Gå til innhold

når søke om os?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det 2 eller 3 måneder før fødsel man kan søke om overgangsstønad?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan begynne å få den utbetalt 2 måneder før termin, så du kan søke i god tid før det:)

Skrevet

Er det virkelig noen som får os 2mnd før termin? Jeg søkte i god tid før termin men fikk første utbetaling 20 sep å da hadde jeg termin 7 oktober.

Skrevet

Saksa litt frå rikstrygdeverket:)

"Rett til overgangsstønad før fødsel

Overgangsstønad kan gis i opptil to måneder før fødsel.

Bestemmelsen skal praktiseres slik at retten til stønad foreligger for den kalendermåned fødselen er ventet i henhold til dokumentasjon, og for måneden før denne.

Dette innebærer en endring i forhold til den praksis som har vært ført inntil 1. januar 1998 om å gi stønad for to hele måneder i tillegg til fødselsmåneden. Etter Rikstrygdeverkets vurdering er praksisendringen bedre i samsvar med lovteksten i § 15-6, jf. uttrykket “opptil to måneder”. Også utbetalingsreglene i § 22-12 om at stønad vanligvis skal utbetales fra og med måneden etter at vilkårene er oppfylt, trekker i samme retning. Etter Rikstrygdeverkets vurdering burde praksis vært endret da utbetalingsreglene ble endret 1. januar 1991.

Departementets uttalelse i Ot.prp. nr. 8 (1996-97) om at overgangsstønad før fødselen kan gis i opptil to måneder “som i dag”, kan ikke tas til inntekt for at den tidligere praksis skal fortsette. Dette har sin bakgrunn i at departementet sannsynligvis har vært i den tro at praksis ble endret da utbetalingsreglene ble endret.

Dersom utbetaling er iverksatt før fødsel, og fødselen finner sted senere enn forventet, er det lagt til grunn at for mye utbetalt stønad ikke kreves tilbake. Dersom utbetaling er iverksatt før fødsel, og fødselen finner sted tidligere enn forventet, skal stønaden etterbetales. Ved etterbetaling av stønad for tiden før fødselen, vil retten til stønad foreligge for måneden fødselen faktisk fant sted, og for måneden før denne.

Stønad før fødsel kommer i tillegg til tre års stønadstid etter fødsel."

LINK:

http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/Kapitteloversikt/e05/e05k15?f=templates&fn=main-j.htm&2.0

Skrevet

Ja dette har jeg lest før :) Men verken jeg eller noen jeg kjenner har fått OS så tidlig som inntil 2 mnd før termin.

Jeg fikk mnd før termin men siden jeg da hadde termin tidlig i en mnd så fikk jeg ikke så lenge før fødsel, siden de har utbetalingsdato sent i mnd.

Skrevet

Jeg har snakket med en på NAV (pr. tlfn) og fikk møte med han til neste uke. Jeg spurte om jeg kunne på OS par mnd før termin, han sa at det kunne jeg få.

Men så er jeg avhengig av å få OS par mnd før termin, så jeg få flyttet ut også da. (Bor hjem til mor/far).

Skrevet

Ja det sa de til meg også :) Men jeg fikk jo ikke det så jeg fikk ikke flyttet ut før 3 dager før jeg lå på fødestuen. Å faren min ordnet alt i leiligheten mens jeg lå på sykehuset så flyttet rett inn der etter fødselen.

Stress ja!

Så hadde vært greit om den faktisk hadde kommet 2 mnd før termin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...