indigo76 Skrevet 14. april 2008 #1 Skrevet 14. april 2008 Jeg er veldig usikker på hvilken prevensjon jeg skal velge nå som jeg er fornøyd med de barna jeg har fått, og 6 ukers kontrollen nærmer seg med mulighet for å evnt få satt inn spiral. Har aldri hatt spiral før, men har begynt å tenke på kobberspiral av en eller annen grunn. Har alltid syntes det har hørtes veldig ubehagelig/ekkelt ut å ha et slikt fremmedlegeme inni seg, og det at mannen kan "stikke seg" på trådene høres jo ikke så ok ut.... Hormonpreparater frister lite da jeg har brukt p-piller i ca 10 år, og syns det er mange nok år med å tilføre kroppen hormoner. Mellom barna brukte vi bare kondom (og avholdsmetoden, småbarnsperidoen er ikke den mest spennende perioden i livet å ha masse sex i...hehe!), men det er jo ikke aktuelt å fortsette med det resten av livet liksom... Har ikke satt meg inn i slike temp-måler-dingser (lady comp/baby comp??), er dette noe man kan bruke som prevensjon i årevis, eller er det mest for å planlegge graviditet eller bruke i kortere perioder? De er jo dyre å invistere i, men om de funker slipper man jo tilføre kroppen noe som helst! Så kanskje en slik er alternativet?? Ønsker mange tilbakemeldinger og tips, er ganske så rådvill her!
r r r Skrevet 14. april 2008 #2 Skrevet 14. april 2008 Hvis du er sikker på at du ikke vil ha flere barn vil jeg påstå at det bare er sterilisering som duger. Da er det minst sjangse for at du blir gravid igjen og du får ingen bivirkninger. Vi har gjort det begge to nå etter barn nr3 fordi vi ikke vil ta noen sjangser på å få flere (hos oss er det slik at om jeg skulle bli gravid, så får vi et barn til). Du spør om disse temp-måler-dingsene. Jeg brukte en Pearly mellom nr2 og nr3 og ble gravid etter 10 mnd da jeg hadde eggløsning nesten en uke tidligere enn normalt. Det var ikke noe problem, nr3 kom bare ett år tidligere enn vi hadde tenkt. Så jeg vil si at denne metoden er best i periodene mellom de barna du har tenkt å få sånn i tilfelle det skjer noe... Så, sterilisering er tingen!!
Meg + 2 prinsesser Skrevet 14. april 2008 #3 Skrevet 14. april 2008 Hehe, så sprøtt! Satt akkurat og tenkte på at jeg måtte skrive et helt likt innlegg! Jeg vil egentlig ikke ha spiral, men p-piller er utelukket! Jeg har også tenkt på lady comp, ......men?..... Så! Jeg dytter innlegget ditt i håp om at vi får noen gode svar:)
Fire småtroll Skrevet 14. april 2008 #4 Skrevet 14. april 2008 Her er det sterilisering som er tingen... Jeg nekter å dytte i meg hormoner til jeg kommer i overgangsalderen, og i min familie har vi tradisjon for å støte ut spiralen (kroppen ser på den som fremmedlegeme). Kondomer er fryktelig kjedelig synes jeg, så da blir det kniven.. Men vi må vare bruke littegranne tid på å bli heeeeelt sikre på hvor mange barn vi egentlig vil ha ;-)
indigo76 Skrevet 14. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 14. april 2008 Hmmm, sterilisering frister veeeeldig lite for min del, og mannen min er HELT i mot det dessverre. Noen som vil dele sine erfaringer ift bruk av kobber/hormon-spiral? (helst de gode siden jeg heller mot denne metoden, he he!)
camilla^ Skrevet 14. april 2008 #6 Skrevet 14. april 2008 Jeg er veldig god fornøyd med at min mann har tatt ansvaret og sterelisert seg før jeg kom inn i bildet. Her skal det ikke bli flere barn, holder med de fire vi har. Siden jeg ble gravid på p-piller så stoler jeg ikke veldig på slike ting lenger. Så godt fornøyd med hans valg. Slipper kondomer, eller andre medikamenter.
Omr Skrevet 14. april 2008 #7 Skrevet 14. april 2008 Så lenge jeg var usikker på hvor mange barn jeg skulle ha, så brukte jeg persona. Der tisser du på slike strimler (ser ut som en miniatyr gravivitetstest) noen dager hver syklus. Jeg ble kjempegodt kjent med kroppen min iløpet av kort tid! Røde dager betydde at det var sjanse for at samleie kunne føre til graviditet, og sikkerheten var bedre enn kondom. Anbefales veldig!!! (Ps: Jeg selger min som er brukt ca. 10 mnd til halv pris... hvis du er intr. Mannen min skal kappe strengen, så da trenger jeg den ikke:)) Hadde kobberspiral etter første graviditet, og syntes det var kjempeok! Bakdelen var at jeg ble gravid utenfor livmora, og da bør jeg ikke bruke det igjen...
indigo76 Skrevet 14. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 14. april 2008 Kan ikke en gang si ordet før han får hetta... Tro visst han mister potensen eller noe. Så det går dessverre ikke.... :-(
Gjest Skrevet 14. april 2008 #10 Skrevet 14. april 2008 Her skal mannen kappe strengen. Er gravid for 3 gang nå, og da brukte jeg LadyComp som "prevansjon"... hehe....
indigo76 Skrevet 14. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 14. april 2008 Ja, akkurat.... er liksom det jeg frykter, for abort er jo ikke aktuelt.... Må nok ta noe som er litt mer sikkert da. Ingen andre som vil si noe ift spiral?? (*mas mas*) El kanskje jeg må skrive et nytt innlegg med den overskriften for å få svar på det...
Northernlights Skrevet 14. april 2008 #12 Skrevet 14. april 2008 indigo76: Hils han aa si at bare de toeffeste mannfolka steriliserer seg! =o) (min mann var en green beret i mange,mange aar) Sexlivet er bedre etterpaa,fordi man slipper angsten for aa bli gravid igjen. Dessuten er det ikke noe stort inngrep paa en mann. De kapper ikke av ballene! =o) Hvis jeg har gaatt gravid og foedt barn,er dette faktisk det aller minste en mann som er ferdig med aa lage barn kan gjoere, for kjerringa si.
Mamman til Mari Skrevet 14. april 2008 #13 Skrevet 14. april 2008 Hei indigo76. Jeg satt inn kobberspiral for et to-tre mnd siden, og er ganske så fornøyd med den :-) Hadde akkurat de samme tankene som deg i forkant, men nå er det ikke rart å ha den der i det hele tatt :-) Bare utrolig godt å bruke prevensjon igjen.... Slitsomt for psyken å satse på å hoppe av i svingen og sikre perioder når en ikke vil ha barn. Litt ubehagelig å sette den inn, ikke vondt mer enn 2 sek... Billig er det jo, og du kan ha den der i 5 år. Det negative har foreløpig vært at jeg har blødd litt i tide og utide. Litt menssmerter, med det er jeg vant til fra før. Litt kraftigere mens også, men det er jeg også vant til. Så foreløpig veldig fornøyd jeg :-)
Gjest Skrevet 14. april 2008 #14 Skrevet 14. april 2008 Tåler du hormoner er nok hormon spiral TOPP for deg :0) Du mister mensen og slipper de hersens blødningene og du kan ha den i 5 år.ikke vondt å sette inn og ikke vond å ta ut.Jeg tålte den desverre ikke :0( Jeg tåler ikke p-piller heller... Her skal gubben sterilisere seg, ikke mye skummelt det da.Ler høyt at menn som tror de mister potensen .0)) Kjenner flere som tror det,og kona tygger p-piller for 15-20 året...
radio Skrevet 14. april 2008 #15 Skrevet 14. april 2008 Interessant tema dette.... jeg og gubben hadde blitt enig om å stoppe etter to barn, men satset bare på å hoppe av i svingen og sikre perioder som prevensjon. Skulle snart bestille legetime for å få skikkelig prevensjon da jeg oppdaget at nr 3 var i magen. Er jo litt glad for det nå som det har skjedd, men etter denne er født er det ikke snakk om å få flere! Problemet er det samme som med din mann indigo76, at han får angst av å høre ordet sterilisering. Han har hørt at det gjør så innmari vondt, mye vondere for menn enn for kvinner. Er det noen som vet om det gjør "innmari vondt" for menn?
meg & to små vampyrer Skrevet 14. april 2008 #17 Skrevet 14. april 2008 Det gjør vel ikke mye mer vondt for menn enn for kvinner? inngrepet er jo bittelite, kvinner må faktisk opereres! Man får jo smertelindring både under og etterpå. Og kortere ventetid og rimeligere er det også. Han kunne jo forsøkt å føde litt, om han tenkte på at smerten. (det siste var en spøk)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå