Gå til innhold

OK.Trenger hjelp her.matbudsjettet må NED!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

max 4000 pr mnd.sett flere sier dem greier seg på det.

Da trenger jeg tips(fant ikke igjen gamle inlegg)

Vet vi kan spare inn litt på brus og godteri i helgene.Men middag bruker vi og mye penger på.

Billige,men gode og sunne middager,finnes det??

Og er det mye penger å spare på å lage brød selv?Må ha grovt brød,pga magen min.

Hva spiser dere og hvor handler dere??Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet ikke jeg nøyaktig hva vi bruker, men vi prøver å tenke økonomisk når vi handler.

Vi handler på rema 1 gang i uken. Vi bruker mye ris, poteter og tørka pasta. Det er ganske billig. First Price / Eldorado er billigere enn de vanlige merkene.

Følg med på når det er tilbud, kjøp inn mye og putt det i frysa. F.eks. kjøttdeig, karbonader, fisk, pølser osv.

Her var i alle fall noen tips :)

Skrevet

Vi pleier å planlegge middag for en uke av gangen og handler storsett bare en gang i uken.

Sparer mye penger på det faktisk. Sparer forøvrig mye tid også:)

Litt lettere å være økonomisk når en planlegger hjemme, da faller en ikke for det første og beste en finner i butikken fordi en er sulten. Kan også planlegge å bruke de samme grønnsakene f.eks slik at en slipper å kaste.

Også veldig lurt å legge denne handleturen til etter middag. Da slipper en å komme hjem med posene full av diverse godterier.

Skrevet

Først og fremst må dere vurdere om 4000 kr er realistisk for deres husholdning, og det vil jo komme an på antall medlemmer i familien samt alder på alle. Men her er noen tips, så blir det også lettere å vurdere om den summen er realistisk etter å ha prøvekjørt tipsene en måned eller to

- Lag en månedsoversikt over alle middager for en måned frem i tid. alternativt lager du kun en ukesoversikt, hvis du synes en måned blir for vanskelig. Legg gjerne inn aktiviteter dere skal på de aktuelle dagene, så blir det enklere å legge "lettvinte raske" middager til disse dagene da dere har det travelt. Det har jeg pleid å gjøre.

- Handle kun 1 gang i uka, og handle stort.

- skriv handleliste ut fra ukes/månedsoversikten på middag, samt annet nødvendig dere trenger.

- Ta vare på flygeblad og handle større mengder av varer som du vet dere pleier å bruke nå det er på tilbud og pakk ned i passe porsjoner og frys ned.

- Handle grovbrød når det er på tilbud. Vi pleier kjøpe 10 i slengen og deler i to. Tiner kun 1/2 brød opp hver gang i mikroen, slik at vi alltid har fersk brød

- smør nistemat til barna bestandig når dere skal ut en tur, samt ta med vannflaske, så slipper dere lettvinte dyre kjøpemåltider fordi en av dem blir plutselig sulten. Dersom nistematen ikke blir spist opp, så kan den spares til kveldsmat.

- melkeskvetter som ikke blir drukket opp, kan fint settes i kjøleskapet ut dagen, så kan vedkommende som hadde det drikke dette glasset hvis han blir tørst før det blir tatt noe nytt. Da slipper dere både å kaste melk og brød unødvendig.

- Opprett egen husholdningskonto, med kort til dere begge, og før over en viss sum, la oss si 4000 kr siden det er det som du tar utg.pkt i.

-Ta vare på alle kvitteringer og før regnskap, så dere ser hvordan dere kan justere på handlingen, hva som er dyrt og hva som er billig. Har du ført tomater ofte nok f.eks, så vet du hva som f.eks er dyr kilopris eller ikke. Er noe med å bli beviist prisene, samt grei kontroll til å sjekke hvor flink dere er til å holde budsjettet.

