Putte68 Skrevet 14. april 2008 #1 Skrevet 14. april 2008 Var og tok blodprøve på fredag pga. at jeg har gått med for høy senkning over lengre tid. De på labben ville ta en sjekk på blodprosenten med det samme da det er ei stund siden den ble målt. Min hemoglobin lå nå på 10,2 og hun på labben sa at det var litt lavt og at jeg måtte ta kontakt om jeg følte noe ubehag fremover...... Ligger vanligvis på 16 og ved første sv.kontroll lå den på 12,9. I følge Lommelegen.no har gravide blodmangel om de ligger under 11. Er det noen av dere som har noen erfaringer rundt dette? Når er det lurt å evt. begynne med tilskudd?
mto2 Skrevet 14. april 2008 #2 Skrevet 14. april 2008 I følge mi jordmor, bør ein byrje med jern når ein er under 11. Eg var nede i 10,7 og fekk beskjed om å starte med jern.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 14. april 2008 #3 Skrevet 14. april 2008 Ikke begynn med tilskudd av jern om ikke legen din har gitt deg beskjed om dette. Hb kan være veldig lav før det blir farlig for deg. Men alle er vi forskjellige og reagerer ulikt på lav Hb. Grensene oppgitt på de forskjellige sidene er referanseverdier, og din form er derfor viktigere enn den eksakte grensen for lav. Nå når vi er gravide øker blodmengden i kroppen med 1,5 liter i snitt avhengig av hvor mye man har i utgangspunktet selvfølgelig. Dette påfører hjertet eksra belastning, og samtidig skal blodet sikulere gjennom morkaka og gjennom de tynne kappilærene der. Derfor er det faktisk gunstig for oss gravide å ha lav Hb, fordi dette gir "tynnere" blod. Altså lettere for blodet å komme seg gjennom morkaka, og lettere for hjertet å pumpe! Ikke tenk så mye på din Hb-verdi og ikke sammenlign den med andre, vær heller oppmerksom på din egen form og helse.
Nordlyspar♥ Skrevet 14. april 2008 #4 Skrevet 14. april 2008 Mitt ligger på 10,6 og har gjort det lenge nå. JM sa ikke noe om at jeg skulle ta jern, så jeg lar vær...
Putte68 Skrevet 14. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 14. april 2008 Takk for svar begge to:-) Jeg vet at det er flere faktorer som kan spille inn på HB som f.eks. alder. Men jeg var bare litt nysgjerrig på hva dere ligger på og hvilke erfaringer dere hadde.
Pepperkakedame Skrevet 14. april 2008 #6 Skrevet 14. april 2008 Veldig ulikt hva jordmødre sier her.. Jeg hadde blodprosent på 9,6. Måtte da starte opp med jern. Hun sa den burde ligge over 10, spesielt når det var nære fødsel.
2SmåTroll Skrevet 14. april 2008 #8 Skrevet 14. april 2008 min har variert fra 10,2 til 12,8. Har fått beskjed om og IKKE begynne med jern.
Tredjemann på vei :D Skrevet 14. april 2008 #9 Skrevet 14. april 2008 Har faktisk ligget på rundt 14 hittil...
Noah+Gabriel-mamma Skrevet 14. april 2008 #10 Skrevet 14. april 2008 Min ligger på 8.5 og jeg måtte mase meg til en blodprøve sist kontroll for å sjekke at det ikke var gått mer ned. Først da sa legen at jeg skulle begynne med jern. Er ikke det rart? Hadde 11 v. første kontroll.
TuFB Skrevet 14. april 2008 #11 Skrevet 14. april 2008 Min lå på 10 forrige gang jeg var hos jordmor, har gått på jern en stund nå. Jordmor ba meg begynne på jern når den gikk under 11.
en på vei *utklekket:)* Skrevet 14. april 2008 #12 Skrevet 14. april 2008 Min ligger nå på 9,6 og jeg har målt jernlager og trenger ikke starte opp med det. Normalt at HB synker under svangerskap og så lenge man føler seg frisk er ikke det farlig. siat svangerskap var jeg tidlig nede på 8 og fikk b12 sprøyter resten av svangerskapet.
MissO Skrevet 14. april 2008 #13 Skrevet 14. april 2008 Hei. Jeg var nede på 8.9, syntes jeg var veldig svimmel og kvalm og energinivået var vel ikke helt på topp, men visste ikke den var så lav. Jeg lå tidligere på rundt 10, men merket liksom ikke så forskjell, hadde jo hørt om de som ikke klarte gå opp trappa med så lav HB. Men legen sa vi reagerte forskjellig, tok først jern med c vitamin for se om det ga nok effekt for vi evnt skulle begynne på sprøyter. Etter masse hvile og jerntabl var jeg oppe i 9.3 etter en uke. Håper den fortsette oppover, er fryktelig trøtt om dagen, så er litt redd den har gått ned?
Isabella12 Skrevet 14. april 2008 #14 Skrevet 14. april 2008 Gravide har lavere enn HB enn andre; før ble man satt på jern under 11 men det er visst ikke nødvendig så lenge formen er ok i følge min lege.
Maren - på overtid Skrevet 14. april 2008 #15 Skrevet 14. april 2008 Det du alternativt kan gjøre er å ta "mildere" jerntilskudd" som hemofer eller floradix(flytende). Hemofer får du på apoteket, floradix får du på rema 1000 og sikkert andre dagligvareforretninger. Min er nå på 10,8, jeg tar hemofer, og det er smart å ha litt å gå på når fødselen nærmer seg
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 14. april 2008 #16 Skrevet 14. april 2008 10.4 i hb, men ferritinet kan jo være helt fint likevel..
M*A*S*H* Skrevet 14. april 2008 #17 Skrevet 14. april 2008 Jeg ligger rundt 10. Lurt å ha lav Hb nå siste trimester. Det sikrer god blodgjennomstrømming til barnet, og lettere oksygentilgang for barnet fordi barnets Hb da er en del høyere enn mors. IKKE ta jern med mindre du har spesifikt fått beskjed om det av legen din, det kan være farlig for både deg og minien. Hb går opp av seg selv rett etter fødsel med mindre du taper mer blod enn vanlig.
Putte68 Skrevet 15. april 2008 Forfatter #18 Skrevet 15. april 2008 Tusen takk for mange svar jenter:-) Synes det var veldig betryggende å høre at det er flere av dere som har lav HB og at det bare er normalt nå på slutten av sv.skapet. Er jo veldig trøtt og sliten nå om dagen og det svimler litt for meg av og til men det er vel normalt når man er gravid så jeg venter med å ta noe tilskudd jeg før jeg har snakket med legen. Ha en flott dag da jenter:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå