Anonym bruker Skrevet 14. april 2008 #1 Skrevet 14. april 2008 Har vært sinnsykt slap og sliten både før og etter fødsel... Her om dagen tenkte jeg at jeg kanskje burde ta en ekstra legesjekk.. kunne jo ikke fortsette slik! Var vel ikke normalt å være såååå medtatt! Og så ringer legen idag og soer at jernlageret mitt er 5!!!! Det er jo vannvittig lavt! Helt utrolig at de ikke sjekket dette på 6 ukerskontrollen.... jaja, da håper jeg på bedre tider! Skal tygge 200 mg jern om dagen nå, så da er det vel bare å ønske forstoppelsen velkommen, he he
mammarettogslett Skrevet 14. april 2008 #2 Skrevet 14. april 2008 Uff ja det var veldig lavt! jeg hadde 7 etter fødselen og fikk blodoverføring pga det!..anbefaler aminojern, ikke noe prooblem for magen
Anonym bruker Skrevet 14. april 2008 #3 Skrevet 14. april 2008 Er det dumt at jeg ikke får blodoverføring tror du???
Sunniva78 har to små Skrevet 14. april 2008 #4 Skrevet 14. april 2008 Jeg fikk heldigvis sjekket dette ved 6-ukerskontrollen, for jeg hadde også lav blodprosent. Mistet mye blod ved fødsel, men slapp heldigvis blodoverføring. Nå tar jeg aminojern!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2008 #5 Skrevet 14. april 2008 Aminojern??? hva heter boksen??? Jeg fikk 2 navn av legen, og har valgt den ene... Noe ferra retard eller noe, he he
mammarettogslett Skrevet 14. april 2008 #6 Skrevet 14. april 2008 det går nok bra med jerntilskudd, pass på å få i deg nok c vitaminer for da tas jernet bedre opp i kroppen, appelsinjuice f eks.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2008 #7 Skrevet 14. april 2008 Hvor lang tid tar det før jeg merker at jeg blir bedre da???
Sunniva78 har to små Skrevet 14. april 2008 #8 Skrevet 14. april 2008 Bare spør etter aminojern på helsekost! Legen sa til meg at jeg burde måle på nytt etter to uker, da burde verdiene ha steget endel...
Anonym bruker Skrevet 14. april 2008 #9 Skrevet 14. april 2008 Det er forskjell på ferritin (jernlager) og hemoglobin (blodprosent) Man gir blodoverføring når hemoglobinen er 8 eller mindre, men man gir IKKE blodoverføring selv om ferritin nivået er 0. Svært lav Hemoglobin behandles med blodoverføring, mens lavt jernlager behandles med jerntabletter eventuelt jernsprøyter. Jeg har selv hatt jernlager på 5 i flere år. Jeg prøvde en rekke typer jerntabletter uten at nivået på jernlageret steg. Jeg fikk beskjed på sykehuset at ved alvorlig jernmangel er ikke Aminojern nok for å få opp nivået av jern igjen. Nå har jeg begynt med Duroferon 100 mg tabletter, og det er det eneste som virker for meg. De anbefales på det sterkeste. For å unngå forstoppelse lønner det seg å ta en tablett morgen og kveld. Det er normalt å miste en del blod og å være slapp etter en fødsel. Hos de fleste vil både hemoglobinet og jernlageret stige av seg selv. Fordi det bare er lav hemoglobin som krever akutt behandling er det bare dette som er standardblodprøve ved seksukers kontrollen. Man tar bare ferritin hvis man er vedvarende trett og slapp. Jeg anbefaler deg å spise mye leverpostei, brokkoli og rødbeter. Det kan hjelpe deg å øke jernlageret ditt. Det tar ofte lang tid å øke jernlageret igjen, det kan gå mange måneder. Vær oppmerksom på at selv om hemoglobinet ditt er høyt kan jernlageret være tomt. Jeg anbefaler deg jevnlige kontroller både av hemoglobinog jernlageret. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2008 #10 Skrevet 14. april 2008 Tusen tusen takk for veldig klart og informativt svar!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå