Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er ny her. Er 32 uker på vei med tvillinger og har fått beskjed av legen om at det er svært sansynlig at de to små jentene kommer snart. Har målt livmorhalsen- som har krympet veldig fort- til 19mm. Er hjemme, men har fått beskjed om å ta det med ro.

Hva betyr det å ta det med ro? Skal jeg ligge flat?

Hvis de blir født nå, hva kan jeg forvente meg da? Kuvøse? Burde jeg ikke fått lungemodningssprøyter? Regner med barna er over den kritiske fasen mht. til levedyktighet, men det er jo så mye mer som teller. Hva mangler på utviklingen? Må de være lenge på sykehus? Vi hører til St. Olavs. Får vi som er foreldre bo der sammen med dem? Hva med storebror på 3,5 år, får han komme inn?

Jeg er så utrygg og nervøs- føler jeg mangler mange svar fra sykehuset. Kan noen her hjelpe meg å forberede meg på det som kommer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Så spennende at du venter tvillinger! Har bare en selv jeg... Jeg kan nok ikke svare deg på alt, men endel ting håper jeg.

For det første, ta det mer ro betyr at du ikke skal gjøre husarbeid e.l. Du kan sikkert sitte og bevege deg, men ikke gå lang tur.

Da jeg lå inne før Emma ble født fikk jeg beskjed om at de ikke gir lungemodningssprøyte etter fullgåtte 33 uker. Hvis jentene dine skulle ønske seg ut før det, ordner de det på sykehuset ;)

Jeg tviler på at de trenger å ligge i kuvøse siden du er såpass "langt" på vei. De må sikkert ligge litt på nyfødt/prematur avdelingen for å overvåkes.

Ang om du får bo på sykehuset hele tiden, vet jeg ikke, det varierer fra sykehus til sykehus. Vesla vår var på sykehuset i 12 dager, og vi måtte sove hjemme noen netter, men jeg fikk all mat på sykehuset, det fikk ikke pappaen. Men vi bor veldig nære. Storebror og annen nære familie får komme inn på besøk. De ønsker gjerne ikke at det er for mange inne av gangen da.

Husk at hvis du føler at du mangler svar må du bare ringe til sykehuset, det ville jeg gjort! Jeg synes du skal ta det helt med ro hjemme nå, og bare kose deg med magen så lenge de ønsker å bli der inne. Lykke til!

Skrevet

Jeg har ikke tvillinger da, men fødte i uke 34 så vet jo litt om hvordan det kan arte seg. Jeg fikk lungemodningssprøyte, men det var allerede i uke 28, da ble jeg innlagt første gang, pga høyt blodtrykk. Så var jeg litt ut og inn av sykehuset før jeg ble lagt inn siste gang i uke 32. Da ble jeg værende på sykehuset til jenta ble tatt med keisersnitt i uke 34. Hun veide 2040 gram og var 44 cm.

Hun lå ikke i kuvøse, men lå på en slags varmemadrass fordi hun hadde litt lav kroppstemperatur. Hun hadde også en del gulsott de første dagene, så hun måtte også ligge i lyskasse, som det kalles - egentlig er det en vanlig seng med "solarium" på, og et forheng rundt.

Hun lå på nyfødtavdelingen i to uker, en uke på intensiven og en uke på sengepost. Hun hadde mange slags alarmer og ledninger koblet på seg i tilfelle pustestans og slikt, og en slange gjennom nesen som hun fikk morsmelk gjennom. Det så litt dramatisk ut, men var mest for sikkerhetens skyld. Jeg var selv fortsatt lagt inn som pasient på obsposten i ti dager etter fødselen, fordi blodtrykket ikke gikk ned. Mannen min måtte sove hjemme, så ingen av oss fikk bo sammen med jenta før hun kom hjem etter 14 dager. Hadde jeg vært frisk, kunne vi bodd på pasienthotellet i bygningen ved siden av, men inne på selve nyfødtavdelingen fikk ingen foreldre bo. Dette var på Ullevål da. Siden dette var om vinteren med fare for RS-virus, fikk ingen barn under 12 komme inn på nyfødtavdelingen, ikke søsken heller! Tror det er litt mindre strengt i sommerhalvåret.

Alt dette hørtes kanskje ikke så positivt ut, men de var veldig flinke på sykehuset og vi følte hele tiden at jenta vår var i de beste hender. Selv om vi ikke bodde på avdelingen der jenta lå, fikk vi være mye sammen med henne. Når barna er såpass store som dine, er den største faren for alvorlige komplikasjoner over og det er først og fremst amming/ernæring som er fokuset. De kan vanligvis ikke sende hjem barna før de kan spise uten sonde og har begynt å legge på seg, men det er ofte litt vanskelig for de aller minste å få til å die skikkelig. De har liten munn og blir fort slitne ... Siste uka vi var på sykehuset var egentlig bare ammetrening. Vi veide faktisk jenta før og etter hvert puppemåltid for å se om hun hadde fått i seg noe særlig, og så ble det fylt på med sondemelk hvis det trengtes.

Lykke til - dette går bra!

Jeg måtte forresten også ta det med ro i ukevis før fødselen, det betydde at jeg ikke skulle stresse, bli sliten, bære tungt. Men fikk lov å gå korte turer rundt på sykehusområdet, var ikke sengeliggende.

Du må spørre sykehuset om alt du lurer på, ikke vær redd for å mase. Vi fikk også en liten omvisning på nyfødtavdelingen et par dager før jenta ble født, det var faktisk veldig fint å se på forhånd hva vi gikk til - kanskje du kan spørre om det samme?

Sorry at dette ble langt, men kanskje noe av det er nyttig for deg også.

Skrevet

Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare med skikkelig, det er det jeg trenger!

Skrevet

Fødselen min startet av seg selv helt uten forvarsel i uke 33.

Verken sykehuset eller mannen min og jeg fikk derfor tid til å forberede oss, så fikk derfor heller ikke lungemodningssprøyter.

Selv om alt skjedde så brått, så var et helt mannskap klar til å ta i mot lillegutt og jeg følte vi var i trygge hender. Husk; Norge er trolig verdens tryggeste land å få premtaurbarn i! De er utrolig kunnskapsrike!

Gutten min lå med c-pap( oksygentilførsel til nesa) de første to dagene, og frem til han var 1 uke så fikk han tilførsel gjennom liten slange til nesa. Han fikk en omgang med antibiotika grunnet forhøyet crp, og måtte i "sol" noen ganger pga gulsott. Mat fikk han gjennom sonde til han var ca 2 uker. Etter det klarte han spise selv ca halvparten av det han skulle ha, og resten fikk han gjennom sonde. Da han var 3 uker spiste han alt selv.

Etter nesten 3 uker kunne endelig vårt herlige mirakel komme hjem :-D

Han er nå en aktiv, frisk krabat på 10 mnd. som har tatt igjen sine jevnaldrende. og jeg stooooorkoser meg som mamma <3<3<3

MASSE LYKKE TIL!!

Bare spør meg om det er noe du lurer på.

Enten her eller på pm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...