husmus &2 Skrevet 14. april 2008 #1 Skrevet 14. april 2008 Hei dere, Dette er sannsynligvis et relativt dumt spørsmål, men jeg regner ut fra unnfangelsesdatoen for jeg vet nøyaktig når det skjedde. Ergo, mitt (dumme) spørsmål er da, at det blir vel da riktig for meg å følge fosterets uke? Det er jo helt ulogisk og regne graviditeten to uker før unnfangelsen. Gynekologen bekreftet at jeg var i uke 10, spørsmålet er jo da om jeg skal fortsette å si uke 10, eller om jeg skal tilegge meg to uker ekstra og regne mors uke?
Lessen Skrevet 14. april 2008 #2 Skrevet 14. april 2008 de fleste steder hvor det står f.eks uke 12 i svangerskapet, så er vel det mors uke 12 og fostrets uke 10. jeg vet også unnfangleses dato, da jeg har vært gjennom prøverør, men jeg regner allikevel ut fra siste mens...
husmus &2 Skrevet 14. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. april 2008 Hei, takk for svar! Jeg aner ikke når jeg hadde mensen sist, så det riktig for meg blir fra unnfangelsen. Det kommer vel når det kommer, men det hadde vært gøy å være i riktig uke... Jaja...
Herkules Skrevet 14. april 2008 #4 Skrevet 14. april 2008 Det blir riktigst å ta unnfangelsestidspunktet + 2 uker. Skal du forholde deg til helsevesentet, nav og lignende er det det skal gjøre.
AO3 Skrevet 14. april 2008 #5 Skrevet 14. april 2008 Graviditet regnes fra menstruasjonens første dag, siden de færreste vet (slik du gjør) når unnfangelsen skjedde. Siste menstruasjons første dag er dermed den eneste datoen de fleste har å gå ut fra, og derfor er det den som brukes. Både lege og jordmor og NAV etc regner ut fra dette, så du kan vel like gjerne venne det til det, like godt først som sist... Da blir du mindre forvirret i lengden. Det er "dine" uker som teller, ikke fosterets uker. Dessuten vil du jo være to uker "lengre" på vei, er ikke det fint, da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå