naturlig del... Da jeg fikk minste mann min, ble det en vane at storebror på 1,5år fikk være med på å lage middagen. nå er beggemed å lage middagene hver dag.. De småspiser alt av grønnsakene mens vi lager og storkoser seg under middagen.. De spiser alt av grønnsaker.
Emmasmamma Skrevet 14. april 2008 Forfatter #14 Skrevet 14. april 2008 Det var jo ikke snakk om tvang, men å følge opp det jeg hadde sagt (og som vi hadde blitt enige om sammen).
Vesle mor Skrevet 14. april 2008 #15 Skrevet 14. april 2008 Jeg skjønner godt at dere velger å holde barna til bordet enda de hyler og skriker.. Det er noe med å være bestemt og ikke la de lære at de slipper unna når de hyler og skriker.. De finner fort ut at jeg kunne bare hyle litt så slapp jeg middagen, da kan jeg hyle litt nå også , så får jeg det som jeg vil... Greit å ta "kampen" nå. Kanskje den er over på 1ukes tid, enn å ha det gående i 1år med å sitte med sånne små truing under middagen.
~Maja Mor~ Skrevet 14. april 2008 #16 Skrevet 14. april 2008 Hmmm, virker jo litt tvangspreget situasjonen du beskriver. MEN Hvis dette er trass, noe det gjerne kan være, er det en periode dere må gjennom. Og hvordan utfallet av det blir er helt avhengig av hvordan du takler det mens det står på. Når det er snakk om trass, og ikke bare det at hun ikke liker broccoli, så ville jeg moderert meg. Jeg tror så absolutt at datteren din, Emma?, kommer til å spise grønt etterhvert. Tror også hun overlever uten å spise det en periode nå. Slik ville jeg gjort det. De vil ha perioder med like/ikke like. Du kommer nok til å oppleve flere runder med trass også. Er ikke så mye annet å si enn lykke til, for det er kjempe frustrerende. Men la det skinne gjennom at du er sjefen. Kanskje du kan godta at akkurat nå er det slik, men at det endrer seg fort igjen. :-)
Sommer & sol:-) Skrevet 14. april 2008 #17 Skrevet 14. april 2008 sånn en annen gang,må hun spise alt på samme skje? frøkna mi spiser alt unntatt det beste først,det sparer hun til sist... blander meg ikke opp i hva hun tar på gaffelen,om det er sammen eller lene,men hun skal spise opp...
Emmasmamma Skrevet 14. april 2008 Forfatter #18 Skrevet 14. april 2008 Vil bare understreke at dette er første gang det gikk så langt....ofte spiser hun det hun vil til hun er mett. Og noen ganger må jeg motivere henne litt til å spise de grønnsakene hun selv har tatt på talerkenen. Hun liker best å blande maten, derfor får hun jo selvsagt det. Men hun er en stapeis. Hun kan sitte på do i tre kvarter, å vente på at hun må bæsje, fordi hun vet at hun må tørke seg selv når hun bare har tissa. Så det er jo en bakgrunn for at jeg reagerte som jeg gjorde i dag.....hun må lære seg at jeg ikke gir meg, når jeg først har sagt noe. Men enig med dere i at måltider ikke skal være tvang. Jeg legger stor vekt på valgfrihet og hygge rundt måltidene:-) Jeg føler at vi har kommet fram til dette sammen, at hun får velge grønnsaker, jeg deler de opp i små biter, og hun spiser dem sammen med det andre. Når hun da bryter avtalen vår, må jo det få litt konsekvenser? Og grunnen til at jeg måtte holde hun, var jo at hun nekta å gi seg....når hun til slutt kapitulerte, spiste hun 5 skjeer på null komma niks.
Emmasmamma Skrevet 14. april 2008 Forfatter #19 Skrevet 14. april 2008 Dette er trass ja....ikke at hun ikke liker brokkoli. Jeg "tvinger" da absolutt ikke i henne mat hun ikke liker. Hun er et heftig trasstilfelle denne jenta her, og jeg vet utmerket godt at alt handler om hvordan jeg takler det. Jeg satser veldig på å være konsekvent, rolig og gi naturlige konsekvenser (når ting går for langt).
To tette + snart ei med flette Skrevet 14. april 2008 #20 Skrevet 14. april 2008 Et lurt tips er å gi veldig små porsjoner, alt må spises opp før det gis mer mat på tallerkenen. Er hun sulten vil hun jo da spise opp all maten, inkl grønnsakene. Lite mat på tallerkenen gir også barnet en større sjanse til å faktisk spise opp alt sammen, noe som igjen gir barnet en mestringsfølelse.
~Maja Mor~ Skrevet 14. april 2008 #21 Skrevet 14. april 2008 Hehe, artig liten sak det der ;-) Denne do pisoden, hehe, hun er en smarting! Ja, hvis det var en avtale så hadde jeg også vært like sta som deg! Fikk ikke med meg det at dere hadde en avtale om det. Stå på, det blir bare verre hehe! Men noen ganger veldig hyggelig også da, i dag fikk jeg en tegning av datteren min på 9, der stod det: Til mamma-Verdens beste mor!!!!!!
Emmasmamma Skrevet 14. april 2008 Forfatter #22 Skrevet 14. april 2008 mamma liten.... det er akkurat det...dette er noe jeg sliter med på flere arenaer. Så jeg kan ikke la hun slippe unna med å hyle og skrike. Da vil hun jo lære seg at det lønner seg. Det er faktisk ikke noe problem for en 5-åring som liker brokkoli, å spise litt brokkoli sammen med middagen.
Emmasmamma Skrevet 14. april 2008 Forfatter #23 Skrevet 14. april 2008 Maja Mor:-) Så godt at du forsto meg nå.....jeg nevnte kanskje ikke det med avtalen tidligere nei. Tror og håper at hun lærte noe av dette i dag. Det var jo en opprivende situasjon for henne også. Etter jeg hadde roet meg ned, koste vi oss sammen resten av ettermiddagen:-) Sukk, for en herlig ting å få....da ble mammahjertet glad da:-) Emma sa til meg i stad etter lesing og synging: Du er gojenta mi du mamma!
Emmasmamma Skrevet 14. april 2008 Forfatter #24 Skrevet 14. april 2008 Ja, de dogreiene er helt vilt....hun blir sittende der hun assa. Jeg kan vaske hele leiligheten mens hun sitter på do og trykker,jeg, Hehe:-)
Emmasmamma Skrevet 14. april 2008 Forfatter #25 Skrevet 14. april 2008 Lillema:-) Det trenge jeg en påminnelse på. Jeg var veldig bevisst på det før, men nå forsyner hun seg selv, så da kommer det jo gjerne litt mye på:-) Skal prøve neste gang at hun får lite på tallerkenen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå