scoobydo Skrevet 14. april 2008 #1 Skrevet 14. april 2008 ble innkalt til jobbintervju i dag på en stilling som jeg har såå lyst på!... Så nå sitter jeg her å lurer på om jeg bør si at jeg er gravid eller ikke.. er nesten 3 mnd på vei da jeg skal på intervju så har allerede begynt å få litt mage... Jeg vet at de ikke har rett til å spørre om det.. og at man heller ikke har lov til å la være å ansatte på grunn av det... men føler at jeg lurer dem ved å ikke si det... siden jeg må fortelle det med en gang om jeg skulle fått jobben... noen synspunkter?!
Gulljnta Skrevet 14. april 2008 #2 Skrevet 14. april 2008 Jeg ville ikke sagt noe på intervjuet, og dersom du får jobben ville jeg ikke sagt det før 3 fullgåtte mnd. Da er du over den verste "kneika". Uansett, lykke til!
Gjest Skrevet 14. april 2008 #3 Skrevet 14. april 2008 Tja, dette er ikke alltid så lett. Arbeidsgiver har lov å spørre om du er gravid, men du har ikke noen opplysningsplikt i forbindelse med graviditet. Det vil si at du trenger ikke å si at du er gravid, eller planlegger å få barn. (Men hvis du nekter å svare så forstår de jo at du venter barn) Mange arbeidsgivere vil spørre fordi det kan være behov for å tilrettelegge arbeidet ved graviditet, det kan være pga kjemikalier eller andre tunge belastninger. Dilemmaet blir dermed om du skal stole på at du ikke blir forbigått pga graviditet, ofte så er det behov for at den nyansatte raskt skal fylle stillingen. Hvis du blir forbigått fordi du er gravid er dette ikke lov, desverre kan det være vanskelig å bevise i etterkant. Hvis du ikke sier at du er gravid kan det være vanskelig å fortelle arbeidsgiver det i etterkant. Det kan oppfattes som illojalt at du ikke var åpen om svangerskapet fra dag en. Spørsmålet blir vel hvor trygg du er på at du får en rettferdig vurdering i søknadsprosessen hvis du oppgir at du er gravid. Generelt vil jeg si at jo mer utdannelse stillingen krever, jo bedre odds har du. Desverre. Arbeidsplasser som har ansatte med høy utdannelse verdsestter ofte (ikke alltid) de ansatte mer. Hvor lett er det å finne en erstatter for deg?
scoobydo Skrevet 14. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 14. april 2008 er en teamleder stilling på en bolig... de søker etter to teamledere der... så vet ikke helt! tror jeg kommer til å fortelle det... er 11 uker på vei når jeg skal på jobbintervju... og det er ikke noe god følelse etterpå om man skulle få jobben og da komme og si at man er gravid... satser på at ærlighet er bra! Jeg skal jo ut i svangerskapspermisjon allerede i slutten av oktober... mn det er som du sier... man vet aldri om man blir forbigått fordi man er gravid eller på grunn av kvalifikasjoner...
husmus &2 Skrevet 14. april 2008 #5 Skrevet 14. april 2008 Jeg er litt enig. Selvom man ikke har opplysningsplikt så kan en ikke la være med å føle at en fører de litt bak lyset. Jeg sliter litt med samme skyldfølelse nå på jobben, fortalte sjefen-sjefen det i dag og han synes det var strålende og ikke noe problem med mindre jeg synes det var et problem. Føl på magefølelsen din når du er i intervjuet så gjør du nok det som er "rett".
scoobydo Skrevet 14. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 14. april 2008 har du akkurat begynt i ny jobb!?
husmus &2 Skrevet 14. april 2008 #7 Skrevet 14. april 2008 Hei Scoobydoo, ikke i ny jobb, men jeg er freelance og jobber på prosjektbasis, så en føler seg rimelig utsatt når det kommer til ting som er ugunstig for arbeidsgiver.
Prins08&Prins10&?12.1pp Skrevet 14. april 2008 #9 Skrevet 14. april 2008 Jeg er nylig friskmeld fra en rekke operasjoner i armen. Så er selv på jobb jakt nå. Jeg kommer nok til å være åpen og ærlig på intervju om graviditeten. De har jo ikke lov å nedprioritere deg,selv om det kan være "lett" å gjøre. Jeg syns du skal være ærlig ang det. Får du ikke jobben,så er de antagelig ikke de rette for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå