Gå til innhold

Apropos Engla-saken

Anbefalte innlegg

Gjest Mamsen til 2,5 jenter
Skrevet

Hver gang det skjer slike forferdelige hendelser, trekker avisene frem liggende uoppklarte saker. Og det synes jeg de skal gjøre.

Foreldrene til McCann-jenta har vært flinke til å holde liv i saken for at ingen skal glemme.

Spørsmålet mitt er:

Når og hvordan forteller vi barna våre at de må være forsiktige?

Vi vil at ungene skal være utadvente, positive og imøtekommende individer, men ikke for mye...

Vi vil at de skal leve i fryktløshet så lenge som mulig, men er det mulig...

Hvordan forteller vi et barn at det må passe seg, samtidig som vi ikke skal skremme det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sagt til mine på 6 år og 9 år at de skal aldri bli med noen fremmende inn i en bil, eller ta i mot godteri eller se på kattunger osv..for det kan være slemme mennesker som tar dere vekk fra mamma og pappa.

Så sier jeg visst noen prøver å føre de vekk så skal de springe å hyle for livet..

Mine er veldig utadvendte..så jeg bare må si det på den måten..

Skrevet

det er vanskelig å vite hva man skal si for å ikke skremme barna men samtidig få dem til å være forsiktig. det jeg synes er skummelt er når gjerningspersonen er en som kjenner familien, barn stoler jo på dem man kjenner og hva skal man si for å få dem til å ikke bli med en bekjent av familien på tur?!

uff, for en verden vi egentlig lever i.

Skrevet

Min gutt er snart seks år. Og jeg har snakket med han om dette flere ganger.. Er så redd for at slikt skal skje. Jeg vil jo heller ikke skremme han, men han er så uredd alt og snakker med alt og alle, at jeg måtte fortelle. Snakker om det mange ganger slikt at han skal vite hva han skal gjøre hvis noe hender. Forteller at han ikke har lov til ågå bort til biler, eller bli med noen fremmede hjem.o.l. Har sagt at noen mennesker er slemme og tar barn vekk fra foreldrene sine.. Fortalte han at hvis noen voksne mennesker gjør noe med han som han ikke vil har han lov og skal han hyle og skrike mest mulig og høyest mulig. Bite, klore og sparke.. Og springe vekk.. Forteller dette særlig når vi har vært på ferie på fremmede plasser eller på store plasser med masse folk, da han hadde en tendens til å bare springe fra meg og faren hans.. Merker jo på han at han ikke har blitt noe redd dette. Føler meg veldig fram når jeg snakker.

Har en datter også på tre år. Har ikke sagt noe til henne. Og hun virker mer følsom og redd av seg, så må nok prøve meg mer fram md henne når den tid kommer at det blir nødvendig..

Vanskelige temaer dette her!!!!!

Skrevet

Takk for de innspill som er kommet, men ønsker flere meninger.

Eldste datter er 4,5 år, reiser til syden om 2 uker. I reisefølget vårt er det to eldre barn på 7 og 9 år. Jeg ser for meg at jeg vil la min datter dra med de andre barna på lekeplassen til hotellet alene.

Bør vi ha snakket om dette før vi drar?

Skrevet

Er det fordi man ikke kan velge å være anonym, jeg ikke får respons på dette?

Bør jeg ta det over i et annet forum? Hvilket?

Skrevet

Det er å fortelle det som det er, kanskje vise bilde av Engla f.eks, å si at denne jenta ble kidnappet av en slem mann, og nå kommer hun aldri tilbake til mammaen sin.

Mamma gjorde dette når jeg var liten, en jente i sverige husker jeg som ble bortført...jeg snakket aldri med fremmede mennesker jeg...

Skrevet

Dessuten så må man nesten skremme barnet litt synes jeg...ellers tror jeg ikke barnet skjønner alvorlighetsgraden..

Man trengerj o ikke skremme livet av ungen..men en liten støkk tror jeg bare er bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...