- Hold alt som heter brus, godteri, røyk og øl unna husholdningsbudsjettet. Dette er ikke husholdningsvarer, det er luksusvarer som den enkelte kan dekke selv. (Klart, har dere barn kan dere selvsagt la brus til barna på lørdagskvelden gå på husholdningsbudsjettet, men det er brus og andre goder ellers i uka som bør holdes utenfør, samt øl og røyk. ) Lørdagsgodt kan jo ungene selv dekke av sine lommepenger, for de får sikkert litt ukelønn fordi de gjør husarbeid. Eller hvis du synes det er for voldsomt å kreve, sett et tak på maks 15 - 20 kr i lørdagsgodt og "spander" det av dine egne "lommepenger"(lommepenger= det som er til overs etter at alle faste utgifter og nødv. mat/drikke er trukket fra)

- Lag det meste av maten selv, og kjøp f.eks lettvinte middager når de er på tilbud og frys ned til å kunne brukes en dag dere har det travelt. F.eks. så er det støtt og stadig tilbud på pizza. Kjøp inn stort når det er billig, og så har dere lettvint middag en dag dere trenger det.

- Bruk vann til drikke i det daglige.

- Ta vare på middagsrester og frys ned. Skriv på emballasjen hva det er for noe, så har dere hurtigmiddag til en eller flere personer en dag dere kanskje ikke har tid til å spise sammen alle sammen, eller lignende.

- Søtpålegg o.l. er strengt tatt unødvendig, men begrens i hvertfall til en gang i uka - f.eks på lørdager. Hamstre pålegg som vanligvis koster mye når det er på tilbud. Eksempler kan være kjøttpålegg og ost. Det som er cluet her er å se på holdbarhetsdatoen. Vi bruker f.eks så mye ost, så når den osten vi liker er på tilbud til 40 - 50 kr/kg, hamstrer vi flere kilo med ost som vi lagrer innerst i kjøleskapet, men passer på å velge ost som har et par-tre mnd. holdbarhet. Da rekker vi å bruke opp all tilbudsosten før den blir dårlig. Det samme gjør vi med kjøttpålegg. For uanbrutt har faktisk kjøttpålegg relativ lang holdbarhetstid, så her velger vi bevisst den dato som er lengst frem i tid.

- puh, henger du med ennå? Ble veldig langt det her. Men dette er altså en del triks jeg har lært meg opp gjennom åra fra trange tider.

-

Skrevet

Vi sparer mye på å handle i sverige. Vi er en familie på 6, og vi har middag i over en mnd. dersom vi handler for ca 2000 NOK. Da handler jeg også litt bedre søndagsmiddager som lammestek osv.

Tror ikke man sparer mye på å bake brød selv, men nå har jo prisen steget, så det er ikke godt å si...

Skrevet

Hold en liten oversikt over mat du kaster.. Da kan du lettere kjøpe inn i forhold til behov.

Bruk det du har i frysen!!! Planlegg middager etter innholdet i frysen i noen uker... Ellers nytter det lite å kjøpe stort=)

Nistemat kan ikke nevnes for mange ganger...

Rester av ost kan raspes opp og fryses.

Ha en gjennomgang av kjøleskapet 1 x i uken. Da ser du hva du har og hva du mangler. Lag handleliste og middagsliste samme dag...

Kos deg:= Det kan gå sport i dette....

Skrevet

Om dere spiser mye kjøtt f.eks. (som er dyrt),kan dere bytte ut halve mengden med litt bønner eller linser. Dette er ganske billig og metter mye! Næringsrikt og sunt er det også.

Skrevet

Tror de fleste tipsene mine alt er her, men jeg har funnet ut noe lurt nå i det siste...

Har blitt veldig populært med smoothie her i huset, og frukt som begynner å bli litt skranten går nå i biter i frysren, supert til smoothie senere og det slipper å gå i søpla! Kan sikkert brukes til fruktpurè, sauser o.l også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...