Gå til innhold

Min kjappe og fine førstegangsfødsel! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

08.04.08, en dag etter termin, kom min lille Lukas til verden!

Hadde gått med maserier i noen dager, og tirsdags morgen våknet jeg av at de var blitt litt sterkere. De kom ganske uregelmessig, så jeg tenkte egentlig at det fortsatt bare var maserier. Men jeg hadde et par dager på rad oppdaget at truseinnlegget mitt stadig ble så fuktig, så jeg ringte KK og spurte om å få sjekket om det var fostervannet som lakk.

Klokka to på formiddagen dro jeg og min kjære opp, og vi ble plassert på et rom der jeg fikk ligge med ctg en stund. Riene begynte å komme litt tettere mens jeg lå der, men jeg syntes ikke de var så veldig vonde. Så ble vi sendt ned på labben for å ta en infeksjonsprøve, og vi både fniste og lo mens vi satt der nede og ventet på å få tatt prøven. Da vi kom opp igjen på føden, fikk jeg beskjed om at de ville sjekke om jeg hadde åpning, for de syntes ctg'en viste god rieaktivitet, og de var nesten sikre på at det var fostervann som lakk. Vi måtte vente litt på legen som skulle sjekke meg, så jeg ble plassert på en fødestue der jeg fikk legge meg nedpå litt. Så der lå jeg og sov en times tid, mens sambo dro og kjøpte mat til oss. Da legen kom, var klokka blitt 5, og hun konstaterte 4 cm åpning og at fødselen nok var i gang. Jeg ble helt paff!! Jeg trodde åpningsrier skulle være skikkelig vonde, men disse magesmertene jeg hadde var slett ikke så vonde! De ville sjekke meg igjen etter to timer, og hvis jeg ikke hadde gode nok rier, ville de sette meg på drypp. Så der lå jeg, og halvsov mellom riene, spiste maten som sambo kom med, og vi spøkte og lo mens disse to timene gikk. I løpet av denne tiden ble riene litt vondere, men jeg pustet meg fint gjennom dem, og syntes det var veldig overkommelig. Jeg var egentlig litt skuffet over at det ikke gjorde mer vondt, for jeg trodde jeg kom til å ende med drypp, siden det virket på meg som om riene ikke var så effektive. Så da legen sjekket meg, og sa at jeg hadde full åpning, fikk jeg helt sjokk!! Babyen hadde en vannblære foran hodet, som det måtte gå hull på. ''Så kommer nok babyen ganske fort,'' som jordmor sa. Jeg trodde ikke mine egne ører!! Jeg ringte til og med til mamma for å fortelle at ''nå har jeg full åpning, de skal bare ta hull på en vannblære, så kommer babyen!''

Så la jeg meg på siden i en fødeseng, jordmor tok hull på denne hinnen, og på første rie etter at det var gjort, så kjente jeg hele kroppen begynte å jobbe. Mine pressrier var ikke vonde i det hele tatt, så lenge jeg trykket skikkelig på. Det stemmer faktisk at man kan ''trykke bort smerten.'' Jeg trykket så svetten rant, og kjente at babyen jobbet seg nedover. En stund var det veldig press der nede og jeg klarte å utbryte høyt (til min samboers store fornøyelse) ''Det kjennes som jeg har en svær knyttneve i rævva!!'' Hehehe..

Men så begynte hjertelyden til lillemann å variere veldig, fra oppi 180 til helt nedi 75, og jeg fikk beksjed av jordmor at om han ikke kom ut snart, så måtte de klippe. Dette var min store skrekk, så jeg ba fint om å få prøve èn rie til før hun klippet. Det er jeg evig glad for, for på neste rie trykket jeg som en gal, og svooosj!! Så var gutten ute... Litt blå og slapp i begynnelsen, men han kom seg fort, og jeg fikk han opp på magen. Beste OG rareste følelsen i verden, å få denne lille varme bylten opp til seg!

Jeg måtte sy ett bittelite sting, så jeg er SÅ glad for at jeg slapp å klippe!

Lillemann var 3250 gram og 49 cm. Mørk i både hud og hår. Selvsagt verdens vakreste lille gutt. :)

Etter to netter på barsel dro vi hjem, og både amming og andre rutiner begynner som smått å komme på plass. Lillemann, som altså skal hete Lukas, er veldig snill og god, bare sover og spiser og bæsjer. Så vi storkoser oss, og peker nese til alle som på død og liv måtte advare oss om ''hvor vondt det er å føde'' og ''forferdelig slitsomt det er med en liten baby.''

Jeg var kanskje veldig heldig med min fødsel, men det er iallefall et godt eksempel på at det ikke alltid er så ille som alle sier. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg syns ikke det var så vondt! Håper flere av dere får en like fin opplevelse som jeg fikk!

Lykke til alle sammen! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

åå så hyggelig å høre!!! gratulerer så masse, og for en fin historie:)

Skrevet

Fantastisk! Gratulerer så mye! Kjempekoselig fødselshistorie, tusen takk for at du delte den.

Skrevet

gratulerer med lukas :)

fin fødselshistorie... kan ikke ha vært så heilt gale når du ringer mora di med full åpning :) måtte flire litt av den.. kommer nok neppe eg til å klare

Skrevet

så fint det hørtes ut!! *gledemegtilfødsel* hehe

Skrevet

Gratulerer så mye med en velskapt sønn:) og en flott fødsel:)

Klem

Skrevet

Gratulerer :-)

Høres ut som du har hatt en virkelig drømme fødsel.

Skrevet

Så nydelig historie! Håper jeg også kan få oppleve en så fin fødsel denne 3. og siste gangen;) Gratulerer så mye!

Skrevet

Gratulerer!! Jeg ønsker meg en fødsel lik din =)

Skrevet

gratulerer:) du har hatt en fantastisk fødsel..hvor stort var hodet? min fødsel skrek eg i mangen timer uten stopp,var så vanvittig vondt...kunne ønske min fødsel blir som din.)

Skrevet

hadde bare min fødsel vært så fantastisk*drømme* hehe

men jeg syntes det er veldig bra at de gode historiene kommer også:)

masse gratulerer med den lille gutten:)

Skrevet

Gratulerer så mye med Lukas! :o)

Dette var en kjempe fin fødsel å lese om, her jeg sitter med rier! =P

Hørtes bare HELT fantastisk ut!

Skrevet

Gratulerer.... =0)

Skrevet

Takk for alle gratulasjonene! :)

Helt klart en drømmefødsel, ja! Han var 36 cm rundt hodet. Kjente det sved i sånn ca 1 sekund akkurat i det han kom ut, men det rakk jeg ikke reagere på engang. Under syingen brukte JM bedøvelses-spray, og jeg kjente ikke noenting. Så alt det jeg hadde gruet meg for gikk utrolig bra!

Håper virkelig det er mange mange av dere som får en like fin opplevelse! Uansett hvor mye eller lite vondt det gjør, så er det SÅ verdt det, og helt glemt i det gullet kommer opp på magen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...