Gå til innhold

Jeg er gravid, hva skjer nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei jeg er gravid! Fant det ut i går. Hva gjør man nå? Ringer legen og får time for å bekrefte graviditet eller hva er opplegget? Har ikke peiling jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legen så får du time til første svangerskaps kontroll mellom uke 8-12 som inngår å fylle ut helsekort, ta blodprøver, urinprøve(skjønt det slik at man skal ha det med seg)osv.!

jeg tok test 1.påskedag og ringte legen med en gang etter påska:-)

fikk time den 30.april å er jo enda over 2 uker igjen, e jo en evighet til:p

jeg følte meg jo litt dum da når jeg ringte, for jeg har jo ikke anelse om hvordan det fungerer å hva man skal gjøre når man har funnet ut at man er gravid. Jeg spurte dama jeg snakka med om jeg skulle komme å få graviditeten bekreftet, men da fikk jeg til svar:"Har du tatt positiv test?da er du jo gravid(!):P

neida så det er ikke så greit å være førstegangsfødende å ikke vite noen ting:-)

Skrevet

Hei.

Gratulerer.

Vet ikke helt hva som er vanlig.

Jeg skal til legen idag, med urinprøve. Hva legen velger å gjøre vet ikke jeg, men jeg kunne tenke meg en bekreftelse på legekontoret.

Så vil jeg ta noen blodprøver pga stoffskifte mitt sånn at jeg vet at al er i orden...

Du kan ringe legekontoret, fortelle at du er gravid og spørre om å få sette deg opp til en time.

Lykke til:)

Skrevet

Hei Første Forsøk :)

Jeg var i gang med å skrive akkurat det samme i ett innlegg her da jeg kom over ditt, he he.

Testet meg i morrest, 2 dager over ikm, og hurra den var positiv :)

Men hva nå? Vi er vel inne i vår 5. uke nå, ikke sant? Dvs fosterets 3. uke... når skal man så til kontroll?

Masse lykke til, litt arti at vi begge klarte å bli gravide på føtste forsøk da! Masse lylle til :)

Klem

Skrevet

Det du må gjøre er å ringe til lege og jm. Ikke uvanlig at du ikke får time føre du er i uke 12 pga blodprøvene som skal sendes til sykehuset.

Husk urinprøve hver kontroll. Hos jm kan det være ventetid så ring med en gang.

Lykke til:)

Skrevet

Gratulerer til deg også! Så heldige vi er som det fungerte for med en gang! Jeg sjekket terminkalkulator og fant ut at jeg er 4 uker på vei i mrg. Fosteres uke 2. Herregud, er en mnd på vei allerede!

Jeg har ikke fått ringt ennå fordi jeg sitter litt dumt til her.

Skrevet

Hei!

Jeg er i femte uke nå, og ringte legen i dag. Siden det er min første graviditet visste jeg ikke hva som skulle skje videre.... Men traff en veldig hyggelig dame som fortalte at de brukte akkurat samme tester som vi får kjøpt på apotek. Og etter to positive tester er jeg gravid! Jeg fikk time i midten av mai. Da er jeg ca 8 uker på vei. Hun fortalte også at jeg må ta med informasjon om far. Personnummer o.l. Så finner vi ut hvilken helsestasjon jeg tilhører og vi kan finne ut hvor jeg ønsker å føde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...