Gå til innhold

Kjenner du noen som selvskader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på hvor mange her som kjenner eller vet om noen som selvskadig? Eller gjør det selv? Da tenker jeg på kutting, brenning, biting, kloring og lignende. Ikke først og fremst spiseforstyrrelser.

Holder på med en undersøkelse om dette temaet.

Takker for hjelpen! Betyr mye!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har "vært" det fra jeg var 15-22 år. Er nå 27 og ikke gjort det siden da..:)

Skrevet

Jeg kjenner ganske mange, men noen av disse er brukere ved en omsorgsbolig for autister, så disse har jo også mange andre "skavanker" Men jeg kjenner to "vanlige" personer som selvskader. En gutt og en jente. Jenta skjærer seg i opp lårene sine med pinlig nøyaktig presisjon, og gutten skjærer opp overarmene sine. Den ene er manisk depressiv og den andre vet jeg ikke helt..

Skrevet

Jeg var selvskader fra jeg var 15 til jeg rett før jeg fylte 19.

Du kan få vite mer om dette om du ønsker, men jeg vil ikke legge det ut her, så hvis du kan stå frem med nick så kan jeg sende deg en pm.

Skrevet

Kjenner ganske godt ei som gjør det. Og noen bekjente.(5 som gjør det/har gjort det) Det er nok mange fler enn det man aner som gjør det eller har gjort det :(

Skrevet

Jeg kjente,altså,meg selv,fra jeg var 17-20 år,heldigvis fikk jeg hjelp,og kan ikke tro at jeg har kuttet,slått og villet meg selv sååå vondt..

Skrevet

jeg har hatt spiseforstyrrelse.. jeg gikk ned til 45 kilo, og 175 høy!

jeg spiste aldri, jeg var i mine øyne kjempe tjukk. alt var flesk, når egentlig alt var rett.. jeg begynte å små kutte meg over pulsårene, engang kom jeg så langt inn at jeg ble borte, våknet med en gråtende mamma over meg. og rett på legevakt! etter det, har jeg ikke kuttet meg, eller noe! er nå, 175 høy, og 55 kilo!

Skrevet

Enig med Ludderet. Ingen seriøse undersøkelser eller forskning foregår på denne måten. Og til dere som vurderer å svare med eget nick: Tenk dere om.. En kan skade seg selv på andre måter enn bare fysisk.

Skrevet

Altså, her sier jeg meg enig med Ludderet ja!!!

Skrevet

Nei, dette er ingen undersøkelse i forbindelse med forskning.

Men til en oppgave jeg skriver. Er sykepleiestudent og tidligere selvskader. Dette er bare for å få et lite bilde av hvor hvor mange som faktisk har "kjennskap" til temaet.

Er helt frivillig å svare. Ingen behøver å stå fram med nick. Har ikke gjort det selv. Det er helt frivillig å svare på dette.

Igjen, takk til dere som har svart!

Flott gjort! Vet at det for mange er et vanskelig tema. :)

HI

Skrevet

Har holdt på med selvskading -kutting av armene.fra 15-20 år. Tror det var et forsøk på å få oppmerksomhet, da jeg ble seksuelt misbrukt av stefaren min på samme tidspunkt.

Lykke til med oppgaven :)

Skrevet

Jepp. Lillebroren min. Hva lurer du på?

Skrevet

Ja, bestevenninna mi og søstra mi.

Skrevet

Er mest hvor utbredt kjennskapen til selvskading er jeg luere på.

Har selv ganske god kjennskap til det.

Dette er noe mange helst ikke snakker om. Derfor tenkte jeg å høre litt her, hvor folk kan være anonyme, om hvor mange som kjenner noen som driver med dette.

Vi vet jo, av statestikken at det er et utbredt fenomen, men det er veldig taushetsbelagt. Derfor luere jeg på hvor mange som kjenner til dette, evt for de som ønsker det, deres tanker omkring det.

Skrevet

Jeg har vært selvskader i mange år, men har selvfølgelig ikke gjort det siden jeg ble mamma..

Hadde det ganske bad, vært inn og ut av legevakter, sykehus og instutisjoner. De trodde jeg var suicidal, skjønner at det kunne virke sånn siden jeg skal meg så dypt på armer, ben og mage, men intensjonen var aldri å drepe meg selv, selv om jeg kom farlig nær flere ganger.

Jeg fødte for 2 mnd siden, sluttet med selvskading da jeg ble gravid, er på sånn ekstra watch på helsestajonen pga skadingen.. Er i grunn helt jævlig, er så redd for å miste kontrollen for da kan de ta barnet fra meg, men siden den lille kom har jeg virkelig tatt meg sammen! Dagen jeg fant ut at jeg var gravid gikk jeg gjennom leiligheten og kastet alle skalpeller, glasskår, kniver o.l som jeg hadde gjemt rundt omkring. Har lagt det bak meg nå, har baby i fokus og hun minner meg på at alt det vonde er i fortiden og at hun og jeg er fremtiden:)

Skrevet

Jeg selvskadet fra jeg var 18 til jeg var 24.

Sjeldent de siste to årene da.

Skrevet

Dytter litt på denne jeg!

Skrevet

Dette blir ikke lagt frem i oppgaven i det hele tatt. Det er kun for min egen del når jeg skriver. Har lagt ut spørsmål på andre forum også.

Bl.annet på et forum for psykisk helse og et for seksuelt misbrukte.

Har fått mange bra svar. Vil gjerne ha andres tanker omkring dette.

Noen svarer kortere, andre lengre. Alle svar tas imot med takk.

Er ikke helt sikker på hvordan oppgaven kommer til å se ut ennå. Er fortsatt i startfasen. Har du noen tanker rundt dette temaet?

Kan sikkert legge ut et innlegg igjen om en stund, når oppgaven har tatt mer form og fortelle hvordan det går, hvis du eller andre er interessert?

Skrevet

Jeg gjorde det på ungdomsskolen, kuttet meg med kniv på armene og på lårene...

Vokste opp med voldelig stefar, mamma som aldri var hjemme og voldelige søsken, så hadde en veldig vanskelig oppvekst. Ble kalt for feit da jeg var 13 år og da begynte kampen mot en eviglang spiseforstyrrelse, som jeg enda sliter med, takler ikke å høre at jeg har lagt litt på meg =( er 168 høy og 59 kg, på det tynneste veide jeg 47kg, det var når jeg ble gravid med eldstegutten min.

Er heldigvis ferdig med sånt nå, men spiser ikke særlig med snop og sånt foran andre, føler at de synes jeg er kjempe feit når jeg spiser det og får skikkelig dårlig samvittighet =/

Skrevet

En jente i klassen min på videregående drev med selvskading.

Ellers kjenner jeg ikke så mange faktisk. Men det er jo ikke så uvanlig har jeg hørt...

Skrevet

Ludderet, vær vennlig å ikke skriv flere innlegg her.

Du vet ikke hva du skriver, eller hva det kan utløse hos andre.

Det er ikke akseptabelt å skrive slike ting!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...