Gå til innhold

Hvem kan være faddere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om man må være medlem av den norske statkirke for å kunne bli fadder...noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må ikke, jeg er ikke medlem av statskirka men er fadder til ei lita jente. Jeg var i samtale med presten først, men det er ikke alle plasser man må det.

Skrevet

Jeg hadde forstått det slik at man måtte være medlem av statskirka for å få være fadder...

Var snakk om noen kompiser av sambo til søsteren min som var tenkt som faddere, men siden di ikke var medlem av statskirka, så var ikke det lengre aktuelt.. Oppgaven som fadder er vel å hjelpe til å oppdra ungen i et kristent perspektiv.. er det ikke??

Mulig jeg tar feil, men slik jeg hadde forstått det iallefall:)

Skrevet

Som sagt, man må ikke, både jeg og min mor er faddere og ingen av oss er medlem i statskirka.

Nå er det jo slik at man skal være med å oppdra barnet i den kristne tro, men hvor mange av de som døper barna i dag gjør det av tradisjon og hvor mange gjør det for å gi barnet syndenes forlatelse? Jeg tror flesteparten gjør det av tradisjon. Det gjorde i alle fall foreldrene til min fadderunge, de er ikke personlig kristen og jeg følte dermed at det var greit at jeg stilte som fadder, etter at jeg hadde hatt en lang samtale med en prest.

Det er forresten ikke sikkert at presten som skal døpe barnet godkjenner faddere som ikke står i statskirka, jeg ble heldigvis det. Sikkert fordi jeg var den eneste på dåpsmøtet som kunne alle salmene vi sang, Fader vår og Syndenes forlatelse utenat;)

Skrevet

hehe, ja kanskje det var et lite pluss i boken det;)

Skrevet

Hvor gamle må de være for å kunne være fadder? Noen som vet? :-)

Skrevet

Jeg tror de må være over konfirmasjonsalder?

Vår nr 2 har en fadder som ikke er medlem av den norske statskirke, var ikke noe problem her.

Skrevet

man må ha fylt 15 år:) Tusen takk for alle svar!

Skrevet

Det finnes jo flere kristne trossamfunn enn statskirken, så det er sikkert derfor også, det kan jo ikke være et krav at man er innmeldt i akkurat statskirken.

Men man må jo love å oppdra i kristen tro, så hvis man er humanetiker og ikke kan stå for det, så er det jo neo annet...

Skrevet

Man må ikke være medlem av Den Norske Statskirke, men man må være medlem av et trossamfunn som ikke forkaster dåpen og det den står for. I tillegg må man være fyllt 15 år, mener jeg å huske fra dåpen med førstemann her i heimen. Vet at det ikke er alle som praktiserer disse reglene, hvis man er heldig og treffer en litt liberal prest, men dette er de reglene som er gjengs for dåp iallefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...