Gå til innhold

Dere som er samboere....

Anbefalte innlegg

Skrevet

...fører dere det opp i selvangivelsen når dere har barn sammen og felles gjeld(Huslån)??

Gjør det noe forskjell?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fører opp halvparten av alt vi har felles på hver vår selvangivelse.

Skrevet

Nei, det ser ut til at alt huslånet blir ført opp på han selv om vi begge har lånet, og han får eventuelle fradrag. Kunne sikkert gjort det annerledes, men siden vi har felles økonomi så går det for det samme...

Skrevet

Det går nok ikke for det samme. I hvertfall ikke her. Deler vi lånet, så får vi igjen mer enn om bare jeg eller han har lånet på en av oss. Så det bør dere sjekke opp :) Kjekt å ta med seg alt man kan ;)

Skrevet

Ja, må innrømme vi ikke har tenkt over det så mye. Skal sjekke det ut, takk for tips :)

Skrevet

Vi fører opp huslånet på sambo, fordi han har en del høyere inntekt enn jeg, og slipper da og betale toppskatt. Lille gullet skal vi føre opp på begge.

Skrevet

Og dessuten er det ikke lov! Man SKAL rette selvangivelsen sånn at den stemmer. Har man et felles lån som bare står på den ene på selvangivelsen SKAL begge endre dette så det stemmer!

Skrevet

Jeg prata med skatteetaten om dette, da vi også ønsket og føre opp lånet, samt ligningsverdien på huset bare på den ene parten (for å gjøre det enklere siden den allerede var forhåndsutfylt på kun den ene...), og de sa at det var helt iorden, og at de ikke brydde seg om dette i utgangspunktet, de sa det kom jo ut for det samme uansett! Vi har i tillegg ført opp i tilleggsopplysninger om at vi er enige om dette...

Skrevet

For vår del er det nok ikke lovbrudd, for selv om lånet står på begge (teknisk sett er vel jeg egentlig bare medlånetaker), er det fysisk han som betjener det, og huset står kun i hans navn ( var hans hus i utgangs punktet og vi gidder ikke og bruke 15000 kr på og få mitt navn på skjøtet).

Skrevet

man kan stå som lånetakere begge to mens alt av renter og gjeld kan stå oppført på den ene..det er en avtale man har seg i mellom!

å jeg har regnet på det..vi får igjen mer om alt står på samboer...

Skrevet

glemte å si:

ma ma...du har nok feil der gitt!

lønner seg nok å sjekke enkelte ting før du buser ut med ting du ikke har peiling på...

Skrevet

Vi har lån felles på leiligheten, og etter at jeg for noen år tilbake ringte skattekontoret sa de at siden lånet bare stod på han og vi bare var samboere måtte vi dele beløpet på to. Hvert år, for de kan ikke huske det til neste år. Lån som er felles må deles når man er samboere sa de til meg,

Er man gifte kan man velge at det bare står på den ene, den som har mest inntekt og vil tjene mest på det.

VI har delt lånet, kostandene for sameiet og bankinnskudd på felleskonto i 2 deler.

Skrevet

Ma ma:

tror ikke skatteetaten hadde ført opp hele lånet på samboer på likningen når de får alle opplysninger fra banken og kan se at vi begge er låntakere!! Sjekk fakta før du buser ut med kommentarer. Huff...

Skrevet

jeg snakket m både skatteetaten og banken og begge sa d var ok at alt sto på den ene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...